شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختیبه گزارش ایکنا؛ بیست و پنجمین شماره هفته‌نامه علمی، تحلیلی و تخصصی «دانش رسانه» به صاحب امتیازی مدیریت فضای مجازی و رسانه‌های نوین معاونت فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.

آموزش سواد رسانه‌ای با رویکرد نشانه‌شناختی، رسانه‌ها و یادگیری اجتماعی، شگرد‌های رسانه‌ای در علوم شناختی، کارکرد تبلیغ در تغییر نگرش و بررسی جنگ شناختی در سری «کالاف دیوتی» برخی از عناوین این هفته‌نامه را به خود اختصاص داده است.

سرمقاله این هفته با عنوان «وارد مرحله جنگ ادراکی شدیم» به جنگ شناختی پرداخته است. حامد ابوالحسنی در این سرمقاله نوشته است: حواسمان باشد که دشمن هیچگاه به طور مستقیم وارد عرصه منفی‌سازی چهره دین، معصومین و علمای دینی و از همه مهمتر چهره ولایت فقیه نخواهد شد، بلکه با ایجاد سناریو‌ها و اتفاقات از پیش نگاشته شده جریانات منفی‌سازی چهره علما و دلسوزان نظام، پروژه بی‌اعتمادسازی خود را پیاده و با سوء استفاده از افکار عمومی آن را انتشار می‌دهد. ما دیروز با امپراتوری رسانه‌ای غرب مواجه بودیم، اما امروز با یک ناتوی رسانه‌ای مواجهیم که یک سر آن در واشنگتن و لندن و یک سر آن در ریاض و تیرانا و یک سر پنهان‌تر آن در قلب تهران است.

در مطلبی با عنوان «آموزش سواد رسانه‌ای با رویکرد نشانه‌شناختی» آمده است: برای داشتن سواد رسانه‌ای باید با شناخت حوزه سیاسی و اقتصادی بفهمیم که چگونه رسانه‌ها دیدگاه‌های جامعه را شکل می‌دهند و با استفاده از رویکردی ترکیبی برای ارزیابی انتقادی نقش رسانه‌ها در زندگی روزمره در فرایند معناسازی فعالیت کرد. رسانه‌های جدید با تغییر علائم از شن و ماسه به دستگاه‌های ردیابی سایبری دستی، از کتاب به صفحه، از رسانه‌های چاپی سنتی به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مشخص می‌شوند. رسانه‌های جدید در سلطه صفحه و تصویر هستند. نشانه‌شناسان ادعا می‌کنند که ما نمی‌توانیم معانی واقعی هیچ نمادی را بدانیم مگر اینکه یاد بگیریم آن‌ها را بدون پیش‌داوری تجزیه و تحلیل کنیم.

شگرد‌های رسانه‌ای در علوم شناختی یکی از عناوین جالبی است که در آن به بیان ۹۰ شگرد رسانه‌ای پرداخته شده است. در این شماره از هفته‌نامه دو شگرد «فضای خفه، راهکار مرگبار» و «صلح در جنگ و جنگ در صلح» تبیین شده است.

حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو در بخش دیگری به سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی پرداخته است. در این بخش می‌خوانیم؛ شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و شناخت وارونه از واقعیت‌ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان کرد که در ساحت‌های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح چندعاملی است. اما اگر از زاویه دید علوم شناختی و جنگ‌های سایبری، نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی شود، چنین فرایند سه‌گانه‌ای را می‌توان متصور بود؛ لایه اطلاعات، لایه ذهنیت‌ها و لایه معرفت‌ها.

تحلیل انیمیشن فهرست مقدس، درباره محتوای کورنر استون چه می‌دانید و مروری بر کنش‌های رسانه‌ای در مکتب شهید سلیمانی و دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران از مطالب خواندنی دیگری است که در این هفته‌نامه منتشر شده است.

هفته‌نامه دانش رسانه را اینجا می‌توانید ببینید.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تفخیم و ترقیق حروف در تجوید

پای رحل قرآن/ ۷۹۹ یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ایکنا نشر مبانی آموزشی و ارتقای سطح …