حجتالاسلام والمسلمین مسعود عبدالهی، مدیر تبلیغ مجازی مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور در گفتوگو با ایکنا، درباره فعالیتهای این مرکز گفت: این مرکز چند سالی است که شروع به فعالیت کرده و دو سال است که با الگوی اندیشه برتر به فعالیت خود ادامه میدهد و به موضوعاتی مانند خانواده و سبک زندگی اسلامی، کلام و عقاید، سیاست و اجتماع، نقد رسانه، بازیهای رایانهای و فرق، ادیان و مذاهب میپردازد.
وی افزود: کارشناسان براساس این موضوعات در قالبهای چندرسانهای و گرافیک مانند انیمیشن دو بعدی، انیمیشن سه بعدی، موشنگرافی، استاپ موشن، تدوین، کلیپ، عکس نوشته و … به تولید محتوا میپردازند. در حوزه بازیهای رایانهای هم بازیهایی را برای خانوادهها معرفی میکنیم که با خیال راحت فرزندانشان به این بازیها بپردازند. در واقع کارشناس، بازی را میبیند و با دید ارزشی بازیها را نقد میکند و بیان میکند، چه بازی انجام بشود یا نشود.
عبدالهی درباره اینکه با وجود انتشار این بازیها در بازارهای داخلی نظیر کافهبازار، باز هم نیاز به نقد کارشناسانه است، گفت: کارشناسان مرکز مدیریت حوزههای علمیه در حوزه تبلیغ مجازی، پلتفرمهایی مانند کافه بازار را مورد بررسی قرار میدهند و در رابطه با برخی از بازیها تذکراتی را به مسئولان میدهند که این بازی مناسب این سن نیست و مشکلاتی از دید ارزشی دارد.
وی با اشاره به موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی نیز بیان کرد: در این راستا سامانهای وجود دارد که کارشناسان براساس جریانات، شبهات و سؤالاتی که از طریق سامانه، کانالها و صفحات مجازی ارسال میکنند، درصدد پاسخگویی برمیآیند. از جمله موضوعاتی که مورد سؤال قرار گرفته است، اعتیاد، حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر، آسیبهای روحی و اجتماعی و … است.
عبدالهی تصریح کرد: ۴۰۰ مبلغ رسانهای در فضای مجازی داریم که به تولید محتوا در زمینههای یادشده میپردازند. در واقع این کارشناسان به جریان، سؤال و شبههای که رصد میشود، در کارگروه مورد نظر خود پاسخ داده میشود. مثلاً شبههای با عنوان توسل به ائمه، قرآن و … آمده است. دوستان براساس آیات و روایات پاسخگوی آنها هستند، یعنی تولید محتوای متنی میکنند، بعد از اینکه این محتوا آماده شد، کارگروه سناریو، سناریو و فیلمنامه آن را مینویسد، سپس به کارگروه طراحی ارسال میکند تا لوکیشن، آبجکت و کاراکتر مورد نظر طراحی شود و بعد از آن در کارگروه صوت کار صداسازی، میکس و مسترینگ انجام شود و پس از آن برای کارگروه انیمیشن ارسال میشود تا کار مربوط روی آن انجام شود و پس از تولید محتوای موشنگرافی یا انیمیشن و … گروه ارزیابی آن را بررسی میکند و بعد به کارگروه انتشار در پلتفرمهای سازمانی و غیرسازمانی ارسال میشود و در نهایت کارگروه پیامدسنجی، اثربخشی کار را میسنجد.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه تبلیغ دین در فضای مجازی چگونه باید باشد، گفت: بهترین، راحتترین و شیواترین دین، اسلام است و کسی از دین تنفر ندارد، اما بیان آن مهم است. مبلغ باید با بیان شیرین و قالبهای متنوع و مخاطبپسند بیان کرد و در این صورت میتوان به راحتی دین را در رسانه تبلیغ کرد. ما رسانه فرهنگی و فرهنگ رسانهای داریم و باید فرهنگ رسانه را به فرزندان و خانوادهها آموزش دهیم و بعد از آنها بخواهیم چگونه استفاده کنند؛ بنابراین دین هم یکی از موضوعاتی است که به راحتی میتوان آن را در رسانههای مجازی آموزش داد.
عبدالهی درباره تسلط مبلغان به علوم گوناگون و تأثیر آن در تبلیغ مؤثر گفت: مبلغان این مرکز آموزشهای لازم را در حوزه روانشناسی، جامعهشناسی و ادبیات دیدهاند تا بتوانند بهترین تعامل و نحوه پاسخگویی را با مخاطبان داشته باشند، به ویژه اینکه تسلط بر جامعهشناسی و روانشناسی در شناخت مخاطب و شیوه تبلیغ اهمیت ویژهای دارد.
وی با اشاره به دغدغه مدیران حوزه علمیه در رابطه با تبلیغ دین در فضای مجازی تصریح کرد: بحث تبلیغ مبلغان در فضای مجازی چندین سال دغدغه مدیران حوزههای علمیه بوده و از بسیاری از مراکز پیشتر بوده است و کارهای خاصی هم در این زمینه انجام دادهاند. ما یک مرکز آموزش مهارتی کاربردی داریم که با عنوان «مهارتخانه طلاب» شناخته میشود و تمام آموزشهای مورد نیاز رسانهای طلاب در این مهارتخانه انجام میشود و مبلغان واحدهای درسی آموزش ضمن نیز خدمت دارند و کارهای رسانهای را آموزش میبینند.
انتهای پیام
منبع