روایت شاعرانه به دور از شعارزدگی

و اما فیلم موقعیت مهدی. فیلم در پرده‌های مختلف روایت‌گر برهه‌ای از زندگی شهید مهدی باکری است، زمانی که او فرمانده لشکر سپاه پاسداران است. فیلم با دیدار مهدی و همسرش صفیه آغاز می‌شود، سکانس نخست موجز و تاثیرگذار شخصیت درونی مهدی را برای بیننده آشکار می‌کند: درونگرا و کم‌حرف و خجالتی و مودب. نمایش زندگی ساده و بی‌آلایش مهدی که در جبهه‌های جنگ شیرمرد است و در زندگی شخصی مرد زندگی، می‌تواند تلنگری باشد بر افرادی که از دریای جبهه و جنگ، این‌روزها، ماهی می‌گیرد که اهداف و آرمان خاک خورده بسیاری از شهدای جنگ تحمیلی چه بوده‌است.

فیلم، روان و آرام زندگی مهدی باکری را روایت می‌کند و این مهمترین خصیصه این فیلم است که هم زندگی‌نامه شهید را به تصویر کشیده و هم از افسونگری‌های سینما استفاده کرده تا حوصله بیننده سر نرود و در عین حال داستانک‌های جذابی به فیلم اضافه کرده که بیننده را جذب می‌کند مثل زندگی حمید و همسرش و آن سکانس تاثیرگذار خاطره مهدی از فالوده خوردن چهارنفره‌شان لب کارون! روایت فیلم بر روی جنگ استوار است و قرار نیست زندگی مهدی را پیوسته تعریف کند.

در این بین گره‌های دراماتیک داستان هم به خاطر پرداخت موجز و درست بخوبی در بافت فیلمنامه جا افتاده و بیننده کاملا با مهدی احساس همذات‌پنداری می‌کند و این یعنی فیلمنامه تیپ تولید نکرده، یک شخصیت انسانی با همه خصایص و خصایل و ضعف و قوت را به تصویر کشیده است. سکانس شهادت مهدی در میان انبوهی از گلپنبه‌های معلق در فضا و بعد واژگون شدن قایق حامل پیکر شهید در اروندرود پایانی تراژیک و تاثیرگذار است. تمام فیلم به زبان ترکی است که علیرغم اعتراض عده‌ای به زعم نگارنده از نقاط قوت فیلم است چرا که با تعدد گویش‌ها و زبان‌ها در کشور کماکان اغلب فیلم‌ها به زبان فارسی ساخته می‌شوند و در نهایت فقط در گویش فارسی تقلید لهجه لحاظ می‌شود.

هادی حجازی فر در مقام کارگردان هم موفق است، بازی او در نقش مهدی کاملا جاافتاده و کنترل بدن و بیان و چهره در بازی او به شدت محسوس است. وحید حجازی فر در نقش حمید هم خوش درخشیده و آن نگاه معصوم و حرکات آرام و صدای پایین به پخته‌شدن شخصیت حمید و باورپذیر کردن آن کمک فراوان کرده‌است. ژیلا شاهی در نقش صفیه زن ساده و بی‌آلایش و معصومه ربانی‌نیا در نقش فاطمه هم طبیعی و باورپذیر و به دور از حرکات تصنعی و اغراق‌آمیز است و این درجهت فضای ساده فیلم است و به همین دلیل توی چشم بیننده نمی‌خورد.

نمی‌توان گفت موقعیت مهدی یک شاهکار است اما قطعا فیلمی شریف است در حوزه دفاع مقدس و از امکانات خود بدون بهره بردن از چهره ستاره‌ها بسیار درست استفاده کرده‌است. قطعا یک فیلم ساده و شریف و متوسط رو به بالا بهتر است از یک فیلم پر زرق و برق و توخالی و حوصله سربر. موقعیت مهدی جهشی رو به بالا برای حجازی فر است چه در مقام کارگردان و چه در مقام بازیگر نقش اول.

منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کرمانشاه آماده برگزاری کنگره ملی ۹۸۰۰ شهید

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رهبر معظم انقلاب در یکی از سفرهایشان به کرمانشاه در جمع …