اولین عمل جراحی کاواترم در خراسان جنوبی انجام شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF دانشگاه درباره انجام این عمل گفت: بیمار خانمی ۳۸ ساله و دچار خونریزی‌های مقاوم واژینال بوده که چندین سال به درمان دارویی پاسخ نمی‌داد و تمایلی به عمل هیسترکتومی نداشت، بنابراین عمل کاواترم به عنوان روش درمانی قطعی انجام شد.

دکتر وجیهه هزاری افزود: این عمل در بیمارانی با خونریزی‌های واژینال مقاوم به درمان طبی که منتخب هیسترکتومی (برداشتن رحم) بوده‌اند صورت می‌گیرد و در نتیجه از برداشتن رحم بیمار جلوگیری می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در عمل هیسترکتومی که با باز شدن شکم همراه است، خطر عفونت، خونریزی، ترومبوآمبولی، بستری مدت‌دار، بیهوشی طولانی‌مدت، عوارض بیهوشی و از این قبیل وجود دارد.

وی گفت: عمل کاواترم به‌صورت سرپایی انجام می‌شود که حداکثر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و تاکنون عارضه خاصی برای آن گزارش نشده است.

هزاری افزود: در این عمل سدیشن یا بیهوشی کوتاه‌مدت انجام می‌شود، رحم و ارگانی از بدن خارج نمی‌شود و فقط بیمار نباید خواهان باروری بعدی باشد.

وی اظهار داشت: انجام نمونه‌برداری و اینکه خونریزی از نوع خوش‌خیم باشد از سایر شرایط انجام این عمل است.

فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF گفت: این عمل برای بیمارانی که دارای وزن زیاد و BMI بالا، فشارخون، بیماری‌های قلبی، افراد دیابتیک، افرادی که داروهای وارفارین و ضد انعقادی استفاده می‌کنند، سابقه DVT (لخته خون) و ترومبوز و هرگونه مشکلی که جراحی طولانی با خطر همراه کند، جایگزین مناسب و بی‌خطر است و کارآمدی بالایی دارد.

وی اضافه کرد: خانمی ۴۶ ساله با BMI بالای ۴۰ و سابقه فشارخون بالا که تحت درمان چند دارویی بوده و با این شرایط انجام عمل هیسترکتومی توصیه نمی‌شود، دومین بیماری است که با عمل کاواترم تحت درمان قرار خواهد گرفت.

مرکز درمان ناباروری رویش از سال ۱۳۹۵ در بیرجند راه‌اندازی شد و با تکمیل چرخه خدمات این مرکز در سال جاری، به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند زوج‌های نابارور نیاز ندارند به سایر استان‌ها مراجعه کنند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

رشد بیش از ۲ برابری حیوان گزیدگی و هاری از ابتدای امسال

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان وزارت بهداشت، …