رشد ۴۶ درصدی تجارت خارجی بندر امیرآباد با کشورهای حاشیه خزر

به گزارش ایرنا، علی اکبر صفایی که رئیس جمهور را در دور دوم سفر استانی به مازندران همراهی می‌کند روز پنجشنبه در سفر به بندر امیرآباد به همراه رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس آمار عملکرد بندر امیرآباد شاهد رشد تخلیه و بارگیری کالا با کشورهای CIS هستیم، پارسال حدود هشت میلیون تُن کالا در دریای خزر جابه‌جا و بر اساس آمار از رشد و توسعه خوبی برخوردار شده است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه بندر امیرآباد در شمال کشور افزود: امیرآباد به عنوان یک بندر راهبردی در شمال کشور با توجه به وسعت پسکرانه و زمین‌های پشتیبان، سهم قابل توجهی از مراودات کالا را به خود اختصاص داده است و به تناسب آن دیگر بنادر شمالی هم رشد خوبی در سال گذشته داشته اند و امیدواریم با هدف گذاری انجام شده به ظرفیت اسمی بنادر در شمال کشور دست یابیم.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با حمایت دولت و همراهی بخش خصوصی در حوزه تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی هم اقدامات خوبی صورت پذیرفته و امیدواریم با پیوستن ۳۰ فروند شناور به چرخه ناوگان دریایی کشور سهم قابل توجهی از کالاها را توسط ناوگان ملی حمل نماییم و از سرمایه گذاران و فعالین بخش خصوصی دعوت می‌کنیم که با ورود به این بخش و در چتر حمایت دولت و سازمان بنادر و دریانوردی از تسهیلات و حمایت های بخش دولتی در زمینه توسعه ناوگان دریایی استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بندر امیرآباد اشاره و خاطرنشان کرد: از سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی توسط بخش خصوصی به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال در این بندر به امضاء تفاهم نامه و عقد قرارداد منجر شد.ژ

وی با اشاره به توسعه زیر ساخت و تاسیسات زیر بنایی بندر امیرآباد گفت: در اهداف پیش بینی شده این بندر مقرر شد زمین‌های ۳۰۰ هکتاری بال شرقی بندر هم از لحاظ زیر بنایی و روساختی تکمیل و برای سرمایه‌گذاری در چارچوب قوانین و فرآیند سرمایه گذاری و شرایط زیست محیطی به بخش خصوصی واگذار شود.

صفایی اظهار امیدواری کرد با توجه به جایگاه ویژه بندر امیرآباد که از لحاظ لجستیکی بسیار حائز اهمیت و مورد توجه ویژه دولت قرار دارد ، بتوانیم از صاحبان کالا و خدمات در زمینه صادرات ، واردات و ترانزیت کالا پشتیبانی کنیم و پاسخگوی نیازهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه راکدی در بندر امیرآباد نداریم و همه پروژه‌ها طبق برنامه و هدف گذاری تعیین شده به بهره‌برداری رسیده و یا در حال تکمیل است و در سال جاری هم پروژه‌های در دست اقدام زیادی در بندر امیرآباد داریم که اعتبارات لازم به آنها تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری به مازندران سفر کرد و با استقبال نمایندگان ارشد استان از جمله آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندرن، استاندار و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس وارد مازندران شد.

در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور برخی چهره‌های شاخص ورزشی، فرهنگی و هنری از جمله محمدرضا اسحاقی هنرمند برجسته موسیقی، حسن یزدانی چهره نامدار کشتی و سپیده بابایی عضو تیم ملی کشتی آلیش حضور داشتند.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

آغاز طرح شناسایی بز سرخ جبال بارز برای نخستین بار در ایران

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «آزاده ترابی» با اشاره به این که در …