95 میلیون وام بلاعوض به مالکان آسیب دیده سیل مشهد تعلق می‌گیرد

محسن داوری، فرماندار مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن داوری، فرماندار مشهد، امروز هفتم خردادماه، در نشست خبری پیرامون اقدامات انجام شده برای  مناطق سیل‌زده اخیر، اظهار کرد: در هفته‌ای که سپری شد، براساس بارندگی که در یک دوره دویست ساله بی‌سابقه بود، عده‌ای از شهروندان درگیر سیل شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه بلافاصله بعد از سیل، حادثه بالگرد ریاست جمهوری اتفاق افتاد، اما در خصوص کمک به سیل‌زدگان اقداماتی صورت گرفت که اطلاع‌رسانی می‌شود.

داوری بیان کرد: ستاد بحران مشهد به دلیل آمادگی و اطلاع رسانی به موقع که از طریق هواشناسی داشت قبل از بارندگی تشکیل جلسه داده بود و در آماده باش کامل بود و به اندازه کافی هم برنامه‌ریزی صورت گرفت، لذا اتفاقاتی که در سطح شهرستان افتاد مبنی بر سهل انگاری نبود، بلکه شدت بارندگی در مدت زمان کوتاه باعث آبگرفتگی در سطح معابر شد.

فرماندار مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه آبگرفتگی بالا بود، اما در یک فرصت کم کلیه دستگاه‌های خدمت‌رسان به ویژه شهرداری مشهد توانستند خدمت‌رسانی لازم را انجام دهند، ضمن اینکه بادهای شدید بخشی از شبکه برق را دچار مشکل کرده بود، همچنین سیل هم بخشی از شبکه برق رسانی را دچار نقص کرده بود که در کمترین فرصت شهر مشهد برق دار شد.

وی افزود: علی‌رغم بارندگی ما محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم، اما شدت بارندگی افرادی که قبل از بارندگی در مسیر بودند را درگیر کرد و در این بین دو نفر در میدان انقلاب به دلیل کهولت سن نتوانستند از ماشین خارج شوند و فوت کردند. در سپاه 69 هم به علت شدت آب جمع شده پشت یک دیوار بود، دچار حادثه شد و دو خردسال و یک بانوی مسن فوت کردند.

داوری بیان کرد: علت اتفاقات در روستاها این بوده که مسیل به خوبی هدایت نشد و ساخت و سازهایی بدون مجوز صورت گرفته بود. حتی این ساخت و سازهای بدون مجوز در خیابان سپاه هم بوده که منجر به این حادثه شد.

فرماندار مشهد بیان کرد: البته به دلیل تگرگ به مزارع و باغات روستایی خسارت زیادی وارد شد.

وی با اشاره به اقدامات بازگشایی مسیرهای دچار سیل در خصوص کمک به سیل زدگان، گفت: در این راستا اسکان موقت 67 خانواده در زائر شهر صورت گرفت و موکبی هم جهت پذیرایی برای این خانوارها برپا شد و خدمت‌رسانی همچنان ادامه دارد.

داوری با بیان اینکه خسارات با توجه به ارزیابی بنیاد مسکن باید انجام شود، گفت: ما خارج از دستور کار حاکمیت وارد عمل شدیم و لذا نیروهای ارزیاب ما در حوزه مسکن، معیشت و حتی خودرویی که سابقه نداشته، ارزیابی کردند.

فرماندار مشهد گفت: 434 واحد مسکونی در شهرستان مورد ارزیابی قرار گرفته و کسانی‌که وسایل آنان دچار آسیب‌دیدگی شده نیز مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند و پس از ارزیابی اولیه لیست در اختیار کمیته امداد قرار گرفت و تاکنون به خانواده‌های آسیب دیده اقلام ضروری که 270 قلم بود توزیع شده است.

وی گفت: همه آنچه خسارت دیده برگردانده نمی‌شود، بلکه باید بیمه باشد ضمن اینکه اقلام ضروری در همان روزهای اول توزیع شده و این روند ادامه دارد.

داوری تصریح کرد: در پروسه ارزیابی مالکیت و مستاجر بودن مشخص شده به کسانی که مستأجر و یا مالک هستند و در آن خانه امکان اسکان نیست. صد میلیون وام قرض‌الحسنه داده می‌شود که ضامن سفته است و طی 60 ماه پرداخت خواهد شد  و بانک‌های آنها هم مشخص است.

وی گفت: بر این اساس اقامت موقت جمع آوری می‌شود، علاوه بر این به هر خانواده مالک خسارت دیده تا 95 میلیون تومان وام بلاعوض داده می‌شود. همچنین بسته به خسارت وارده بر اساس گزارش بنیاد مسکن وام ارزان قیمت هم به آنان تعلق می‌گیرد.

فرماندار مشهد ادامه داد: به ازای هر فرد فوت شده هم علاوه بر این وام‌ها نیز 100 میلیون وام بلاعوض داده می‌شود و پس از اقدامات انحصار وراثت و طی مراحل قانونی مبلغ برای آنان واریز می‌شود.

وی گفت: به روستاهایی که منازل آنان دچار اشکال شده 350 میلیون وام پنج درصد پرداخت خواهد شد. همچنین ارزیابی برای خودروها انجام شده و یک میزان کمک بلاعوض و یک میزان هم ارزان قیمت 60 ماهه اعطاء می‌شود. علاوه بر این برای افرادی که با خودروی خود امرار معاش می‌کردند، 150 میلیون هم وام ارزان قیمت پنج درصد اعطا می‌شود.

فرماندار مشهد گفت: کسانی که به کسب آنان آسیب رسیده هم  150 میلیون وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود تا کسب آنان رونق یابد و این اقدامات تا پایان هفته انجام خواهد شد همچنین  به تمام کسانی که ارزیابی شده یک مبلغ بلاعوض واریز می‌شود.

وی گفت: بیشترین خسارت فقط محدود به منطقه سیدی نبوده در روستاها  هم خسارت زیاد بوده که صدای آنان نرسیده است. البته برخی خسارات جبران نمی‌شود، مانند پایین آمدن قیمت خانه در منطقه سپاه و مواردی از این حیث قابل جبران نیست.

فرماندار مشهد در خصوص دیواری که باعث سیل شده بود، گفت: اینکه دور آن زمین دیوار یک امر قانونی بوده که دور آن دیوار شود فرقی هم ندارد که ملک شخصی بوده یا متعلق به یک ارگان در هر صورت باید صیانت شود.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

راه شهید سیدحسن نصرالله اطاعت محض از ولی امر مسلمین است

به گزارش ایکنا از فارس، مراسم بزرگداشت سیدمقاومت، شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و …