ذوب برف و افزایش رواناب تاسیسات آبرسانی مشگین شهر را تخریب کرد


«شهرام خلیلی» شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به دنبال افزایش محسوس دمای هوا، برف ذخیره شده در ارتفاعات سبلان و بالادست رودخانه «خیاوچای» ذوب شده و با حجم بالایی به شکل رواناب وارد رودخانه شده است.

وی با بیان اینکه «خیاوچای» اصلی ترین منبع آب شرب مشگین شهر به شمار می رود، گفت: رواناب جاری شده به تاسیسات آبرسانی آسیب زده و مشکلاتی برای تامین آب شرب شهروندان ایجاد کرده است.

مدیر منابع آب مشگین شهر اضافه کرد: در حال حاضر آب شرب برخی از محلات کیفیت ندارد و در برخی محلات هم قطع شده است.

وی با تاکید براینکه پایدارسازی شرایط منوط به بهبود شرایط جوی (کاهش دمای هوا) و کمتر شدن رواناب است، افزود: علاوه بر این ایجاد حوضچه ذخیره آب در بالادست تاسیسات آبرسانی امکان و فضای مدیریت شرایط را فراهم می سازد.

شهرام محمدی فرماندار مشگین شهر هم در گفت و گو با ایرنا خواستار مدیریت توزیع آب تامین شده از سوی شرکت آب و فاضلاب شد و گفت: در حال حاضر۲۰۰ متر مکعب آب وارد تصفیه خانه می شود که شرکت آب و فاضلاب می تواند با جیره بندی آب امکان توزیع عادلانه آب موجود برای همه محلات را فراهم کند.

به گزارش ایرنا ، در حوضه مربوط به شهرستان مشگین‌شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره‌برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر اکثر سدهای منطقه از آورد خوبی برخوردار نیستند.

بر این اساس از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر، ۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که هم‌اکنون ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره برداری می‌رسد.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

۱۶۳ زندانی جرایم غیرعمد در استان اردبیل آزاد شدند

کریم‌الله محبوبی اُناری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجموع …