۲ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در کشور در معرض تهدید قرار دارد


مریم مقانلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت بی‌رویه، تخریب زیستگاه بر اساس فعالیت‌های مختلف انسانی و تخریب‌های زیستی به دلیل رانش زمین و خشکسالی سبب می‌شود از رویشگاه این گونه‌ها کاسته شود و این گونه‌ها مورد تهدید قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برخی از این گونه‌ها به خصوص گونه‌های در معرض خطر به دلیل مطالعاتی که انجام می‌شود توسط محققان برای تکمیل طرح مطالعاتی از کشور خارج می‌شود و این مساله یک تهدید برای گونه‌های انحصاری است که باعث می‌شود در کشور خلا این گونه‌ها بوجود آید.

به گفته وی، در راستای جلوگیری از خروج این گونه‌ها از کشور ، وظایفی برای سازمان حفاظت میحط‌زیست، وزارت جهادکشاورزی و سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری و سایر موسسات تحقیقاتی در نظر گرفته شده است و براساس قانون، بهره‌برداری ذخایر ژنتیکی، تهیه و تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها در این زمینه در کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و جهادکشاورزی قرار داده شده است.

مقانلو اظهار داشت: در این راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص گونه‌های حیات وحش و وزارت جهادکشاورزی در حوزه گیاهی باید برنامه‌های حفاظتی را تهیه کنند تا پس از ادغام این برنامه و دستورالعمل‌ها به خصوص در زمینه نحوه قانونمند شدن دسترسی به ذخایر ژنتیکی و جلوگیری، از خروج این گونه‌ها به استان‌ها ابلاغ شود و به صورت جدی‌تر از خروج این گونه‌های نادر و انحصاری کشور به خارج از کشور جلوگیری شود.

وی افزود: در راستای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و تهدید، سازمان حفاظت محیط‌زیست با مراکز تحقیقاتی در سطح استان‌ها قراردادهای مطالعاتی برای این گونه‌ها منعقد کرده است، تا بتوان با انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی زمینه مدیریت، حفاظت و احیای این گونه‌ها را در مناطق مختلف کشور فراهم کرد و در کنار حفظ گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی نیز حفظ و احیا شود.

به گزارش ایرنا، رییس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شرکت در نشست علمی تخصصی گونه گیاهی عروس سنگ (فرصت ها ،چالش‌ها و تهدیدها)به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد و در این سفر از ذخیرگاه تنگ صیاد و رویشگاه‌های طبیعی استان بازید کرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نماینده مجلس: عملیات وعده صادق۲ دفاع از حق مشروع جمهوری اسلامی بود

حمیدرضا عزیزی فارسانی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این اقدام، پاسخ آشکار …