صنایع دستی اردبیل حمایت مسئولان را می‌طلبد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز چهارشنبه در جمع فعالان و هنرمندان صنایع دستی اردبیل به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در نگارخانه ختایی مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: استان اردبیل باید استعداد خود را بیش از پیش به جهان معرفی کند ، روزگاری صفر تا صد صنعت انسان را صنایع دستی تشکیل می‌داد و امور روزمره انسان با آن سپری می‌شد و با وجود اینکه پیشرفت‌های فعلی وجود نداشت صنایع دستی بشر قدرت حیرت‌آوری داشت.

وی افزود: در صنایع دستی باید هر چه بیشتر به طرف ظرافت‌کاری برویم و کیفیت تولیدات بالا برود ، مسئولان نیز به هنرمندان این عرصه کمک کنند و هنرمندی که چشم و عمر و جوانی خود را در این صنعت هزینه می‌کند و درآمد کافی ندارد نیازمند حمایت است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: صنایع دستی ما باید حاوی پیام باشد ، علویان ترکیه با صنایع دستی خود پیام فکری صلح را ترویج می‌کنند ، صنایع دستی برای معرفی مناطق مختلف استان اردبیل نیز می‌تواند ایفای نقش کند.

او با اشاره به این که خلاقیت و قدرت ابتکار نمره نخست را در این عرصه دارد و باید تقویت شود ، تصریح کرد: باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم و از مسئولان انتظار دارم به مشکلات هنرمندان برسند و از محصولات و تولیدات صنایع دستی خود منطقه برای اهدای هدایا استفاده و بازار لازم را برای تولیدات صنایع دستی استان اردبیل ایجاد کنند.

صنایع دستی اردبیل حمایت مسئولان را می‌طلبد
رونمایی از کتاب “” بررسی سبک آبی و سفید در هنر سفال گری عصر صفویه” تالیف نوید اچگان

فعالیت بیش از ۳۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیز در این آیین گفت: بیش از ۳۰ هزار هنرمند در تولید و عرضه تولیدات دستی در ۶۴ رشته صنایع دستی در استان فعالیت می کنند و هشت هنرمند، نشان بین‌المللی یونسکو و ۷۰ هنرمند دیگر نشان ملی صنایع دستی دریافت کرده‌اند.

حسن محمدی ادیب افزود: موزه صنایع دستی استان اردبیل برپا شده و نمایش آثار ارزشمند و فاخر در آن در فروش صنایع دستی استان موثر بوده است.

وی ادامه داد: سازماندهی بازارچه صنایع دستی و ثبت عنبران برای شهر جهانی گلیم در وزارتخانه پیگیری می‌شود و شهر ملی ورنی اصلاندوز نیز برای معرفی هر چه بیشتر در کشور، نشان جغرافیایی گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: بیمه هنرمندان پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی در دولت سیزدهم اجرا شد و از با ۱۰ هزار نفر در کشور سهم استان اردبیل ۱۴۰ نفر است و برای پوشش هنرمندان از این فرصت استفاده می‌کنیم.

در ادامه این مراسم، کتاب ” بررسی سبک آبی و سفید در هنر سفالگری عصر صفویه” تالیف نوید اچگان با حضور امام جمعه و مسئولان اردبیل رونمایی شد.

بیان مشکلات صنایع دستی از ناحیه ۲ تن از هنرمندان و تجلیل از برخی هنرمندان و فعالان صنایع دستی از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

استاد دانشگاه: عملیات موشکی سپاه توان بازدارندگی ایران را در سطح عالی احیا کرد

امین نواختی مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح ابعاد …