خوزستان آماده میزبانی از زائران اربعین حسینی است

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود موسوی، رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استانبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی، رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان امروز 8 مرداد در نشست خبری که با موضوع اعلام آمادگی مواکب برای ارائه خدمات به زائرین اربعین برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری چنین نشستی در حمایت از اربعین و خادمان اربعین اثرگذار است، گفت: از 25 تا 30 محرم، زمان استقرار مواکب در پایانه‌های مرزی، ورودی‌ها و بین راه است.  خدمات دهی این مواکب از اول صفر آغاز می‌شود و تا 25 صفر(برای رفت و برگشت زائران) ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین حسینی مثل سال‌‎های قبل بلکه بهتر از هر سال، آماده است، افزود: زائران اربعین امام حسین(ع)، مهمان ما هستند. اسکان و تغذیه زائران از زمان ورود به استان برنامه‌ریزی و پیش بینی شده است. مواکب در ورودی‌های استان جانمایی شده‌اند و زیرساخت این مواکب در دست اقدام است. 

موسوی گفت: اربعین امسال، تفاوت‌های زیادی با اربعین سال‌های گذشته دارد؛ با توجه به گرمای هوا، در زمینه احداث سایبان در دو پایانه شلمچه و چذابه اقدامات قابل توجهی در حال انجام است. جاده‌های مربوط به دو پایانه با سرعت در حال مرمت، توسعه و تعمیر است تا زائران به راحتی تردد کنند. همچنین پل سابله نیز آماده بهره‌برداری است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان درباره ساخت و ساز مواکب گفت: در این زمینه مواکب در چذابه اقدام جهادی کردند‌ و مشکلات و گرما مانع فعالیت آنها در این زمینه نشد؛ به طوری که ما در چذابه یک شهرک اربعینی عالی داریم که همه زیر ساخت‌ها در آن در نظر گرفته شده است. در شلمچه در زمینه زیرساخت و موکب‌ها نسبت به سال گذشته بهتر کار شده است و به طور کلی در زمینه ایجاد فضای مناسب در دو پایانه‌ همه داریم تلاش می‌کنیم تا زائر راحت تردد.

رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان در زمینه واگذاری کولر به موکب‌ها گفت: در فاز اول هزار کولر اسپیلت به مواکب واگذار شد‌. ۲۰۰ عدد کولر به صورت هدیه و ۸۰۰ کولر با یک سوم قیمت خریداری شد. این کولرها برای موکب‌های دو پایانه و ورودی‌ها در نظر گرفته شدند. در فاز دوم، موکب‌های بین راهی از کولر برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: لوله‌کشی گاز دو پایانه در دستور کار کمیته زیر ساخت است و ما پیگیر آن هستیم. ان شاءالله سال آینده مواکب از کپسول‌های گاز بی‌نیاز می‌شوند.

موسوی با بیان اینکه دولت، مردم و خیرین سه مجموعه‌ای هستند که دست به دست هم کار خدمات‌دهی به زائران اربعین را پشتیبانی و نظارت می‌کنند، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی کاملا میدانی در زمینه وارد می‌شود و کوتاهی در این باره صورت نمی‌گیرد. گروه دوم مواکب مردمی هستند که در حال آماده‌سازی خود برای خدمت‌رسانی هستند. مدت زمان خدمات رسانی این مواکب امسال، ۲۵ روزه است. بیش از ۶۰ موکب خواهران امسال در دو پایانه  مستقر خواهند بود که باید بیش از این شود.

رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان با اشاره به ثبت‌نام متقاضیان جدید برای راه‌اندازی موکب در استان گفت: چون مکان ما محدود است از طریق کمیسیون برای این موضوع تصمیم می‌گیریم. مواکب اساس نامه و شناسه ملی دارند. این یک کار، مردمی بود که به تدریج شکل رسمی به خود گرفت و امروز، مواکب جواز فعالیت گرفتند. مواکب از مالیات در بحث موکب داری معاف می‌شوند. آموزش جزو وظایف ما نسبت به مواکب است.

وی گفت: گروه سوم که از اربعین پشتیبانی می‌کنند، خیرین هستند. رسانه‌ها می‌توانند این گروه را فعال و عقبه مواکب را تقویت کنند‌. باید تلاش کنیم مردم استان را به حمایت از مواکب شهرستان‌های خود ترغیب کنیم. ما تاکنون نتوانستیم مردم را پای کار پشتیبانی از مواکب بیاوریم. باید دنبال این باشیم. این هنرمندی رسانه‌ها است که مردم پشتیبان مواکب شوند.

موسوی با بیان اینکه استان باید آمادگی پذیرایی از جمعیت بیشتری را داشته باشد، گفت: سال قبل ۳ میلیون زائر(رفت و برگشت) از استان تردد کردند. امسال برای ورود حدود ۴ میلیون زائر آماده می‌شویم. ممکن است این تعداد بیشتر یا کمتر باشد.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: با توجه به شدت گرما، پیشنهاد می‌شود زائران در ساعات شب حرکت کنند. تلاش ما این است که با ساخت و ساز مواکب و اهدای کولر به مواکب، زائران در آسایش حرکت کنند. 

وی ادامه داد: نکته بعدی، مسأله بیماری‌هایی است که در اجتماعات پیش می‌آید. کمیته بهداشت پیگیر این موضوع است. برنامه ما این است که در بحث آب شرب، آب بسته بندی شده عرضه کنیم. امسال، آب و یخ را به صورت ویژه پیش بینی کردیم و با کارخانه‌ها قرارداد بستیم. پیش‌بینی ما این است که ۴۰ میلیون بطری آب مورد نیاز باشد. قرارداد نان نیز بسته شده است. حداقل بالای ۱۰ قرض نان برای ۲۵ روز نیاز داریم.

موسوی ضمن قدردانی از مردم استان گفت: خواهش ما این است که مردم در بحث آب و یخ و نان و سایر اقلام به مواکب کمک کنند. برای مثال در شهرستان هفتکل ۴۰ روستا برای حمایت از مواکب مربوط به شهرستان خود ثبت نام کردند و هر روز یک روستا مسئول تهیه تغذیه موکب این شهرستان در پایانه است. ما باید به مردم خوزستان بگوییم مهمان داریم. امسال باید بیشتر نذر کنیم. اگر هر خوزستانی یک بطری آب یا یک قالب یخ نذر کند مشکلی نخواهیم داشت.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: در بحث تغذیه، ناظر بهداشت در کارهای ما حضور دارد‌. امسال، گروهی مشخص کردیم تا از مواکب سرکشی کنند و به خادمان خداقوت بگویند. همچنین هر شب نشست‌های کارشناسی برگزار می‌کنیم. تلاش ما این است که اربعین ۱۴۰۳ بهتر از سال قبل باشد‌.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فراز شنیدنی «حمدی زامل» از سوره اسراء

… وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا ﴿۱۳﴾و روز قيامت براى او نامه‌اى كه …