در حالی که سالهای گذشته چند هفته مانده به اربعین کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور پس از اعلام فراخوان و دریافت آثار نمایشگاه لباس عاشورایی یا لباس اربعین را برگزار میکرد، امسال هیچ فراخوانی برای برگزاری چنین رویدادی منتشر نشد و در پی آن نیز برپایی هیچ نمایشگاهی برای عرضه و نمایش لباسهای منتخب طراحان و تولیدکنندگان با محور اربعین را شاهد نبودیم. اما با گشت و گذاری کوتاه در صفحات اینستاگرام که اصلیترین و مورد استقبالترین شبکه اجتماعی طراحان و تولیدکنندگان لباس در ایران است میتوانیم بهترین، خوش دوختترین، با کیفیتترین و خوش طرحترین لباسها به ویژه برای بانوان را پیدا و خریداری کنیم.
لباسهایی که طراحان و تولیدکنندگان آنها با دقت نوع پارچه متناسب با گرمای بالای 50 درجه ایام اربعین در عراق را در نظر گرفتهاند. نیازهای ویژه لباس اربعین از جمله داشتن جیب برای قرار دادن تلفن همراه، داشتن زیپ یا کش در آستین برای وضو گرفتن راحت، طراحی لباس به نحوی که به راحتی بتوان کوله پشتی اربعین را حمل کرد و … نیز با دقت و ظرافت مورد توجه طراحان و تولیدکنندگان بوده است.
نکته جالب و ارزشمند اینکه طراحان ایرانی با شناخت دقیقی که از شرایط برگزاری اربعین در ایام تابستان دارند، توانستهاند حتی برای مشتریان خارجی نیز لباس ارائه کنند و تعدادی از طراحان ما مشتریانی از کشورهای اروپایی دارند که برای تهیه لباس مناسب شرکت در مراسم اربعین به آنها سفارش میدهند.
اما چرا عدم ورود دولت در سال جاری به حوزه لباس اربعین و برگزار نشدن نمایشگاههای مربوط به طراحی لباس اربعین هیچ صدمهای به این حوزه وارد نکرد و حتی خلأیی نیز در این زمینه احساس نشد؟
برگزاری غیر حرفهای رویدادهای مربوط به مد و لباس بدون در نظر گرفتن اصول علمی آن در کشور و سررشته نداشتن مسئولان این حوزه از هنر صنعت مد و لباس سالهاست که موجب شده طراحان و تولیدکنندگان عملاً ارتباطی با کارگروه ساماندهی مد و لباس نداشته باشند و چرخه مد علیرغم ادعاها و تلاشهایی که در این خصوص صورت گرفته اصلاً در دست مسئولان دولتی نباشد.
حتی به جرئت میتوان ادعا کرد نمایشگاهها و جشنوارههای مد نیز هیچ تأثیر عملی در فضای پوششی کشور ندارند و بر همین اساس است که جای خالی نمایشگاه لباس عاشورایی یا نمایشگاههای مربوط به طراحی و تولید لباس اربعین اصلاً احساس نمیشود.
اما واقعیت این است که مردم ایران و سایر کشورهای جهان به مراسم اربعین میروند و نیاز به لباسهای مناسب این مراسم دارند. همین نیاز است که موجب شده طراحان و تولیدکنندگان ایرانی با ذوق و سلیقه تحسین برانگیز خود با شناخت بازار لباسهایی برای فروش عرضه کنند که در هیچ یک از رویدادهای مربوط به لباس اربعین شاهد عرضه آنها نبودیم.
عدم موفقیت مسئولان دولتی در برگزاری رویدادهای مؤثر و موفق مربوط به مد و لباس به لباس محرم و اربعین محدود نیست؛ همین چند وقت پیش بود که برخلاف سالهای قبل که برای طراحی لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک فراخوان اعلام و از طراحان برای ارائه طرحهایشان دعوت میشد، این بار بدون هیچ فراخوان و دعوتی لباس کاروان ایران(حتی بدون برگزاری مراسم رونمایی) توسط یک برند طراحی شد و البته همانند دورههای قبل نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
انتهای پیام
منبع