وزیر پیشنهادی نیرو دغدغه‌های صنایع آب و برق را به خوبی می‌شناسد

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، سپهر برزی‌مهر در خصوص معرفی عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس جمهور گفت: علی‌آبادی سالیان طولانی در صنعت آب و برق مسئولیت‌های بسیار کلیدی در حوزه مدیریتی چه در بخش آب و چه در بخش برق داشته و با توجه به اینکه سال‌ها مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نیروگاهی کشور بوده است، با تمام پروژه‌ها و مسائل کلیدی صنعت برق آشناست.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی نیرو مسائل و چالش‌های بخش خصوصی فعال در صنعت برق کشور را به خوبی می‌شناسد و با توجه به سوابق ارزشمند مدیریتی می‌تواند از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بخش‌های مختلف حاکمیتی به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

برزی‌مهر با اشاره به تجربه وزارت عباس علی‌آبادی در دولت سیزدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی نیرو به مدل‌های مختلف مدیریتی و تعامل بخش خصوصی با بخش دولتی آشناست و با توجه به تجارب ارزنده‌ای که در این حوزه دارد، می‌تواند در حل چالش‌های صنعت برق توفیق قابل توجهی داشته باشد.

دبیر سندیکای صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اولویت‌هایی که وزیر جدید نیرو باید در صنعت برق بر آن متمرکز شود، اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و ایجاد فضای جذاب برای بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در این صنعت است.

برزی‌مهر، ساختار دوگانه شرکت‌های توزیع برق میان بخش خصوصی و دولتی را از چالش‌های صنعت برق عنوان کرد و گفت:‌ انتظار می‌رود در دولت جدید با شفاف‌تر شدن ساختارها وظایف و روندهای اجرایی شرکت‌های توزیع، بیش از پیش در مسیر توسعه صنعت برق فعال شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به انرژی‌های پاک از سوی وزارت نیرو در دولت چهاردهم افزود: بسیاری از صنایع علاقه‌مند به فعالیت در حوزه انرژی‌های پاک هستند و انتظار می‌رود وزیر نیرو با رفع قوانین دست و پاگیر مسیر فعالیت آنها را در این حوزه تسهیل کند.

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه او را با مپنا می‌شناسند.

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌ اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال – که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است – اشاره کرد.

وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مدیریت علی‌آبادی روند صعودی و روبه‌رشد را طی کرده است به‌طوری‌که امروز یکی از شرکت‌های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.

وزیر پیشنهادی نیرو تأکید داشت که مپنا باید به فناوری‌های جدید ورود و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی احداث کند و مپنا را به‌عنوان سازنده توربین مطرح کرد و ایران در این زمینه به حد خودکفایی رسیده است.

علی‌آبادی تلاش کرد مپنا را از فعالیت صرفاً در حوزه نیروگاهی، به حوزه‌های دیگر نیز سوق دهد و به موفقیت‌هایی نیز دست‌یافت.

علی‌آبادی با تأکید بر تحقیقات و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، قراردادهای خوبی با دانشگاه‌ها منعقد کرد و در زمان وی قراردادهای خوبی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودروهای برقی و غیره در دستور کار قرار گرفت.

وی همیشه تأکید داشت که باید به حوزه‌های نوین و جدید تولید برق ورود داشته باشیم و افرادی که با او کار کرده‌اند وی را مدیر جسوری می‌دانند.

علی‌آبادی برنده جایزه اختراع خوارزمی و همچنین یکی از اعضای شورای‌عالی استاندارد کشور و شورای‌عالی علوم و تحقیقات و فناوری، صاحب ایده و مدیر توسعه بسیاری از فناوری‌های راهبردی مانند توربین‌های هوایی، موتورهای رفت و برگشتی بزرگ، برقی‌سازی (خودروی‌های برقی و هوشمند و تولید باتری‌های پیشرفته لیتیومی و ذخیره‌سازهای انرژی)، توربین گازی کلاس F ملی و بسیاری دیگر از طرح‌های پیشران در کشور بوده است.

وی همچنین استاد دانشگاه و دارای مقاله‌های متعدد در مجلات و کنفرانس‌های معتبر علمی داخلی و خارجی است و اقدام به تالیف و ترجمه کتاب‌های فنی و تخصصی کرده و مسئولیت‌های اجرایی بسیاری را نیز در کارنامه خود دارد.

علی‌آبادی همچنین از سال ۱۴۰۲ به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار شده و همچنان عهده‌دار این مسئولیت است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

بخشی از جاده چالوس رفع انسداد شد

به گزارش ایرنا، مرکز مدیریت راه‌های کشور، سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای روز جمعه از بازگشایی …