امیرحسین علمالهدی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه فرهنگ را حوزه صبوری، تعامل و تامل دانست و گفت: با تجربهای که او در وزارتخانه در حوزه فرهنگ و هنر و سینما دارد، فضای فعالیتهای فرهنگی و هنری را معتدلتر خواهد شد، امیدوارم هر هنرمندی با هر سلیقهای که در این کشور زندگی میکند و به آن معتقد است، بتواند کار کند و کسبوکار فرهنگی هنری در دوره ایشان رونق بگیرد.
کارشناس اقتصاد سینما با اشاره به اینکه باید نگاه فعلی به سینما تغییر کند، افزود: امیدوارم آقای صالحی، مجموعه مدیران سازمان سینمایی و مسئولان متوجه شوند که اگر قرار است شعارهای رئیس جمهوری پزشکیان که نشات گرفته از شعارهای کلی جمهوری اسلامی است، تحقق پیدا کند، باید این نگاه را تغییر داد؛ چراکه با این ادبیات نمیشود سینمای ایران را به سر منزل مقصود رساند.
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا زمان صدور پروانه نمایش یک فیلم، وظیفه تنظیمگری را برعهده دارد، بعد از آن را باید به فعالان سینمایی و بازار عرضه و تقاضا واگذار کند. اگر نیت یا هدف فرهنگی نیز دارد باید با ادبیات بازار وارد ارائه آنها به مخاطب شود نه با ادبیات دستوری.
باید به آداب جدیدی در حکمرانی سینما برسیم
علمالهدی تاکید کرد: باید به آداب جدیدی در حکمرانی سینما برسیم. مفاهیم کهنه قبلی را دور بریزیم و مفاهیم جدیدی خلق کنیم. مفاهیمی که ذیل آن، همه بتوانند کار کنند و در این حوزه حرف بزنند. باید اجازه دهیم تا دیالوگ میان اهالی سینما شکل بگیرد.
کارشناس اقتصاد سینما توضیح داد: هنرمند نمیتواند ممنوعالکار باشد، چون اهل زایش است و در نهایت اثر خود را خلق میکند. زیبنده ایران نیست که بگوییم هنرمند ممنوعالکار داریم. تجربه نشان داده که ما فیلمی برخلاف جریان امنیت ملی ایران نداریم. سینماگران بیشتر علاقهمند به حوزه فیلمسازی در همه گونهها هستند، پس باید قبول کنیم که در سه سال گذشته سازمان سینمایی دستاوردهایی داشته اما در زمینه سینمای هنری و اندیشه، کمکاری هم به چشم می خورد.
باید به جشنوارههای مهم جهانی سینما برگردیم
علمالهدی افزود: در سه سال گذشته، سینمای ایران تقریبا از جشنوارههای مهم جهانی حذف شد. ورزشکاران ما امسال در المپیک، حضور درخشان و منحصربهفردی داشت. جشنوارههای جهانی هم نقش المپیک را برای اهالی سینما ایفا میکنند. ما باید به جایگاهی برگردیم که سینمای ایران در جشنوارهها دوباره رونق بگیرد.
کارشناس اقتصاد سینما گفت: بخشی از چالشهای این بازگشت، به تحریمها برمیگردد که فراتر از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد است. تعامل با جهان و بازارهای بزرگ جهانی، جزو شعارهای آقای پزشکیان رئیس جمهوری بود و ایشان تاکید داشتند که باید به تعامل دوطرفه با دنیا برسیم. این جشنوارهها، بازاری هستند که باید به تعامل سازنده با آنها برگردیم.
وی با بیان اینکه «رشد ابتذال در گرو توقف اندیشه است»، اظهار داشت: کسی با سینمای کمدی مخالف نیست، سینمای کمدی بخشی از سینمای ایران است اما اگر همه این سینما از فیلم کمدی پر شود، محل بحث است. باید از سینمای اندیشه هم مراقبت کرد. اقتصاد و هنر دو بال سینما هستند. نمیشود فقط به اقتصاد چسبید و هنر را فراموش کرد.
وزارت فرهنگ به اصل تنظیمگری خود برگردد
علم الهدی درباره مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: باید بپذیریم که یک مرجع فرهنگی داریم و آن هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. جای دیگری نمیتواند و نباید عرضه اندام کند و به چگونگی نمایش فیلمها ورود کند. وزارت فرهنگ و ارشاد، باید به اصل تنظیمگری خودش برگردد و مناسبات خود را تنظیمگرانه پیش ببرد.
وی با اشاره به دوران مدیریت مرحوم سیفالله داد در وزارت فرهنگ ادامه داد: در دوران مدیریت مرحوم داد و ۴ سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی، وزارت فرهنگ به تنظیمگری نزدیک شد. وزارت ارشاد باید جایگاه خودش را در سینمای ایران از نگاه حاکمیتی به حوزه تنظیمگری تغییر دهد. وزارت ارشاد نمیتواند با نگاه دهه ۶۰ یا ۷۰ یا حتی دهه ۹۰، سینمای فعلی را نیز مدیریت کند.
دولت نباید آقابالاسر و کنترلگر سینما شود
علمالهدی وظیفه وزارت ارشاد را تنظیمگری تا زمان صدور پروانه نمایش دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد تا زمان صدور پروانه نمایش، وظیفه تنظیمگری را برعهده دارد، بعد از آن را باید به فعالان سینمایی و بازار عرضه و تقاضا واگذار کند. اگر نیت یا هدف فرهنگی نیز دارد باید با ادبیات بازار وارد ارائه آنها به مخاطب شود نه با ادبیات دستوری.
وی افزود: گروه هنر و تجربه، نمونهای از ورود به سینما، با ادبیات بازار است. گروه هنر و تجربه سعی کرد با مراقبت از نیروی جوان، نسل بعدی برای آینده سینمای ایران بسازد. این به معنی دخالت نیست بلکه حمایت از سینمای فرهنگی و هنری به روش بازار است. به هر روی، دولت نباید تصدیگری کند و خودش را آقابالاسر و کنترلگر تعریف کند.
منبع