اجرای 650 محفل قرآنی به فاصله 3 روز تا اربعین حسینی

اجرای 650 محفل قرآنی به فاصله سه روز تا اربعین

سیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآن کمیته فرهنگی – آموزشی ستاد اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی اعضای این کاروان از ابتدا تا کنون، گفت: کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران متشکل از بیش از 100 قاری با پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته فرهنگی ستاد اربعین و موسسه بین‌المللی قرآن دارالنعیم جهت اجرای تلاوت در ایام اربعین به شهرهای مختلف کشور عراق اعزام شده است. 

وی افزود: اعضای این کاروان تا کنون که سه روز مانده به اربعین حسینی(ع) است بیش از 650 محفل و کرسی تلاوت را برگزار کرده که آمار بسیار خوب و قابل توجهی است. همچنین از این تعداد برنامه، بیش از 60 محفل از سوی بانوان عضو گروه‌های تواشیح و قاری قرآن کریم رقم خورده است. 

موجانی تصریح کرد: با توجه به رشد بسیار خوب برنامه‌ها در بخش بانوان و استقبال خوبی که از این بخش به عمل آمده است تلاش خواهیم کرد تا تعداد اعضای کاروان قرآنی اربعین در این بخش افزایش یابد. 

وی در ادامه به انعکاس تلاوت قاریان عضو کاروان اربعین در رسانه‌ها اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های رسانه‌ای بسیار خوبی در این ایام شاهد بودیم که از جمله آنها می‌توان به پخش زنده تلاوت و اذان قاریان ایران در کربلا طی دو نوبت صبح و ظهر اشاره کرد. این تلاوت‌های اذانگاهی از رادیو قرآن به صورت زنده پخش می‌شود و تا روز اربعین هم ادامه خواهد داشت. 

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی – آموزشی ستاد اربعین بیان کرد: در این ایام هر شب دو قاری ممتاز و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با استقرار در پشت بام صحن عقیله به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید می‌پردازند که این تلاوت‌ها به صورت زنده از شبکه‌های سراسری و استانی پخش می‌شود. 

موجانی بیان کرد: چهار ویژه برنامه و پخش زنده از سوی مجموعه هیئت آنلاین نیز تهیه شده که در آن قاریان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید می‌پردازند، همچنین در این مجموعه قاریان علاوه بر تلاوت به گفتگو پیرامون مسائل اربعین خواهند می‌پردازند. 

وی اظهار کرد: برنامه‌های ویژه بعثه مقام رهبری نیز هر روز در محل این بعثه برگزار می‌شود، مواکب ایرانی مستقر در کربلا مانند موکب مینودشت استان گلستان، موکب شیخ فضل الدین موسوی، موکب اوقاف استان قزوین در شهر نجف، موکب هیئت ثارالله زنجان و … و همچنین مواکب عراقی مستقر در شهر کربلا زمانی که متوجه حضور قاریان جمهوری اسلامی ایران در اربعین شدند درخواست اعزام قاری و تلاوت در جمع عزاداران حسینی را داشتند، بر همین اساس در این مواکب تا شب اربعین محافل بسیار مفصل و ویژه‌ای با حضور قاریان ایرانی برگزار خواهد شد. 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه کاروان طریق الاقصی در دو گروه طی روزهای دهم و پانزدهم صفر عازم کشور عراق شدند، گفت: در هر دو گروه شاهد حضور اساتید مطرح و شناخته‌شده کشورمان بودیم. با هماهنگی قبلی که با قرآنیان کشور عراق داشتیم، دوستان قرآنی در کشور عراق همه ظرفیت خودشان را برای استفاده هرچه بیشتر از فرصت کاروان قرآنی به کار گرفتند. دستگاه‌های قرآنی این کشور اعم از «روابط قرآنی عراق» که موسسات قرآنی استان‌های این کشور هستند همه در جریان حضور قاریان ایران قرار داده شده بودند و تک تک موسسات ذیل این گروه سعی کردند به بهترین نحو از قراء ایران در موکب‌های خود استفاده کنند.

وی افزود: در استان واسط از جمله در شهر کوت که مرکز این استان است و نیز سایر شهرهای این استان مرکز یا گروه «رابط‌ ‌القرآنین فی واسط» پای کار آمدند و محافل را از نزدیک‌ترین شهر به مرز مهران که شهر بدره هست، آغاز کردند. در این استان شاهد حضور قاریانی همچون مهدی عادلی و محمد کرمانی بودیم. محافل این استان به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی کشور عراق و به خصوص شبکه کربلا پخش شد. 

موجانی بیان کرد: در مدینه الصدر و شهر بغداد محافل قرآنی بزرگی که پخش زنده تلویزیونی نیز داشت با حضور قاریانی همچون مهدی غلام نژاد، هادی اسفیدانی و امید حسینی‌نژاد برگزار شد. برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت قاریان ایرانی حاضر در اربعین، شیخ میثم تمار که از قاریان مطرح و شناخته شده کشور عراق است ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد و در آن حضور کاروان قرآنی اربعین از جمهوری اسلامی ایران را به اطلاع تمام فعالان قرآنی کشور عراق رساند و از آنها خواست تا از این ظرفیت استفاده کنند. 

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی – آموزشی ستاد اربعین تصریح کرد: به تبع موکب‌های کشورعراق، مواکب کشورهای کویت، قطر، بحرین و دیگر کشورها هم پس از اطلاع از حضور کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران درخواست‌هایی برای حضور قاریان ایرانی و برپایی محفل قرآنی در مواکب خود مطرح کردند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار شاهد حضور اعضای کاروان قرآنی در سه مسیر بصره، حله و بغداد به سمت کربلا بودیم، اظهار کرد: در گروه دوم که روز پانزدهم صفر عازم کشور عراق شدند قاریانی همچون قاسم مقدمی حضور داشت و محافل قرآنی را در این سه طریق برگزار کردند. 

موجانی افزود: برای استفاده از ظرفیت کاروان شیخ خیرالدین علی الهادی، رئیس دارالقرآن عتبه حسینی به دستگاه‌های زیربط دستور اکید دادند که محافلی را ترتیب دهند. در همین راستا ویژه برنامه‌ای با حضور قاریان ایرانی هر شب از شبکه کربلا پخش ‌می‌شود. این برنامه که هر شب رأس ساعت 23 پخش می‌شود، روی تلویزیون‌های خیابانی شهر کربلا و اطراف حرم نمایش داده می‌شود. در این ویژه برنامه هر شب سه قاری از قاریان ایران و یک گروه تواشیح حضور پیدا می‌کنند. 

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی – آموزشی ستاد اربعین در پایان تصریح کرد: فعالیت‌های کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در روز اربعین خاتمه خواهد یافت و اعضای کاروان از روز پنجم شهریورماه به کشور برمی‌گردند. 

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

مسئولان محور مقاومت فریب جنگ روانی دشمنان را نخورند

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در خطبه‌های نماز جمعه این …