[ad_1]
به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، حجتالاسلاموالمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیهها و بازاریان مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، خدمت خالصانه و بیمنت به زائران را راه جلب رضایت حضرت رضا (ع) دانست و اظهار داشت: امام رضا (ع) زائران و مهمانانشان را بسیار دوست دارند، بنابراین اگر میخواهیم به امام رضا (ع) تقرب یابیم و نزدیک شویم باید به مهمانان امام رضا (ع) خدمت کنیم.
وی با اشاره به جایگاه بازار مشهد تصریح کرد: بازار مشهد باید با بازار شهرهای دیگر متفاوت باشد، زیرا اینجا شهر امام رضا است؛ اصناف مختلف بازار مشهد باید به سهم خود در ترویج فرهنگ، فضیلتها و آموزههای رضوی نقش ایفا کنند زیرا منشأ شکلگیری مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: اگر مضجع شریف رضوی نبود شهری به نام مشهد نیز وجود نداشت و زائری به این شهر مشرف نمیشد؛ ایام کرونا که بارگاه مطهر رضوی تعطیل بود هیچکس به مشهد سفر نکرد و تمام مغازههای اطراف حرم مطهر تعطیل بودند.
حجتالاسلام مروی ادامه داد: هرکدام باید به سهم خود شکرگزار نعمت وجود حضرت رضا (ع) در مشهد باشیم و شکرگزاری این نعمت در تلاش برای ترویج معارف و فرهنگ رضوی و خدمت خالصانه به مهمانان حضرت رضا (ع) است؛ تمام اقشاری که با زائران در ارتباط هستند باید به شکلی رنگ و بوی امام رضایی داشته باشند.
وی با اشاره به ویژگیهای اعتقادی تجار قدیم، گفت: در گذشته رسیدن به منفعت مادی تنها هدف بازاریان در عرصه بازار نبوده، بلکه در کنار آن به اقدامات فرهنگی و مذهبی نیز اقدام میکردند، اکنون نیز بسیاری از بازاریان اینچنین هستند منتهی برای ترویج هرچه بیشتر این فرهنگهای اصیل در میان بازاریان جدید نیز باید تلاش کرد.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: قرنها است که بازار در حفظ دین و مکتب اهلبیت (ع) نقش اساسی ایفا کرده است؛ نباید اجازه داد این نقش کمرنگ شود؛ بازاریان جوان را باید با احکام مرتبط با تجارت آشنا کرد.
حجتالاسلام مروی با بیان اینکه در فرهنگ و تاریخ ایران بازار قلب تپنده جامعه محسوب میشده، خاطرنشان کرد: امروزه وقتی سخن از بازار به میان میآید، تنها جنبه اقتصادی آن به ذهن میرسد در حالیکه در گذشته بازار تنها یک مرکز دادوستد نبوده؛ بلکه بازارها نقشهای دینی و فرهنگی بسیار با اهمیتی داشتهاند.
وی یادآور شد: بازارهای سنتی ایران متشکل از فضاهای تجاری، فرهنگی و مذهبی بودهاند؛ لذا در شهرهای مختلف ایران آثار بزرگترین و مهمترین مساجد و مدارس علمیه را در بازارهای سنتی میتوان یافت.
حجتالاسلام مروی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از اقدامات خیرخواهانه و خدمات اجتماعی از بازار شکل میگرفتند، عنوان داشت: حضور مساجد و مدارس علمیه در بازارهای سنتی شهرهای بزرگ ایران همچون مساجد اصفهان یا مسجد تاریخی بازار تهران، نشان از بههمپیوستگی نهادهای مهم اجتماعی یعنی مدرسه، مسجد و بازار دارد.
وی به برگزاری مراسمهای مذهبی در بازارها اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته تقریباً تمام مراسمهای مهم مذهبی در بازار برگزار میشد و بهنوعی روحانیت و معنویت در فضای تجاری و اشتغالات روزمره مردم در بازار تجلی و نمود داشت.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان که در انقلاب اسلامی نیز بازار نقشی بسیار مهم ایفا کرده و اعتصابات از بازار شروع شدند، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز، بازار نقشی اساسی داشته که باید از این کارکرد و نقش بازار صیانت کرد.
حجتالاسلام مروی با اشاره به جایگزینی پاساژهای مدرن با معماریهای غربی بهجای بازارهای سنتی ایرانی، افزود: معماری بازارهای قدیم با شرایط جغرافیایی، فرهنگی و نیازهای مردم سازگار بود، امروز نیز میتوان فرهنگ معنوی و کارکرد بازارهای سنتی را به پاساژهای مدرن برد، همانگونه که در گذشته بازار مرکز تبلیغ و نشر دین بوده و کسبه، تجار و بازاریان انسانهایی متدین و فرهنگی بودند؛ امروز نیز بازار میتواند اینچنین باشد.
انتهای پیام/
منبع