سیستم ارتش بعثی عراق در دفاع مقدس ظرف ۹ ماه متلاشی شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست فرماندهان دوران دفاع مقدس با رسانه‌های بین‌المللی صبح امروز دوشنبه دوم مهر با حضور سردار فتح‌الله جعفری از فرماندهان دوران دفاع مقدس و رئیس مؤسسه فرهنگی هنری شهید حسن باقری، امیر عبدالحسین مفید از فرماندهان دوران دفاع مقدس، سردار علی اصغر محسن‌شیخی جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه و شبکه‌های بین المللی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار جعفری در ابتدای این‌مراسم، با بیان اینکه صدام در سال ۵۲ و پس از اینکه مجبور شد عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر را امضا کند در جلسات متعدد اعلام کرد که در این قرارداد تحقیر شده است، گفت: در نشست‌های محرمانه صدام بارها بر تحقیر خود تاکید کرد و اعلام کرد باید آن را جبران کنیم و به طور رسمی این موضوع را کنفرانس سران اسلامی مطرح کرد.

وی افزود: از روزی که صدام وارد بغداد شد شروع به تقویت و تجهیز ارتش کرد و ارتش ۱۲۰ هزار داشت با ۱۲ لشکر افزایش پیدا کرد. پاییز سال ۱۳۵۹ با توجه به شرایط کردستان، تضعیف ارتش و کمبود تجهیزات رژیم بعث عراق این فرصت را برای حمله انتخاب کرد. باتوجه به شرایطی که وجود داشت عراق تصور این چنین مقاومتی را نمی‌کرد.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس در ادامه گفت: آن چیزی که قابل توجه است و باید تبیین شود این است که در طول ۸ سال دفاع مقدس کشور ما اتکا به هیچ قدرتی نداشت و اتکای ما به ملت، مردم و امکانات داخلی بود و نیروهای مسلح ما متکی به نیروی مردمی با ویژه بسیجیان بود؛ در طول این سال‌های ۲ میلیون نفر نیروی مردمی در جنگ حضور پیدا کرد.

سردار جعفری گفت: در دو ماه اول چنگ عراق تلاش‌های زیادی کرد و توانست بخشی از خاک ما را بگیرد و در ادامه به دنبال ثبات این مناطق بود، اما توانستیم با تهاجمات که داشتیم عراق را به عقب برانیم و در سال سوم جنگ یکی از فرماندهان عراقی اعلام کرد ایرانی‌ها روش‌هایی برای مقابله با ما اجرا می‌کنند که برای ما ناشناخته است. ابتکار عمل در سال اول جنگ از دست عراقی‌ها خارج شد و ظرف ۹ ماه سیستم ارتش عراق مخصوصاً در سپاه سوم متلاشی شد و توانستیم ۴۰ هزار عراقی را به اسارت بگیریم و سلاح و مهمات آنها منهدم و غنیمت بگیریم.

وی افزود: پس از شکست محاصره حضور وزیر دفاع مصر، فرمانده نیروهای مسلح اردن و وزیر دفاع عربستان در عراق برگزار کردند. در این جلسه فرماندهان عراقی اعلام کردند ایرانی‌ها با روش‌هایی با ما می‌جنگند که ما نمی‌دانیم و به همین دلیل اقدام به تغییر روش جنگ می‌کنند و زمین را علیه ما مسلح می‌کنند. امکاناتی که در اختیار عراق می‌گرفت بسیار وسیع بود به همین دلیل جنگ را به خلیج فارس می‌کشند و فرانسه، آمریکا، روسیه و انگلیس تجهیزاتی مختلفی در اختیار آنها قرار می‌دهند، باید گفت از سال ۱۳۶۲ به بعد ما با یک ارتش جدیدی جنگیدیم.

مدیر مؤسسه شهید حسن باقری در بخش دیگری از سخنانش گفت: روسیه گردانی در اختیار عراق قرار می‌دهد که با جنگ الکترونیک باعث می‌شود سیستم‌های راهداری و هواپیماهای پا دچار اختلال شود.
این فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس ابتکار در دست ما بود، گفت: ما وابسته به هیچ کشوری نبودیم و کشورهای دیگر هیچ تجهیزاتی در اختیار ما ندادند، مقابله با رژیم بعث عراق مقابله انسانی بود و هیچ وقت اسیر عراقی را نکشتیم، بمباران شهرها نداشتیم هیچ وقت بمباران شیمیایی نکردیم و بُعد جنگ ما انسانی بود.

سردار جعفری در پایان سخنانش گفت: در مقابل، عراق هیچ محدودیتی علیه ما نداشت بمباران به صورت شبانه روزی انجام می‌دادند و استفاده از سلاح شیمیایی را در دستور کار خود داشتند و بارها از آن بهره بردند، اما هیچ سازمان بین‌المللی با آنها برخورد نکرد؛ سازمان ملل هرجا بر رژیم بعث عراق فشار وارد می‌شد علیه ما قطعنامه صادر می‌کردند.

صدام با حمایت کشورهای مختلف شروع به جنگ کرد

در ادامه امیر عبدالحسین مفید از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: با طرح سوالاتی که چرا جنگ به ما تحمیل شد؟ چرا صدام از ماه‌ها و سال‌ها قبل در فکر جنگ بود و چرا نظام بین‌الملل تصمیم گرفته بود صدام پیروز شود می‌توان نشان داد که نظام بین‌الملل نقش مؤثر در این جنگ داشت.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی باعث ایجاد زلزله‌ای در منطقه و جهان شد و شعار نه شرقی و نه غربی سر لوحه کار ما قرار گرفت. بلوک شرق و غرب برای جلوگیری از شکل‌گیری قدرتی جدید در نظام بین‌الملل شروع به جنگ علیه ما کردند.

این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: برای شکست انقلاب اسلامی ائتلافی به سردمداری آمریکا علیه کشور ما تشکیل شد که هدف آن حمله به اقتصاد، مرز و هویت ما بود. صدام که زخم خورده عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر بود به دلیل اینکه توان بازدارندگی از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی نداشتیم با حمایت کشورهای مختلفی شروع به جنگ کرد.

امیر مفید گفت: صدام از مدت‌ها قبل جنگ، کارگروه‌هایی جهت به دست آوردن اطلاعات از ایران، توسعه ارتش عراق، رایزنی‌ها و ارسال نامه‌هایی به سازمان ملل در پی زمینه‌سازی برای حمله به ایران و مقصر نشان دادن ایران بود. با توجه به اقداماتی که صدام در نظام بین‌الملل انجام داد و حمایت کشورهای اروپایی که داشت در ابتدای جنگ فکر می‌کرد که پیروز خواهد شد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

باید کار نیمه تمام شهدا در عرصه‌های مختلف فرهنگی را انجام دهیم

مسئول خانه مطبوعات نهاوند: «چگنی» گفت: امروز وظیفه سنگینی بر عهده همه ما خبرنگاران و …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ