اختتامیه سوگواره «مَحرم مُحرم» در کردستان برگزار می‌شود

نشست هماهنگی برگزاری سوگواره محرم محرم در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسعد فرهادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان امروز، سوم مهر در نشست هماهنگی برگزاری اختتامیه سوگواره «مَحرم مُحرم» که با همکاری جهاددانشگاهی کردستان در استان برگزار می‌شود، گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری باید در استان کردستان روز به روز بیشتر توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش فرهنگی افزود: استان کردستان در تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری دارای افراد صاحب‌نام و مفاخر فرهنگی برجسته‌ای بوده است که باید از این ظرفیت هنری بیشتر بهره‌مند شد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به برگزاری سوگواره «مَحرم مُحرم» که با مشارکت جهاددانشگاهی کردستان برگزار می‌شود، بیان کرد: اختتامیه این سوگواره با برگزاری یک شب شعر عاشورایی 23 مهر در بیجار برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ارسال آثار از شاعران آیینی کشور به این سوگواره افزود: کار داوری این آثار با حضور داوران برجسته استانی در این بخش به زودی آغاز و نتایج ارزیابی داوران به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود.

مهدی ورمزیار، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری سوگواره منطقه‌ای «مَحرم مُحرّم»  گفت:با توجه به اشتراکات فرهنگی و برگزاری آیین‌های عاشورایی متنوع در استان‌های غرب کشور، سوگواره منطقه‌ای «مَحرم مُحرم‌» به مناسبت ماه محرم با همکاری جهاددانشگاهی استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، کردستان، مرکزی و خوزستان برگزار می‌شود.

وی افزود: هر کدام از استان‌های غربی کشور به عنوان دبیرخانه یکی از بخش‌های این سوگواره تعیین شده و جهاددانشگاهی کردستان نیز دبیرخانه بخش شعر بومی این سوگواره را بر عهده دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به برگزاری این سوگواره همزمان با وفات حضرت معصومه(ع) در استان بیان کرد: نفرات برگزیده این سوگواره ادبی در مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به این سوگواره به پایان رسیده است، افزود: آثار شعرای آیینی کشور به دبیرخانه این سوگواره ارسال شده است که کار داوری این آثار با همکاری حوزه هنری آغاز و نتایج ارزیابی به زودی اعلام خواهد شد.

ورمزیار به محورهای این سوگواره اشاره کرد و گفت: آیین‌های عزاداری مردم غرب کشور در ماه محرم، کودکان و محرم، زنان و محرم، اسرای کربلا، شهدا و اصحاب امام حسین(ع)، مواکب مردمی، عزاداری اهل سنت در سوگ  سرور و سالار شهیدان، پیاده‌روی اربعین، نادیده‌های محرم و اربعین و امر به معروف و نهی از منکر از محورهای اصلی این سوگواره است.

ایرج کاکی، معاون فرهنگی حوزه هنری استان کردستان در ادامه این نشست گفت: حوزه هنری استان کردستان همواره در اجرای برنامه‌های فرهنگی پیشقدم بوده و همراه و همگام با هنرمندان استان حرکت کرده است.

وی با اشاره به اینکه داوران سوگواره «مَحرم مُحرّم» از سوی حوزه هنری استان معرفی خواهند شد، افزود: آثار ارسالی به دبیرخانه سوگواره برای انجام کار داوری به حوزه‌ هنری استان ارسال شده است.

معاون فرهنگی حوزه‌ هنری استان کردستان بیان کرد: با توجه به فرهنگی بودن استان کردستان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا برگزاری برنامه‌های فرهنگی اجرایی در استان به بهترین شیوه انجام شود.

وی در پایان گفت: کار داوری بخش شعر سوگواره «مَحرم مُحرّم» با حضور سه نفر از داوران و هنرمندان برجسته استان کردستان  انجام می‌شود که تلاش شده از بهترین داوران استان برای ارزیابی آثار استفاده شود. 

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

دفاع مقدس فرصتی برای خودباوری است

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی: به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ