رکورد تاریخی قیمت طلا/ رشد ۴۷ دلاری اُنس جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت

«محمد کشتی‌آرای» امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تحولات بازار طلا در هفته‌ای که گذشت، بیان داشت: در هفته گذشته، قیمت اُنس جهانی همچنان سیر صعودی به خود گرفت و با توجه به تحولات سیاسی جهانی از جمله کاهش نرخ بهره بانکی، کاهش ارزش دلار و برخوردهای نظامی و سیاسی در سطح جهان مخصوصا خاورمیانه قیمت اُنس جهانی با افزایش شدیدی روبه‌رو شد.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: به طوری که در دو هفته اخیر شاهد رکوردهای جدیدی در بازار طلا شدیم، همان‌گونه که دیروز – پنجشنبه آخرین رقم رکوردی که قیمت هر اُنس طلا در بازارهای جهانی به جای گذاشت دو هزار و ۶۸۵ دلار بود که برای اولین بار در تاریخ قیمت طلا رخ داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به همین موضوع در دو هفته اخیر، قیمت طلا و سکه سیر صعودی به خود گرفت این درحالیست که قیمت ارز به جز یکی دو روز که به دلیل رخدادهای سیاسی منطقه و در داخل کشور داشتیم نوسان جزئی پیدا کرد، بیشترین تاثیر افزایش قیمت طلا و سکه این روزها به دلیل افزایش قیمت اُنس جهانی بوده است.

کشتی‌آرای گفت: در آخرین معاملات روز گذشته، قیمت هر اُنس طلا در بازارهای جهانی برای اولین بار به ۲ هزار و ۶۸۵ دلار رسید که به طور مجدد با تعدیل روبه‌رو شد.

وی افزود: نرخ هر اُنس جهانی طلا نسبت به ابتدای هفته یعنی در طول یک هفته اخیر ۴۷ دلار رشد کرد.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: قیمت هر اُنس نقره با یک دلار و ۱۰ سنت و هر اُنس پلاتین با ۳۵ دلار افزایش همراه شدند که این نشان می‌دهد فلزات گران بها نیز هم پای طلا افزایش قیمت داشته‌اند.

طلا با ۱۱۵ هزار تومان رشد هفتگی رکورد تاریخی زد

وی یکی از علت‌های افزایش قیمت اُنس جهانی طلا را شرایط سیاسی جهانی، افزایش تقاضا در بازارهای بین‌المللی برای خرید و ذخیره‌سازی کشورها برشمرد و گفت: با توجه به این عوامل در آخرین معاملات هفته گذشته، قیمت سکه طرح قدیم با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش، ۴۱ میلیون تومان و سکه طرح جدید با یک میلیون و ۵۰۰ هزارت ومان افزایش هفتگی به ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: همچنین نیم سکه با ۵۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی ۲۵ میلیون تومان و ربع سکه با ۵۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۳۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی دیروز در آخرین معاملات به رقم هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

کشتی‌آرای با تاکید بر اینکه افزایش قیمت طلا و سکه التهابی در بازار داخلی ایجاد نکرده است، تصریح کرد: با توجه به قیمت اُنس جهانی صورت گرفته ما تقاضای اضافی نداریم.

وی گفت: در معاملات هفته‌ای که گذشت، قیمت طلای آب شده با ۵۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۱۵ هزار تومان افزایش ۳ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان داد و ستد شد.

افزایش حدود ۴۰۰ هزار تومان حباب سکه به دلیل نبودِ تقاضای کاذب

کارشناس بازار طلا با بیان اینکه حباب سکه با تغییراتی همراه بود، اظهار داشت: البته قسمتی از افزایش حباب حدود ۴۰۰ هزار تومان به طور متوسط افزایش هفتگی حباب سکه را داشتیم در مجموع بازار داد و ستدها روال عادی خودش را داشت و بار اضافی تقاضا نداشتیم.

کشتی‌آرای پیش‌بینی کرد هفته آینده تا دوشنبه تغییراتی در بازار طلا و سکه نخواهیم داشت آنچه به نظر می‌رسد شرایط موجود جنگ در اوکراین و خاورمیانه است که فعلا نشانه‌های مثبتی مشاهده نمی‌شود و قیمت جهانی طلا و فلزات گران‌بها تحت تاثیر این عوامل هستند و تعدیلی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: مگر اینکه با توجه به نشست‌های اخیر سازمان ملل متحد و تصمیم جهانی در مورد صلح جنگ اوکراین و خاورمیانه، احتمال تعدیل کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، در غیر اینصورت شرایط فعلی ادامه‌دار خواهد شد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نبوغ مهندسی جهادگران دفاع مقدس معادلات جنگ را به نفع ایران تغییر داد

به گزارش ایرنا از جهادکشاورزی، «غلامرضا نوری» در سی و ششمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ