شوخ‌طبعی‌های جبهه/ اصطلاحات «آب و روغن قاتی کردن» و «اتاق مطالعه»

رزمندگان برای کسی که دچار به هم خوردن وضع عادی و عمومی مزاج و گوارش می‌شد، اصطلاح «آب و روغن قاتی کردن» را به‌کار می‌بردند و به توالت‌های تمیز در عقبه و پادگان‌ها نیز به‌مزاح می‌گفتند «اتاق مطالعه».

گروه ساجد دفاع‌پرس: رزمندگان اسلام در جبهه‌ها علی‌رغم همه مشقت‌ها و سختی‌هایی که متحمل می‌شدند؛ اما هرطور که بود، علاوه بر توجه به معنویات، از هر فرصتی نیز برای خوش‌گذرانی و شوخ‌طبعی آن هم در حیطه ارزش‌ها استفاده می‌کردند و از این راه، سعی می‌کردند تا روحیه حاکم در میان یکدیگر را سرزنده و شاداب نگه دارند که نمونه این شوخ‌طبعی‌ها، استفاده از اصطلاحات و تعبیرهای خاص بود.

آب و روغن قاتی کردن

اسهال داشتن؛ به هم خوردن وضع عادی و عمومی مزاج و به هم ریختن گوارشی. اس اس.

شوخ‌طبعی‌های جبهه/ اصطلاحات «آب و روغن قاتی کردن» و «اتاق مطالعه»

اتاق مطالعه

توالت‌های پاکیزه و تمیز در عقبه و گاه پادگان‌ها که وقتی شخص داخل یکی از آن‌ها می‌شد، دلش نمی‌خواست بیرون بیاید، گویی ساخته شده بود برای مطالعه و تفکر! این تعبیر را بیشتر در مقایسه با توالت‌های صحرایی به کار می‌بردند که بچه‌ها جان‌شان به لب‌شان می‌رسید تا به آن‌جا می‌رفتند و برمی‌گشتند. وضع خود توالت‌ها از یک طرف و آتش دشمن که گاه موجب خیز رفتن با آفتابه روی زمین می‌شد و صحنه‌ای تماشایی را به وجود می‌آورد، از طرف دیگر، بهانه این تلقی از آن نوع توالت بود.

منبع: کتاب «فرهنگ جبهه» – انتشارات «فرهنگ گستر»

انتهای پیام/ 113


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

ماجرای امتحانی که آیت الله خزعلی از «کربلایی کاظم» حافظ قرآن گرفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: سبک زندگی به عنوان مجموعه به هم پیوسته‌ای از …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ