کارشناسان درباره سخنان رییس جمهور در سازمان ملل چه گفتند؟

فعال سیاسی و نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مواضع مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهور به نمایندگی از ملت ایران در صحن سازمان ملل بسیار شفاف و مستند بود.

کارشناسان درباره سخنان رییس جمهور در سازمان ملل چه گفتند؟

علی کاظمی باباحیدری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پزشکیان در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل به خوبی مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص همسایگان، ارتباط با دنیا براساس عزت، حکمت و مصلحت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و انزجار ملت ایران جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس علیه ملت مظلوم فلسطین و لبنان بیان کرد.

وی با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری اسلامی ایران به کرامت انسانی اظهار داشت: رییس‌جمهور به خوبی در سخنان خود به حفظ کرامت انسانی که از سوی همه پیامبران و ادیان مختلف از جمله دین مبین اسلام و امیرالمومنین علی (ع) اشاره کرد.

کاظمی ادامه داد: رییس جمهور به خوبی به کرامت انسانی را که باید از طرف همه کشورها رعایت شود مورد تاکید قرار داد.

استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس با اشاره به شرایط ملت ایران و اوضاع کشور گفت: مردم ایران در درجه اول ملت متحد و منسجمی هستند که حضور آنان در عرصه انتخابات و رای به آرمان‌های دکتر پزشکیان که وفاق ملی بود تنها بخشی از اراده این ملت است.

کاظمی افزود: پزشکیان به خوبی به این نکته اشاره کرد که ایران به دنبال هیچ جنگی با هیچ کسی نبوده و تعرضی نکرده است و همیشه باب گفت وگو را مد نظر داشته و برای صلح و آرامش قدم برداشته است.

این فعال سیاسی با اشاره به اراده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل با دنیا گفت: اولویت ایران اسلامی در ارتباط با کشورهای منطقه و همسایگان خود برقراری صلح پایدار است.

کاظمی همچنین با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری اسلامی در خصوص برجام گفت: دکتر مسعود پزشکیان به خوبی از مواضع ایران در برجام دفاع کرد و اعلام کرد که این آمریکا بود که از برجام به هر دلیلی خارج شد.

وی با محکومیت حمله وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به مردم بی دفاع فلسطین و لبنان اضافه کرد: رییس‌جمهوری اسلامی ایران به خوبی از ملت مظلوم فلسطین و لبنان در برابر حمله‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی دفاع کرد.

کاظمی یادآور شد: نمی‌شود از یک طرف داعیه‌دار صلح بود و از طرف دیگر هر روز با بمباران سلاح‌های جنگی اقدام به کشتار زنان و کودکان بی‌گناه فلسطین و لبنان کرد.

وی با اشاره به مواضع صریح رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص رفع جنگ و خونریزی و محکومیت کشتار مردم فلسطین و لبنان اظهار داشت: باید برای حل این مساله مهم در فلسطین و لبنان فکری کرد.

به گفته کاظمی، صلح زمانی برقرار می‌شود که همه عدالت را رعایت کنند نه اینکه کشوری قدرتمند هر فشاری را که بخواهد به کشورهای دیگر و ضعیف‌تر وارد کند.

دفاع از حقانیت ایران در جهان

یک فعال سیاسی چهارمحال و بختیاری گفت: سخنان مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با نگاه به برداشتن موانع و چالش‌های نظام بین‌الملل به خصوص همسایگان و قدرت‌های جهانی یک رویکرد و نگاه جدیدی به نظام جهانی است.

کارشناسان درباره سخنان رییس جمهور در سازمان ملل چه گفتند؟

محمد نوذری در گفت وگو با ایرنا با اشاره به محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: مسعود پزشکیان جنایت‌های رژیم کودک‌کش اسراییل در غزه و لبنان را یک اشتباه فاحش و نمونه‌ای از نسل کشی عنوان کرد.

این فعال سیاسی چهارمحال و بختیاری گفت: وحشی‌گری دیوانه‌وار اسراییل در لبنان و غزه نظام جهانی را نگران و خاورمیانه را با یک بحران و چالش بزرگ روبرو کرده است.

وی در خصوص این سخن رییس‌جمهور که ایران در طول تاریخ معاصر آغازگر هیچ جنگی نبوده است افزود: نگاه ایران به دنیا یک نگاه تعاملی و هم‌زیستی مسالمت آمیز به خصوص با کشورهای همسایه بوده است.

نوذری ادامه داد: ایران اسلامی در ۲۰۰ سال اخیر هیچ کشوری را اشغال نکرده و به هیچ کشوری نیز حمله نکرده است بنابراین این کشور در طول تاریخ آغازگر هیچ جنگی نبوده و الان هم نیست و به دنبال آرامش برای بشریت بوده است.

وی یادآورشد: این یک پیام روشن از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران به دنیا است که ایران کشوری است که براساس منافع ملی با همه کشورها می‌تواند مناسباتی داشته باشد.

نوذری با اشاره به این سخن رییس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل که ایران آمادگی ایجاد تعامل با سایر کشورها را دارد گفت: ایران آمادگی دارد چالش‌ها و موانعی که در خصوص مناسبات با کشورهای همسایه و سایر قدرت‌های جهانی از جایگاه برابر و نه از جایگاه قدرت و نگاهی که آمریکا به ما دارد را کاهش دهد.

وی ادامه داد: براین اساس ایران این آمادگی دارد براساس منافع ملی و الزامات جهانی که وجود دارد با همسایگان، قدرت‌های جهانی شرق و غرب تعامل داشته باشد.

این فعال سیاسی چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای ایجاد تعامل با اعضای برجام گفت: مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران به خوبی به آمادگی ایران برای تعامل با اعضای برجام اشاره کرد.

وی با اشاره به رویکرد جدید ایران اسلامی در مناسبات با کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی گفت: امید می‌رود از این سفر رییس جمهور اسلامی ایران به خوبی برای کاهش تنش‌ها، افزایش مناسبات با نظام جهانی استفاده شود و به یک جایگاه مناسب رسید.

به گفته نوذری، مسیری که امروز در کشور شکل گرفته به طور حتم بر زندگی، سفره مردم و توسعه کشور تاثیرگذار است.

کارشناس سیاسی: سخنان رییس‌جمهور بیانگر صلح‌طلبی ایران است

یک فعال سیاسی و پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی گفت: سخنرانی رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل چهره صلح‌طلب و تعامل‌گرای ایران را به جهانیان نشان داد.

کارشناسان درباره سخنان رییس جمهور در سازمان ملل چه گفتند؟

مجتبی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دکتر مسعود پزشکیان در نطقی سنجیده با رویکرد فعالانه و مسوولانه چهره‌ای صلح‌جو از ایران را به همگان نشان داد و تاکید کرد که ایران خواستار تعامل سازنده با دنیاست.

وی نطق رییس‌جمهور در سازمان ملل را امیدآفرین ارزیابی کرد و اظهار داشت: این نطق نشان می‌دهد اراده دکتر پزشکیان و دولت وفاق ملی بر این قرار گرفته است بنیان‌هایی استوار برای ورود کشور به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه گذاری کند.

این پژوهشگر اقتصاد سیاسی ایران ادامه داد: یک اراده جدی برای تنش‌زدایی و تعامل سازنده با جهان در دولت چهاردهم شکل گرفته و برآوردها حاکی از آن است که نهادهای حاکمیتی هم با پزشکیان در این مسیر همراهی خواهند کرد.

شهریاری محکوم کردن رفتارهای غیرانسانی و تروریستی اسرائیل در منطقه را از دیگر نکات قابل توجه سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل عنوان کرد و گفت: دکتر پزشکیان همچنین در رابطه با حل مساله فلسطین در منطقه به شکل دموکراتیک نیز پیشنهاد ارائه داد و عنوان کرد که می‌توان با یک دیپلماسی درست در کشورهای اسلامی منطقه را از بحران خارج کرد.

وی نگاه رییس‌جمهور به برجام را سازنده دانست و افزود: دکتر پزشکیان در سخنرانی خود بیان داشت که در صورتیکه کشورهای طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران هم پایبندی خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در مجموع می‌توان گفت سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل سنجیده، مسوولانه و فعالانه بود و رویکرد جدیدی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی را به همگان نشان داد.

رییس‌جمهور با سخنان خود در سازمان ملل پیام‌آور صلح با جهان شد

کارشناسی مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه گفت: سخنان رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل این امید را ایجاد کرده است که پزشکیان در کنار طرح وفاق ملی در داخل کشور، طرح صلح با جهان را نیز پیش ببرد.

کارشناسان درباره سخنان رییس جمهور در سازمان ملل چه گفتند؟

فرزاد نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مواضع دکتر پزشکیان را می‌توان از ۲ منظر مورد توجه قرار داد، در منظر اول این سخنان را باید در ادامه الگویی تعاملی و تنش‌زدا در سیاست خارجی ایران دانست که پیشتر در ادبیات و رفتار دولت‌های اصلاحات و اعتدال نیز دیده شده بود.

وی ادامه داد: در این زمینه، شاید سخنان مسعود پزشکیان چندان جدید به نظر نرسند و بتوان آن را در همان ادبیات گفت‌وگو و ارتباط با جهان و قدرت‌های جهانی تلقی کرد، در این ادبیات اصل سخن دولتمردان ایران این است که در نظم بین‌المللی فعلی جمهوری اسلامی می‌تواند در صورت رفع برخی راهبردهای خطای منطقه‌ای و جهانی، نقشی سازنده و هم‌افزایانه داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از این راهبردهای خطا حمایت قدرت‌های برتر از اسرائیل در منطقه خاورمیانه است تصریح کرد: امری که خود را در انفعال این کشورها در برابر حملات غیرانسانی اسرائیل به مواضع غیرنظامی و زیرپاگذاشتن اصول حقوق بین‌الملل نمودار می‌سازد.

نعمتی یادآور شد: یکی دیگر از موارد قابل توجه در بحث‌های پزشکیان حمایت از صلح منطقه‌ای و جهانی بود و باز در اینجا بحث محوری، توافق بر سر خلع سلاح است، جمله معروفی که پزشکیان گفت و خیلی هم سر و صدا کرد این بود که «ما سلاح خود را کنار می‌گذاریم به شرطی که اسرائیل هم سلاح خود را کنار بگذارد». جدا از عملی بودن یا نبودن این ایده، نکته نهفته در سخن پزشکیان این است که معضل اصلی صلح در منطقه، اسرائیل است. این خود نشانه‌ای از نگرانی نداشتن ایران از دیگر کشورهای منطقه از جمله همسایگان و اعراب است.

به گفته وی، چنین امری خود می‌تواند محور اتحادی دوباره میان ایران با کشورهای منطقه باشد و به آنها این پیام را ارسال کند که ایران با آنها سر جنگ و نزاع ندارد.

این مدرس رشته علوم سیاسی افزود: در منظر دوم اما باید این سخنان پزشکیان را با توجه به تحولات داخلی ایران نیز ارزیابی کرد به هر حال برآوردها این است که این بار رییس‌جمهور با هماهنگی بیشتری با سایر ارکان نظام در حال کار است و بنابراین امیدواری‌ها به اینکه پزشکیان بتواند در کنار طرح وفاق ملی در داخل کشور، طرح صلح با جهان را نیز پیش ببرد، رو به افزایش است.

نعمتی ادامه داد: در همین سخنان نیز او می‌گوید: «ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی موثر و از جایگاه برابر داشته باشد» و در این زمینه رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات قبلی برجامی را مقدمه‌ای برای «زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر» می‌داند.

وی تاکید کرد: بدین ترتیب گویی این پیام به جهان ارسال می‌شود که اگر برجام محقق و تحریم‌ها رفع شود، شاید ایران روی مذاکرات بیشتر و متنوع‌تر اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش ایرنا، هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه به صورت رسمی در نیویورک آغاز بکار کرد و با حضور سران جهان در حال برگزاری است.

دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران ساعاتی قبل برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع سران و نمایندگان کشورهای جهان سخنرانی کرد و « صدای مردم ایران و صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی» از تریبون این نهاد بین‌المللی شد.

سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نخستین حضور دکتر پزشکیان در این نهاد بین‌المللی است که با بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران همچنان که در بدو ورود به نیویورک تاکید کرد که پیام ایران برای جهان صلح و امنیت است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

موقوفاتی که نیت‌شان کمک به نیازمندان است

به گزارش ایرنا، در این بین برخی از وقف‌کنندگان نیز نیت کرده‌اند که وقف آنها …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ