خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی ۱۲۷ هزار شهروند اردبیلی انجام شد


دکتر محمد جعفرزاده روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به مناسبت هشتم مهر روز جهانی قلب گفت: همه افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، خدمات و مراقبت‌های مربوط به خطرسنجی بیماری‌های را قلبی و عروقی دریافت کنند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی قلب با عنوان “مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی” افزود: برای حفظ و ارتقای سلامت قلب از همه مردم می خواهیم که با انتخاب شیوه زندگی سالم و مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشار خون، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه ، مراقب سلامت قلب خود باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: مصرف دخانیات و الکل ، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی از عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی به شمار می‌رود که به نوبه خود در افراد به شکل فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی ظاهر می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اضافه کرد: خطرسنجی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی طی ۱۰ سال آینده بوده و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل اثرگذار خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

وی بر لزوم مراقبت از سلامت قلب با انتخاب شیوه زندگی سالم و مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشار خون، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه تاکید کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و در ایران محسوب می‌شود.

دکتر جعفرزاده با بیان این که ۳۱ درصد از مجموعه مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مربوط به بیماری قلبی و عروقی است، افزود: سالانه حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کند و اکثر این مرگ و میرها به دلیل حملات قلبی و سکته‌های مغزی اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان و سوانح و حوادث رانندگی به عنوان سه عامل اصلی مرگ و میر در استان اردبیل اعلام شد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تجمع اعتراضی دانشگاهیان اردبیل در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام محمدرضا مصلح نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ