افزون بر ۹ هزار تن بذر کشت پاییزه در خراسان‌شمالی تامین شد


وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هشت هزار و ۲۰۰ تن از این بذر؛ گندم و یکهزار و ۱۰۰ تن بذر جو شامل ارقام بذر آبی و دیم که بوجاری و ضد عفونی شده است.

وی تصریح کرد: بذرهای مورد نیاز کشاورزان توسط چهار شرکت تولید، بوجاری و ضد عفونی شده است که به کشاورزان تحویل داده می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد بذر غلات در کشت پاییزه اصلاح شده است افزود: ۷۰ درصد بذور نیز از بذرهای خودمصرفی کشاورزان اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: هر کشاورزی بعد از خرید بذرو اصلاح شده بین سه تا چهار سال می تواند از همان بذر برای کشت استفاده کند اما باید بذرها را از مناسب ترین قسمت زمین خود انتخاب بوجاری و ضد عفونی کند.

کشت پاییزه در ۲۳۲ هزار هکتار از کشتزارهای استان

صباغ با بیان اینکه کارشناسان بر فرایند تولید بذر در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن نظارت خواهند داشت گفت: کشت پاییزه در سطح ۲۳۲ هزار هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده است و اکنون کشاورزان مشغول آماده سازی زمین های خود هستند.

صباغ تصریح کرد: کشاورزان در کشت غلات از بذور اصلاح شده استفاده کنند چرا که بذرهای بومی آغشته به انواع بیماری ها و علف های هرز است و همچنین بذرو اصلاح شده باعث افزایش عملکرد تولید تا ۳۰ درصد خواهد شد.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی شده است تا در سال زراعی جاری ۸۰ هزار هکتار از زمین های آبی و ۱۵۲ هزار هکتار از زمین های دیم زیر کشت محصولات پاییزه برود که تمهیدات لازم برای تامین نهاده های مورد نیاز از جمله انواع بذرو و سموم انجام شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی بر افزایش بهره وری در واحد سطح تاکید کرد و افزود: بذر اصلاح شده، کشت مکانیزه، رعایت تاریخ کشت به همراه کود دهی مناسب در افزایش محصول تاثیر مستقیمی دارد بنابراین کشاورزان از هر سه کود پایه اوره، فسفاته و پتاسه در کشتزارها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان این استان در پاییز علاوه بر کشت گندم و جو محصولاتی از جمله کلزا، کاملینا، گلرنگ، نخود، عدس و انواع گیاهان علوفه ای کشت می کنند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

یکهزار متر مربع از آرامستان بجنورد به تدفین شهدا اختصاص یافت

مجید شادکام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: طبق برنامه ریزی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ