موارد موثر در افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر و راه‌های پیشگیری

لیدا حسن‌زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: علائم هشداردهنده آلزایمر نیز شامل اختلال حافظه، دشواری در انجام کارهای روزمره، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، کاهش قضاوت، مشکلات تفکر منطقی، جابه‌جا گذاشتن اشیاء، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات شخصیتی و از دست دادن انگیزه عنوان شده است.

وی بیان کرد: در صورت بروز موارد یاد شده می‌طلبد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر نسبت به انجام اقدام فوری برای مقابله با این بیماری اقدام شود.

دبیر انجمن علمی گفتار درمانی استان بوشهر با اشاره به افزایش شیوع بیماری آلزایمر و دمانس (زوال عقل) در کشور، اعلام کرد: بیش از یک میلیون نفر در ایران به این بیماری‌ها مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود در هر هفت دقیقه، یک نفر در کشور به این بیماری دچار شود.

حسن‌زاده ادامه داد: دمانس و آلزایمر در حال حاضر هفتمین علت مرگ و میر در جهان به شمار می‌روند و با توجه به روند رو به رشد سالمندی در کشور، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

موارد موثر در افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر و راه‌های پیشگیری

وی بر انجام فعالیت‌های ذهنی و حرکتی مانند استفاده از دست غیر غالب، حل جدول و معما، یادگیری مهارت‌های جدید مانند موسیقی و زبان، افزایش ارتباطات اجتماعی و به‌خاطر سپردن شماره تلفن‌ها و آدرس‌ها در راستای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.

بیشتر بخوانید

سیگنال‌های فراموشی؛ آلزایمر خط پایان نیست

احداث ۹۶ تخت ویژه بیماران اعصاب و روان در استان بوشهر

حسن‌زاده ادامه داد: تحقیقات نشان داده که دمانس سال‌ها قبل از بروز علائم آغاز می‌شود و کنترل عوامل خطرساز می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به نبود درمان قطعی برای آلزایمر، بر لزوم مراقبت‌های همه‌جانبه جسمانی، روانی و اجتماعی از بیماران تاکید کرد.

حسن‌زاده افزود: اگرچه درمان قطعی برای این بیماری‌ها وجود ندارد، اما داروهایی هستند که می‌توانند برخی از علائم را کاهش دهند و به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کنند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

رژیم صهیونیستی عامل جنایت‌های بی‌سابقه تاریخ بشر است

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری شامگاه شنبه در تجمع پرشور مردم بوشهر …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ