۹۲ درصد نوزادان آذربایجان شرقی غربالگری شنوایی می‌شوند


به گزارش ایرنا، فرگل صحاف روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در ادامه این طرح مهم در بخش سلامت جامعه و در یک سال گذشته ۴۸ هزار و ۸۵۰‌ نوزاد متولد شده در بیمارستان شنوایی سنجی شده اند که از این تعداد یکهزار و ۷۱۸ کودک دارای اختلال شنوایی تشخیص داده شده است.

صحاف ادامه داد: طبق همین غربالگری ها ۲۵ درصد ناشنوایی دلایل ناشناخته، ۲۵ درصد عوارضات بیماری و ۵۰ درصد نیز ژنتیکی تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای غربالگری شنوایی در کشور و استان به بخش غیردولتی واگذار شده است، اظهار کرد: کاهش سن تشخیص ناشنوایی در ابتدای برنامه سه سال بود که اکنون به یک سال کاهش یافته است.

صحاف یادآور شد: ایران جزو هفت کشور اصلی همکار با برنامه سازمان بهداشت جهانی در زمینه غربالگری شنوایی شنوایی است و از سال ۱۳۹۶ برنامه غربالگری شنوایی در کشور بین سنین سه تا پنج سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت کاشت حلزون از سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است، گفت: بر این اساس ۱۵۱ سمعک برای دانش آموزان و دانشجویان خریداری شده و ۲۸ هزار و ۴۵۱ قلم لوازم برای آنها توزیع شده‌ است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اعتبارات خریداری سمعک مشکلی وجود ندارد، اما به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی حاصل می شود که بر همین مبنا از شرکت‌های دانش بنیان درخواست داریم تا در این زمینه یاری رسان بهزیستی باشند.

به گزارش ایرنا، غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۱۳۸۴ در سازمان بهزیستی آغاز شده و در این سال ها ۷۰۰ هزار نوزاد و کودک در آذربایجان شرقی غربالگری شدند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

عجین شدن پویایی جبهه مقاومت با شهادت/ ترور سیدحسن نصرالله برای اسرائیل گران تمام می‌شود

علی جعفری آذر عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن تسلیت شهادت سید حسن …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ