اشباع جمعیت تهران در روند مصرف منابع تاثیر گذاشته است

به گزارش ایرنا از خبر روز یکشنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، سید محمدرضا گلدانی در نشست بررسی وضعیت توسعه ای استان تهران و عدم تعادل درون منطقه ای با تشریح ابعاد توسعه ای، ظرفیت و آسیب های استان اظهار داشت: فعالیت های دانش بنیان، کشاورزی فناورانه و توسعه زیرساخت های ترانزیتی از ظرفیت های ممتاز استان تهران است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نظام تصمیم گیری چهار سطحی، تهران را با چالش های فراوانی روبرو ساخته و از سوی دیگر، نرخ سرمایه اجتماعی و آسیب های اجتماعی، وضعیت مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: تهران خط دهنده و پیشران توسعه کشور است و در بسیاری از حوزه ها از جمله توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان، کشاورزی، صنعت و تولید در جایگاه ممتازی قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار داشت: نبود تعادل در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، خدمات آموزشی، خدمات فرهنگی و ورزشی و خدمات اجتماعی از جمله ضعفهایی هستند که استان تهران با آنها درگیر است و مهمترین مسائل و چالش های این استان، حوزه های آب و انرژی، حمل و نقل، آموزش و محیط زیست است.

وی با اشاره به داده های مرکز آمار در حوزه اشتغال استان تهران افزود: آمار اشتغال زایی در بخش های کشاورزی ۱٫۷ درصد، صنعت ۳۵٫۸درصد و خدمات۶۲٫۵ درصد و سهم شاغلان نیز بر اساس شاخص ۴۹ ساعت کار معمول و بیشتر، بالغ بر ۴۷.۴ درصد است.

چهار دسته عدم تعادل و توازن در استان تهران وجود دارد

اشباع جمعیت تهران در روند مصرف منابع تاثیر گذاشته است

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این نشست گفت: چهار دسته عدم تعادل و توازن در استان تهران وجود دارد که برای توسعه متوازن لازم است تا به این موضوعات کلیدی پرداخته شود.

حشمت الله سلیمانی اظهار داشت: فرونشست زمین، بحران آب، ترافیک، مهاجرت و رشد جمعیت از مهمترین چالش هایی است که پایتخت با آن درگیر شده و از این‌رو استان تهران باید در برنامه ریزی های کلان، متفاوت از سایر استان ها دیده شود.

وی با اشاره به سند آمایش سرزمین خاطرنشان کرد: این سند، مبنای قابل اتکا برای برنامه ریزی موفقیت آمیز و پیشگیری از بروز مشکلات آینده برای استان تهران است.

سلیمانی اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف سند آمایش باید زمینه سازی برای مهاجرت معکوس از استان، رفع محرومیت در بخش خدمات و امکانات و دستیابی به سطح مناسبی از برخورداری ایجاد شود.

این مسئول یادآور شد: تحول در مشارکت مردمی در زمینه سرمایه گذاری و تولید، توسعه شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری در فرایند تولید و خدمات و همچنین افزایش بهره وری از اولویت های استان تهران در برنامه هفتم توسعه است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تهران سردترین مرکز استان در کشور شد

به گزارش ایرنا، براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، مطابق انتظار برف و باران، …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ