رشد بیش از ۲ برابری حیوان گزیدگی و هاری از ابتدای امسال

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهانه روز جهانی مبارزه با بیماری هاری به ارایه آماری از آخرین وضعیت ابتلا به این بیماری در کشور پرداخت.

محمدرضا شیرزادی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون هاری ۱۳ فوتی در ۸ استان شامل خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی و البرز ثبت شده است که سه نفر از این افراد، اتباع افغانستانی (دو مرد و یک زن) بوده اند. از ۱۰ ایرانی فوت شده نیز ۵ مرد و ۵ زن بوده اند.

وی افزود: ۱۲ مورد از فوتی های ایران در سال ۱۴۰۳ بر اثر هاری توسط سگ گزیدگی و یک مورد توسط روباه گزیدگی صورت گرفته است. از ۱۲ مورد سگ گزیدگی نیز ۷ مورد توسط سگ های ولگرد، یک مورد سگ نگهبان رها شده، ۲ مورد سگ های بلاصاحب و ۲ مورد توسط سگ های گله بوده است.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان وزارت بهداشت اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۴۵۲ هزار و ۱۷۸ مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ داده که ۱۳ مورد فوتی داشته است. در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۸۶ هزار و ۵۲۱ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که ۱۷ فوتی بر جای گذاشت.

بر اساس این آمار، در سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۳۲ هزار و ۲۱۰ نفر به دلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند اما این آمار در ۶ ماهه نخست امسال به متوسط ماهانه ۷۵ هزار و ۳۶۳ نفر رسیده است یعنی حدود ۲.۳ برابر شده است.

به گفته شیرزادی، هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه، به طور عمده در آسیا و آفریقاست. گزش سگ باعث ۹۹ درصد موارد هاری انسان می‌شود و می‌توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گازگرفتگی از آن جلوگیری کرد، اما هنگامی که ویروس، سیستم عصبی مرکزی را آلوده می‌کند و علائم بالینی ظاهر می‌شود، هاری در ۱۰۰ درصد موارد کشنده است.

شیرزادی به تازگی در گفت و گو با ایرنا درباره علت افزایش موارد حیوان گزیدگی و ابتلا به هاری در کشور گفته بود: در سال های اخیر شاهد رواج غذا دادن شهروندان به سگ‌ها و گربه‌ها و حتی بازی کردن کودکان در پارک ها و معابر با این حیوانات هستیم؛ مردم وقتی سگ یا گربه‌ای را می‌بینند به سمت آن می‌روند. در حالی که ممکن است این جانور هاری داشته باشد و بیماری را به آنها منتقل کند.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: بزرگترین اشتباه مردم غذا دادن به حیوانات است. چون جمعیت آنها را زیاد می‌کند و احتمال حیوان گزیدگی را افزایش می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۵۹ هزار نفر بر اثر هاری در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند که ۴۰ درصد این آمار مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

دستبند پلیس هرمزگان بر دستان کلاهبردار حرفه‌ای

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس هرمزگان، سردار علی اکبر جاویدان روز یکشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ