برج فناوری برای نخبگان راه‌اندازی شود/ وجود ۱۰ هزار نخبه شاهد و ایثارگر در کشور

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی امروز یکشنبه-نهم مهر- در مراسم تجلیل از نخبگان شاهد و ایثارگر با گرامی داشت یاد و خاطره سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله و یارانش اظهار داشت: برخی از قوانین باید اصلاح شود. اگر در حقوق شما کوچکترین کوتاهی کنیم، بزرگترین حق الناس است. علاوه بر بحث مالی باید جنبه معنوی را مورد توجه قرار دهیم.

وی خطاب به نخبگان شاهد و ایثارگر گفت: ما به اعتبار شما اینجا هستیم. جلسه با نخبگان استمرار خواهد داشت. برخی از نخبگان در رشته سازه تحصیل کرده اند که باید از وجود آنها استفاده کنیم و قرارگاه مسکن را تشکیل دهیم و موضوع مسکن ایثارگران باید ظرف دو سال حل شود.

اوحدی اظهار داشت: موضوع هایی از سوی شما مطرح شد که از خدا می خواهیم توفیق دهد آنها را حل کنیم و قدر شما را بدانیم. چون اگر قدر شما را بدانیم به بنیاد شهید کمک کرده ایم.

وی با بیان خاطره ای گفت: سال ۶۹ که از اسارت نیروهای بعثی آزاد شدیم، خدمت آیت الله حسین مظاهری در قم رسیدیم. مرحوم حجت الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی فرد آنجا بود. ما تازه از اسارت برگشته بودیم. درس خود را رها کرده بودیم و شغل نداشتیم و مسائل پیچیده بسیاری پیش روی ما بود. آیت الله مظاهری به ما فرمودند «انسان ها دو وجه دارند، یک وجه ثبوتی و یک وجه اثباتی. در وجه اثباتی فرد مدارج علمی را طی می کند تا خود را اثبات کند اما در وجه ثبوتی یک ویژگی دارد که خداوند به ذات و درون انسان عنایت می کند که مدارج اثباتی را که طی نکرده مورد قبول و پذیرش طرف مقابل قرار گیرد.» شما هم به برکت خون شهدا به وجه ثبوتی رسیده اید و مورد پذیرش قرار می گیرید. قدر این را بدانید.

برج فناوری برای نخبگان راه‌اندازی شود/ وجود ۱۰ هزار نخبه شاهد و ایثارگر در کشور

بنیاد شهید دارای ۱۰ هزار نخبه و ۱۲۰ تشکل است

یعقوب سلیمانی معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید دارای ۱۰ هزار نخبه شاهد و ایثارگر و ۱۲۰ تشکل دانش پژوه است که کارهای پژوهشی انجام می دهند و هر کدام توانمندی خاصی دارند.

وی افزود: جامعه نخگبان شاهد و ایثارگر بستری برای متعالی کردن جامعه است و باید با هم افزایی و نگاه نو در راستای تعالی بنیاد شهید گام برداریم. طرح شاهد به جا مانده از نگاه ژرف امام خمینی (ره) است که فرمودند باید از کودکی به این خانواده ها رسیدگی شود.

سلیمانی ادامه داد: بسیاری از نخگبان بنیاد شهید خارج از سهمیه در کنکور سراسری رتبه دو رقمی کسب کرده اند که باید قدر این افراد را دانست و آنها را به جامعه معرفی کرد. جامعه نخگبان بنیاد شهید می‌تواند این نهاد مقدس را متناسب به تحولات روز تغییر دهد و نخبگان می توانند فرهنگ ایثار و شهادت را با نگاه نو برای نسل جوان تبیین کنند.

سلیمانی با بیان اینکه نخبگان بازوهای توانمند فکری بنیاد شهید هستند، اضافه کرد: مجموعه فرهنگی بنیاد شهید بستر و زمینه است. باید از همه ظرفیت ها در حوزه نخگبان علمی، ورزشی، هنری در جهت تعالی برنامه های بنیاد شهید استفاده کنیم.

شناسایی هزار طرح کمک نوآور (استارتاپی)

عادل مهری ورنیاب مدیرکل جدید دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: هزار طرح استارتاپی شناسایی شده اما نتوانستیم مجریان آن ها را نگه داریم و این افراد از طریق دستگاه های دیگر مورد حمایت قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه تمام نخبگان که در حوزه دانش پژوهان پرونده دارند عضو بنیاد ملی نخبگان هستند، افزود: با حمایت از دستاوردهای نخبگان در قالب پژوهش و دستاوردهای علمی، سالانه ۷۰۰ دستاورد تکمیل می شود.

مهری ورنیاب ادامه داد: با راه اندازی برج فناوری به دنبال توانمندسازی نخبگان بودیم اما متاسفانه این برج راه اندازی نشد که موانع مختلفی در این زمینه وجود دارد.

مسئولان وظیفه دارند مشکلات نخبگان را حل کنند
حجت الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید اظهار داشت: اثرگذاری نخبگان در مقایسه با افراد عادی بیشتر است. چون از استعداد و ظرفیت نخبگی برخوردار هستند و مسئولان وظیفه دارند مشکلات آنها را حل کنند.

وی خطاب به نخبگان گفت: در مجموعه فعالیت هایی که انجام می دهید اگر انگیزه الهی را در خود تقویت کنید، انگیزه شما ارتقاء پیدا می کنند و خدماتی که انجام می دهید جاودان می شود.

در این مراسم نخبگان شاهد و ایثارگر به بیان مسائل و مشکلات خود از اجرای قانون تبدیل وضعیت و راه اندازی برج فناوری برای نخبگان گرفته تا اعمال سهمیه ۲۰ درصدی برای جذب فرزندان ایثارگران و سیاست تبلیغی بنیاد شهید پرداختند.

سیاست رسانه‌ای و تبلیغاتی بنیاد شهید تغییر کند

محدثه ولی‌زاده یکی از نخبگان به اوحدی گفت: من به عنوان نخبه و فرزند شهید چهار بار می خواستم از سهمیه ۲۰ درصدی برای استخدام استفاده کنم اما متولیان امر وقتی متوجه می شدند که من سهمیه دارم، اصلا مرا برای مصاحبه دعوت نمی کردند. قانون فراخوان عمومی برای جذب در دستگاه های دولتی در دولت قبل تصویب شد و سهمیه ما حذف شد. ما می خواهیم سهمیه ۲۰ درصدی برای فرزندان شاهد و ایثارگر دوباره اجرا شود.

وی افزود: قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به درستی اجرا نمی شود و از شما می خواهیم این مطالبه را از مجلس شورای اسلامی پیگیری کنید. من تاکنون نتوانسته ام از هیچ یک از سهمیه‌های شاهد و ایثارگران استفاده کنم و برای اینکه برای مصاحبه علمی دعوت شوم، ایثارگریم را پنهان کردم.

ولی زاده ادامه داد: وقتی بنیاد شهید اقدامی را برای خانواده ایثارگران انجام می دهد، آن را در بوق و کرنا می کند. در واقع تبلیغات شما قوی است و جامعه فکر می کند به ما خیلی رسیدگی می شود و این مساله، نارضایتی آنها را به دنبال دارد. من به جامعه حق می دهم که اینگونه فکر کنند، در صورتی که این ها فقط تبلیغ است و قوانین اجرا نمی شود.

وی افزود: شرکت در فراخوان باید برای جامعه ایثارگران حذف شود و همان قانون صلاحیت که در گذشته تصویب شده، باید اعمال شود. در دوره قبل قرار بود برج فناوری برای نخبگان راه اندازی شود اما ساختمان آن را فروختند و ما خواهان راه اندازی این برج هستیم.

تکلیف بنیاد شهید برای استفاده از ظرفیت نخبگان روشن نیست

رضا کیانی فرزند شهید گفت: حرف زیاد است ولی آیا گوش شنوایی هست؟ بارها از ما خواسته شده مطالبات خود را بگوییم اما برای ما کاری انجام نشده است. من تصمیم گرفته ام حرف هایم را ضبط کنم و وقتی از من می خواهند در جلسات صحبت کنم، آن را پخش کنم. حرف های تکراری اگر برای شما آزاردهنده نیست برای ما آزار دهنده شده است.

وی افزود: بسیاری از قوانینی که اجرا نمی شود، آسیب زاست. برخی از قانون های ایثارگران مربوط به دستگاه های دیگر است اما اجرا نمی شود و فقط جنبه تبلیغاتی دارد. ما می توانیم قانون ها را احصا کنیم و برای مطالبه گری در اختیار شما قرار دهیم.

کیانی ادامه داد: کارگروه هایی متشکل از اعضای نخبگان دانشگاهی وجود دارد اما تکلیف بنیاد شهید برای استفاده از ظرفیت نخبگان روشن نیست. اگر می خواهید از ظرفیت ها استفاده کنید، ما در خدمت شما هستیم و حاضریم به شما کمک کنیم‌.

نگاه جامعه به ایثارگران نگاه خوبی نیست

علی تن جانباز هنرمند گفت: نخبگان ظرفیت های زیادی دارند اما برای آنها برنامه ریزی صورت نگرفته است و نمی دانند باید به کجا مراجعه کنند. سازمان ارتباطات مسئول اعزام نخبگان به خارج از کشور است ولی ما سهمیه ای در این زمینه نداریم. اگرچه بنیاد شهید از لحاظ بودجه مشکل دارد اما چرا از ظرفیت دیگر دستگاه ها برای نخبگان استفاده نمی شود.

وی اضافه کرد: نگاه جامعه به ایثارگران نگاه خوبی نیست. چون توانمندی فرزندان ایثارگر را انعکاس نمی دهید اما تسهیلاتی که در نظر گرفته می شود، بارها رسانه ای می شود. باید بیشتر توانمندی و ظرفیت ها رسانه ای شود نه تسهیلات.

این ایثارگر نخبه گفت: برخی دستگاه ها به خاطر مشکلات مالی نمی توانند بیمه ایثارگران را پرداخت کنند که باید این مشکل نیز حل شود.

ناصر عمادی پزشک بدون مرز گفت: به عنوان پزشک از جامعه ایثارگر که فعالیت های برون مرزی دارم، از بنیاد شهید می خواهم به این بخش توجه کند و ما را تشویق کند که برای ادامه کار انگیزه پیشتری داشته باشیم.

زهرا جامه بزرگی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بحث تولید نظریه در ایران ضعیف است نخبگانی که دل در گروه دین و اسلام دارند می توانند در این زمینه به خوبی کار کنند در این زمینه بستر را برای ما فراهم کنید.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

ترجمه ترکی استانبولی «هفت پیکر نظامی» راهی بازار ترکیه شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «هفت پیکر نظامی» …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ