طرح های تغذیه مصنوعی البرز آماده آبگیری شد


“داوود نجفیان “ روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : ظرفیت ذخیره سازی این ۲ طرح حدود ۸۰ میلیون متر مکعب آب است که نقش موثری در تقویت سفره های زیر زمینی دارند.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای مهار آب رودخانه های کرج و کردان اندیشیده شده و تلاش ها براین است تا سفره های زیر زمینی البرز با استفاده از این طرح ها از وضعیت بحرانی خارج شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت : طرح تغذیه دشت فردیس پنج دریاچه مصنوعی دارد که بیشترین حجم آبگیری در سطح استان البرز را به خود اختصاص داده است.

نجفیان بیان کرد: اکنون نیز ۲ طرح دیگر تغذیه مصنوعی در کرج و دشت فشند شهرستان ساوجبلاغ در دست ساخت و تکمیل قرار دارد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی این طرح ها نیز امسال مورد بهره برداری قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته یک میلیاردو۵۰۰ میلیون متر مکعب از ذخایر آب زیر زمینی البرز برداشت شده است ، گفت : اکنون این سفره ها با تنش شدید آبی مواجه بوده که باید برای نجات آنها اقدام لازم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح سازگاری با کم آبی ، شبکه سراسری آبرسانی استان البرز از ۲ سال پیش در دست احداث قرار گرفته تا از این طریق بتوان سهمیه جدید به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب آب ۲ سد طالقان و کرج را به مناطق پرتنش آبی استان انتقال داد.

نجفیان افزود: افزایش برداشت آب از سدهای البرز به تقویت سفره های زیر زمینی استان کمک می کند زیرا اکنون حدود ۷۵ درصد آب مصرفی البرز از سفره های زیر زمینی و مابقی از سدها تامین می شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات برای تقویت سفره های زیر زمینی اختصاص پساب تصفیه شده به کارخانه های شهرستان اشتهارد و بخشی از اراضی کشاورزی استان البرز است تا از بار سفره های زیر زمینی کاسته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با تاکید بر این نکته که سفره های زیر زمینی استان پیش خور شده است ، گفت : باید با کمک مردم و استفاده از فناوری روز هرچه سریع تر برای نجات این سفره ها اقدام کنیم .

وی تغییر الگوی کشت ، انسداد چاههای غیر مجاز آب و فرهنگسازی برای کاهش مصرف آب شرب ، کشاورزی و صنعت را از برنامه های کلیدی استان البرز برای سازگاری با کم آبی برشمرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

۲۵۴ محکوم مالی در البرز آزاد شدند

به گزارش ایرنا از دادگستری البرز، “حسین فاضلی هریکندی “ روز سه شنبه در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ