پرونده تغییر شیوه‌نامه‌های کنترل آفات روی میز سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم جلیلی‌مقدم روز سه‌شنبه در گردهمایی آغاز کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و تبیین سیاست‌های سال جدید زراعی در سالن همایش جهادکشاورزی سمنان افزود: سازمان حفظ نباتات متولی مدیریت کنترل آفات برنامه‌ریزی و سیاست گذاری در این حوزه است.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه با نسخه‌های ۲۰ سال گذشته مدیریت و مقابله با آفات امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: این سازمان با کمک ظرفیت‌های مختلف و از جمله مؤسسه‌های تحقیقاتی رویکرد تغییر و به روزرسانی شیوه‌نامه‌های کنترل آفات را در دستور کار دارد.

تاثیر منفی تغییر اقلیم بر بوم‌شناسی زراعی

وی اشاره به پدیده تغییر اقلیم، افزایش دما، گرمایش زمین و تغییر روند بارندگی، گفت: این عوامل بر روی بوم‌شناسی زراعی و باغی و آفات و بیماری‌ها اثر دارد و موجب کاهش چرخه زندگی و افزایش جمعیت آفات می‌شود.

موجودی ۱۰ هزار تنی آفت‌کش

جلیلی‌مقدم با بیان اینکه در کنترل آفات گندم و جو هشت هزار و ۵۰۰ تن انواع آفت‌کش‌، پنج هزار و ۱۰۰ تن علف‌کش و یکهزار و ۴۰۰ تن حشره‌کش و ۲۰۰ تن قارچ‌کش نیاز است، گفت: تمامی این نهاده‌ها در داخل کشور وجود دارد و موجودی آفت‌کش حدود ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: اکنون هفت هزار و ۵۰۰ تن آفت‌کش در مسیر انجام روند اداری و ترخیص از گمرک است، افزود: هیچ کمبودی از نظر نهاده آفت‌کش در کشور وجود ندارد.

تاکید بر خودداری از خودمصرفی بذر در کشاورزی

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت استفاده از بذرهای گواهی شده و کاهش خودمصرفی در مدیریت آفت تأکید کرد.

وی با بیان اینکه تغذیه در مقاومت گیاه مقابل بیماری‌ها مؤثر است، گفت: کودهای پتاسه و فسفاته نیز از جمله مواد لازم برای گیاه هستند و بر روی سیستم ایمنی گیاه و مقاومت در مقابل آفات مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: کشت ارقام مقاوم یا متحمل برای مقابله با تغییر اقلیم ضروری است و باید به آن توجه شود.

رییس سازمان حفظ نبادات وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم پایش و رصد آفات تأکید کرد و گفت: در حوزه کنترل آفت رصد و مدیریت آفات و کنترل به موقع اهمیت دارد.

آفت پروانه برگخوارا پاییزه در ایران خسارت نداشت

وی با اشاره به مدیریت مناسب درباره آفت پروانه برگخوار پاییزه، گفت: این آفت فرامرزی محسوب می‌شود و در سه سال گذشته ۱۵۰ کشور دنیا و کشورهای همسایه درگیر این آفت شدند.

وی افزود: این آفت در ایران با پایش دقیق هیچ خسارتی ایجاد نکرد، به ویژه در محصول گندم که میزبان اصلی این آفت است.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد که باید پایش جدی و مستمر انجام شود تا بتوان به موقع واکنش نشان داد.

۲ درصد از ۹۷ میلیون هکتار گستره استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است. تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

عملکرد مطلوب ۱۹ سد حوضه کارون بزرگ در سال آبی که گذشت

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت نیرو، حمیدرضا سوری افزود: هر ساله در …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ