خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در مردان بیشتر از زنان است


علی پاسا روز چهارشنبه در نشست خبری «روز جهانی قلب» افزود: حدود ۴۰ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است و در دنیا سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر بدلیل مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها، جان خود را از دست می‌دهند.

پارسا با اشاره به ۱۰ عامل تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، چربی خون، قند خون، چاقی، بی‌تحرکی، سوابق خانوادگی، ژنتیک و دودِ دستِ دوم(دخانیات) گفت: هرچند مهمترین عامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروق رژیم غذایی ناسالم است، اما کنترل آلودگی هوا و اصلاح سبک زندگی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

وی در باره نقش تغذیه سالم در سلامت قلب گفت: در جامعه امروز گرایش و ذائقه مردم به سمت غذاهایی است که سلامت جسم را به خطر می‌اندازد و عرضه غذاهای ناسالم نیز در جامعه روبه گسترش است لذا مردم برای داشتن تغذیه سالم باید در سبک زندگی خود تجدیدنظر کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد مسوول سلامت خود است، گفت: هر فردی برای تامین سلامت خود باید سه عدد فشار خون، قند خون و وزن خود را همیشه بداند، عدد نرمال برای قند خون باید زیر یکصد باشد و بالای ۱۱۰ به معنی دیابت است، فشار خون طبیعی هم باید ۱۲ روی هشت باشد و عدد وزن متناسب با قد فرد نیز باید کنترل شود.

وی به مردم توصیه کرد که با شناخت عوامل خطر دهگانه و کاهش و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی به رعایت اصول توصیه شده در سبک زندگی خود توجه کنند.

پارسا ادامه داد: در سطح استان بیش از یکهزار واحد بهداشتی فعال وجود دارد که یکی از خدمات آنها خطرسنجی عروقی است که بصورت رایگان به افراد بالای ۱۸ سال ارائه می شود.

وی افزود: در این خطرسنجی وضعیت افراد از جمله وزن، تغذیه، فشار خون، قند و چربی بررسی و عوامل خطرزا ارزیابی و بر اساس آن وضعیت بیماری قلبی فرد اعلام می‌شود.

پارسا به افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرد که برای خطرسنجی قلبی و عروقی، سالانه یک بار به واحدهای مراقبتی مراجعه و وضعیت قلب خود را ارزیابی کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان تصریح کرد: مشکل ما در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، ذائقه مردم است زیرا مردم باید تحریک شوند تا ذائقه خود را تغییر بدهند، از این رو ورزش بخصوص ایروبیک، ورزش‌های عضلانی و استفاده از وزنه بصورت ۲ ساعت در هفته برای کنترل بیماری‌های مورد نظر مهم است.

وی تاکید کرد: فست فودها بخاطر نوع ترکیب آنها بویژه چربی، نان سفید و تری گلیسیرید بالا باعث افزایش بیماری می‌شود و بهتر است مصرف نشود.

مسوول اداره سلامت قلب و عروق معاونت بهداشت اصفهان نیز گفت: خدمات خطرسنجی قلب در تمام واحدهای مرکز بهداشت استان بصورت رایگان انجام می‌شود و اگر فرد به این بیماری مبتلا باشد تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

رامش حسین خانی گفت: در استان اصفهان سه میلیون و۲۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال داریم که از این تعداد تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تست خطرسنجی قلب را انجام داده‌اند و از این تعداد ۶ تا ۷ درصد بیماری قلبی و عروقی ‌شان ثابت شده است که باید از آنها مراقبت بیشتری بعمل آید.

هفتم مهر برابر با ۲۹ سپتامبر بعنوان «روز جهانی قلب» نامگذاری شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فیلم | دستگیری اعضای ۲ باند سارقان حرفه‌ای منازل در خوانسار

گلپایگان-ایرنا – سرهنگ علی سبحانی فرمانده انتظامی خوانسار اعلام کرد: در عملیاتی جداگانه، پنج عضو …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ