مخالف فیلترینگ منفی هستم

ارسالی*** مخالف فیلترینگ منفی هستمبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنل دوم چهارمین نشست فعالان فضای مجازی کشور با عنوان «خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی» عصر چهارشنبه، ۱۱ مهرماه در مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزار شد.

سیدمحسن بنی هاشمی، دبیر این پنل گفت: خلاقیت ریشه در خلق کردن دارد؛ از این رو هر کار عجیب و غریبی در فضای مجازی را نمی‌توان خلاقیت نامید. این مسئله را می‌توان از ابعاد گوناگون نظارتی، تولید محتوا، شخصیت‌شناسی و … مورد بررسی قرار داد و در این پنل به این مباحث پرداخته می‌شود.

امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در این نشست درباره «نقش نظارت الکترونیکی در خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی» گفت: دو نوع نظارت داریم، یک نوع از نظارت مربوط به شخص بوده و کسی آن را به او تحمیل نمی‌کند، مثلاً نوع لباس پوشیدن، غذا خوردن، سبک زندگی و … از این نوع است و فرد تصمیم می‌گیرد که از خود مراقبت کند. نظارت دیگری نیز وجود دارد که دیگران بر ما دارند که می‌تواند از سوی سازمان‌ها، پلتفرم‌ها و … باشد.

وی با اشاره به زمینه‌های خلاقیت و نوآوری افزود: این دو در فضای مجازی، متغیر‌های مهمی هستند و در کتاب «رسانه‌های جدید و آینده‌نگری الکترونیکی در ایران» به این موضوع به صورت مفصل پرداخته شده است. همچنین نظارت حریم شخصی باعث می‌شود برخی با وجود اینکه خلاقیت زیادی دارند، اما معتقدند نباید حریم شخصی خود را در فضای مجازی نشان دهند. یا اینکه برخی معتقدند وقتی در فضای مجازی کسب و کار دارند، مدام در حال رصد هستند و باید مالیات بدهند یا بیمه شوند.

مسعودی ادامه داد: دو دیدگاه در برابر نظارت الکترونیکی بر جامعه اطلاعاتی وجود دارد؛ اول دیدگاه انتقادی که در برابر ذخیره شدن اطلاعات شهروندان نزد دولت‌ها و سازمان‌های صنعتی و خدمات و سوء استفاده آن‌ها از این اطلاعات به چالش برمی‌خیزد و معتقد است گردش حجم انبوه اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی جامعه شکلگیری سیستم‌های نظارتی تمامیت خواه را در پی خواهد داشت. دیدگاه دوم، دیدگاهی خوشبینانه است، طرفداران این دیدگاه معتقدند جامعه اطلاعاتی به گردش فراوان و با سرعت اطلاعات کمک میکند و به حذف سانسور و نظارت یک جانبه منجر می‌شود.

وی تصریح کردک بسیاری از شبکه‌های رسانه‌های دنیا در دست صهیونیست‌ها است و در روند شغل خبرنگاران و کسب و کاری که رسانه‌ها دارند تأثیر می‌گذارند. در حال حاضر مشکل اصلی نبود داده‌های مرکزی است و علاوه بر اینکه در داخل نظارت می‌شوند، از خارح نیز رصد می‌شوند. یکی از دیتا سنتر‌های فرانسه دچار حریق شد و بسیاری از داده‌های ما از بین رفت. آنچه در پژوهش به آن رسیدیم این است که باید به سمت نظارت قانونمند برویم. آنچه در تفاهم دولت آمریکا و اروپا انجام شده است و به نظر می‌رسد برای اینکه بستر را برای کسب و کار‌های خلاقانه ایجاد کنیم، باید نظارت قانونمند داشته باشیم و هر روز یک قانون جدید ابلاغ نکنیم.

مسعودی در تعریف خلاقیت گفت: خلاقیت تمرکز بر قوا است. انسان قوای گسترده‌ای اعم روح، عقل و … دارد و کمک می‌کند یک ایده به ذهن ما برسد. پس باید در قدم اول فکر کنیم و یک ایده داشته باشم و از این ایده که با تمرکز بر ذهن داشته‌ایم، آن را پرورش دهیم. در واقع خلاقیت طی کردن راهی تازه یا طی کردن راه طی شده قبلی به طرز جدید است؛ بنابراین نوآوری بعد از خلاقیت است و در کاربرد ایده استفاده می‌شود.

این استاد ارتباطات گفت: ما اکنون یکی از مشکلاتمان این است که از خلاقیت در فضای مجازی استفاده نمی‌کنیم، کاری که نتفلیکس انجام داد، را انجام دهیم. کاری اوبر یا اسنپ کرد. از سوی دیگر با فیلترینگ منفی مخالفم؛ چرا که باعث شد کسب و کار‌های بسیاری از بین برود یا تضعیف شود. اما با فیلترینگ مثبت موافقم؛ چرا که در اختیار منافع ملی ماست. باید تکلیفمان را مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم مردم از اینترنت پرسرعت استفاده کنند یا نه؟ بستن جایی که هزاران شغل براساس آن ایجاد شده است، صحیح نیست.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از کسب و کار‌های ایجاد شده در فضای مجازی با خلاقیت فرد همراه بوده است، وقتی ایده‌ها آمدند، نوآوری مجال بروز و ظهور پیدا کرد. افزایش سواد رسانه‌ای باعث افزایش خلاقیت‌ها می‌شود.

در ادامه پنل، رامین امین‌زاده، پژوهشگر فضای مجازی درباره «خلاقیت تیغ دو لبه تولید محتوا»، علیرضا سلطانی، پژوهشگر و فعال فضای مجازی درباره «شخصیت‌شناسی و چگونگی خلاق شدن در فضای مجازی» و ندا سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات درباره «بازی‌های کامپیوتری و اثر آن بر خلاقیت» سخنرانی کردند.

در پنل سوم پس از ارائه پژوهشگران بنی‌هاشمی در پایان گفت: فضای مجازی یک پدیده تکرارنشدنی است، همانطور که بعضی مسائل در تاریخ بشر تکرار نمی‌شود. فضای مجازی و آنچه به آن پرداختیم برای ما واقعه نو است. باید بپذیریم که با یک تولید نو بشری روبرو هستیم و اگر فکری برای آن نکنیم، ممکن است بعد‌ها دیر باشد.

وی افزود: یک نظام فلسفی در میان مباحثی که شد، گم است و  به نظر می‌رسد یک حلقه مفقوده فلسفی وجود ندارد. بالاتر از نگاه فلسفه کثرت و وحدت وجود ندیدم. توانایی بازشناسی جزء از کل و کل از جزء و رساندن آن‌ها به هم حائز اهمیت است. 

بنی هاشمی تصریح کرد: در نشست امروز سه زیرنشست برگزار شد؛ اینکه با چه سیاستی این نشست‌ها شکل گرفته بود، اهمیت دارد. در نشست کودک و خانواده درباره مخاطب صحبت شد و پیام ما این است که مخاطب اصلی و مهم ما خانواده و کودک است و باید تعلیم و ترتیب را در رأس این مسئله قرار دهیم. نشست دوم خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی است که شیوه نوآوری در فضای مجازی را مورد بحث قرار دادیم و در واقع نگرشمان را برای تولید محتوا در فضای مجازی عرضه کردیم. در نشست سوم نیز بر تمرکز به هوش مصنوعی به حوزه فضایی مجازی پرداختیم.

وی تأکید کرد: همایش سواد فضای مجازی در عصر فناوری‌های نوین با تأکید و تمرکز بر هوش مصنوعی برگزار در آبان ماه برگزار خواهد شد که از پژوهشگران و محققان دعوت می‌کنم مقالات برتر خود را به این همایش ارائه کنند.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

اجتماع «لبیک یا خامنه‌ای» در قم

اجتماع «لبیک یا خامنه‌ای» با مداحی میثم مطیعی، رضا نریمانی و مهدی رسولی و حضور …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ