خرید گندم در استان اردبیل به ۳۷۰ هزار تن رسید


ودود ایرانیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از پرداخت ۵۰ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران استان خبر داد و اظهار کرد: خرید تضمینی گندم ۱۶ خرداد ماه از شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد (مغان) آغاز و ۳۰ شهریور در مرکز و جنوب استان با خرید ۳۷۰ هزار تن به پایان رسید.

وی با بیان اینکه ۳۹ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های استان برای خرید تضمینی راه‌اندازی شده بود، افزود: ۵۰ درصد مراکز خرید گندم در شمال استان و ۵۰ درصد دیگر هم در سایر شهرستان‌های استان راه اندازی شده بو که در طول این مدت گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کردند.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل ضمن پوزش از کشاورزان به دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران بیان کرد: با توجه به رقم بالای تولید و تحویل گندم به مراکز خرید، ملکی، خصوصی و مباشر تسویه حساب کشاورزان با اصل قیمت گندم صورت گرفت.

ایرانیان با بیان اینکه در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزان و تولید گندم، در سال‌جاری گام بلندی در زمینه خودکفایی در تأمین گندم برداشته شد، بیان کرد: در سال‌جاری خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در استان اردبیل افزایش یافت و تمامی کشاورزان استان اردبیل با حرکت جهادی گام مهمی در خودکفایی محصول اساسی گندم و امنیت غذایی کشور برداشتند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد. ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

مسابقات آزاد رنکینگ جهانی دارت در اردبیل آغاز شد

رئیس هیات انجمن های ورزشی استان اردبیل در آیین افتتاح این رقابت ها در گفت …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ