کشاورز میاندوآبی به مرحله کشوری نمونه برتر تولید ذرت علوفه‌ای راه یافت


رضا مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات کیل گیری مزرعه نمونه استانی ذرت علوفه ای با حضور مسوول گروه ذرت وزرات جهاد کشاورزی و کمیته شناسایی و انتخاب برگزیدگان برتر بخش کشاورزی در مزرعه ۲۰ هکتاری یکی از کشاورزان اهل روستای «زینال‌کندی» این شهرستان برای راهیابی به مرحله کشوری و رقابت با نمونه های ملی انجام شد.

وی اضافه کرد: امسال ۶۴۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت ذرت علوفه ای اختصاص یافت و پیش بینی می شود با ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن محصول از این اراضی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: با توجه به نظارت مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان بر مراحل مختلف زراعت ذرت علوفه ای و توجه کشاورزان به توصیه های فنی کارشناسان درخصوص رعایت اصول بهزراعی، مزارع ذرت علوفه ای این شهرستان از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

مقدم افزود: متوسط عملکرد ذرت علوفه ای در هر هکتار از مزارع شهرستان میاندوآب بیش از ۶۰ تُن است.

وی اظهار کرد: میاندوآب با دارا بودن بیش از ۶۴ هزار رأس دام سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام سبک، یکی از قطب های مهم دامپروری استان محسوب می شود از این رو کشت نباتات علوفه ای بمنظور تولید و تامین علوفه مورد نیاز احشام، از دیر باز در این شهرستان مرسوم است.

وی افزود: بیش از ۳۰ درصد از اراضی زراعی میاندوآب با تولید سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول به نباتات علوفه ای از جمله یونجه، ذرت علوفه ای، جو، ماشک و خلر اختصاص دارد که علوفه تولیدی علاوه بر تأمین نیاز شهرستان به سایر شهرستان های همجوار نیز ارسال می شود.

ذرت علوفه‌ای مانند ذرت دانه‌ای در اوایل بهار و به صورت مکانیزه کشت می‌شود و در فصل تابستان پس از چند نوبت آبیاری و رسیدن به رشد کافی، قابلیت برداشت را دارد و تنها تفاوت نوع علوفه‌ای و دانه‌ای در تراکم کاشت است.

ذرت علوفه‌ای همه بخش‌های گیاه در ذرت علوفه‌ای شامل ساقه، برگ و دانه به صورت مکانیزه برداشت می‌شود و پس از خردکردن در محیط‌های خاصی نگهداری می شود تا پس از مدتی به صورت علوفه آماده به مصرف دام برسد.

دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نشست همکاری‌های مشترک آذربایجان غربی و استان‌های هم مرز ترکیه در ارومیه آغاز شد

به گزارش ایرنا، این دوره، هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه است …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ