چابهار پایلوت فعالیت مشترک فرهنگی شبه‌قاره و خلیج فارس می‌شود/ تاسیس خبرگزاری مشترک آسیایی

محمد جعفری‌ملک در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: تاسیس مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD) را تایلند در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد داد و در اجلاس آ.سه.آن تصویب شد که به عنوان مجمع گفت و گوی همکاری آسیا برای توانمندسازی کشورهای آسیایی و همگرایی آنها با هم تاسیس شود.

وی خاطرنشان کرد: در همان سال، ۲۰ کلان برنامه برای مجمع تصویب که به ۶ پروژه تبدیل شد. یکی از این پروژه‌ها، فرهنگ و توریسم بود. ایران در سال ۱۳۹۰، برای سه سال متوالی مورد کارشناسی قرار گرفت. برنامه‌ فرهنگی کشورهای عضو مجمع را پیشنهاد داد و در این سه سال متوالی رفت و برگشت در سال ۱۳۹۲ مصوب شد که در برنامه هفت گانه آمده است: مرکز هماهنگی‌های فرهنگی آسیا به میزبانی ایران در تهران تشکیل شود.

چابهار پایلوت فعالیت مشترک فرهنگی شبه‌قاره و خلیج فارس می‌شود/ تاسیس خبرگزاری مشترک آسیایی

جعفری‌ملک گفت: این مرکز ۱۶ برنامه مصوب دارد که وزاری فرهنگ در همان سال تصویب کردند و بعد رئیس دوره‌ای مجمع وزرای امور خارجه هستند و وزرا این برنامه‌ها را که ۱۶ کلان‌برنامه است و در ذیل آن همه چیز می‌گنجد را تصویب کردند. یکی از این برنامه‌ها، احیای جاده ابریشم و دیگری تجلیل از بانوان تاثیرگذار فرهنگ آسیایی است.

مهمترین کار ما در این پایگاه، تاسیس مرکز خانه خلاق هنر است

وی تصریح کرد: مهمترین کار ما در این پایگاه، تاسیس مرکز خانه خلاق هنر است که شاید به خاطر این موضوع بحث مزبور مطرح شد. این مرکز برای تمامی هنرمندان آسیا بسترسازی می‌کند که دور هم جمع شوند، با هم مشورت کنند، صنایع هنری خودشان را به هم نشان دهند، آموزشی برای هم داشته باشند و در همین راستا می‌تواند توانمندسازی هنرمندان منطقه چابهار را هم داشته باشد.

چابهار پایلوت فعالیت مشترک فرهنگی شبه‌قاره و خلیج فارس می‌شود/ تاسیس خبرگزاری مشترک آسیایی

وی یادآوری کرد: طیق بازدیدی که از چابهار داشتیم، این منطقه به اندازه کافی زیرساخت برای توسعه فرهنگی ندارد. بسترسازی باعث می‌شود که دروازه گردشگری به روی هنرمندان کشورهای آسیایی به چابهار باز شود، این مبحث بسیار جدی برای توسعه فرهنگ منطقه سیستان و بلوچستان بویژه برای گردشگری زنان باشد.

چابهار این را به اندازه کافی دارد و بسترسازی باعث می‌شود که دروازه گردشگری از منظر داخلی به بحث گردشگری هنرمندان کشورهای آسیایی به چابهار باز شود این مبحث بسیار جدی برای توسعه فرهنگ منطقه سیستان و بلوچستان بویژه برای گردشگری زنان باشد.

در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز هماهنگی‌های فرهنگی مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD) با سازمان منطقه آزاد چابهار، سفرای سریلانکا، اندونزی، مالزی، فیلیپین، کره جنوبی و برونئی، رایزن اقتصادی سفارت هند و کاردار سفارت بنگلادش در تهران، معاون گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا حضور داشتند.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا با ۳۳ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی است که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاسیس شده است. این سازمان دارای دو بخش گفتگو و همکاری می باشد. بخش گفتگو عمدتا شامل برگزاری اجلاس سالیانه وزرای امور خارجه کشورهای عضو بوده و هدف از آن ارتقاء تعامل و مشارکت وزراء و مقامات رسمی کشورهای عضو است. در بخش همکاری، بیست زمینه همکاری در عرصه های اقتصادی، مالی، گردشگری، فنی، فرهنگی و …. مورد تصویب قرار گرفته است و در هر بخش یکی از اعضاء به عنوان مسئول تعیین شده است. جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بخش همکاری فرهنگی را عهده دار است.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا Association of Southeast Asian Nations ) یا به اختصار، آسه‌آن (ASEAN)، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب شرق آسیا است.

چابهار پایلوت فعالیت مشترک فرهنگی شبه‌قاره و خلیج فارس می‌شود/ تاسیس خبرگزاری مشترک آسیایی


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

گردشگری سلامت، ظرفیت مغفول مانده در قزوین

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رحمانی روز پنجشنبه در نشست کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ