آغاز اجماع برای طرح آباد در کرمان/ از توانمندسازی دانش‌آموختگان تا بهره‌مندی بازار کار

به گزارش ایرنا، آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان یا آباد طرحی مصوب دولت است تا با محوریت دانشگاه جامع علمی- کاربردی زمینه حلقه اتصال دانش آموختگان دانشگاهی به بازار کار و صنایع که به نیروی ماهر و متخصص کار نیاز دارند فراهم شود.

در مصوبه این طرح از سوی هیات دولت ،همه سازمان ها موظف به همکاری شده‌اند.

مصاحبه قبلی ایرنا درباره جزییات بیشتر این طرح را در لینک زیر مطالعه کنید: 

اما در نخستین نشست مربوط به نحوه اجرا و هماهنگی ادارات برای ابن طرح، استاندار کرمان  گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه آموزش در این استان وجود دارد و دانشگاه‌های مختلف تخصصی در کرمان فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا ، محمدمهدی فداکار روز پنجشنبه در نشست کمیته توانمندسازی دانشگاهیان افزود: در بحث آموزش، مهارت مهم است به همین دلیل دانش آموختگانی که بلافاصله بعد از اتمام تحصیل در شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند معمولا مورد سئوال قرار می‌گیرند زیرا مهارت لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: در اهمیت آموزش و توانمندسازی شکی نیست که سیستم آموزشی باید به صنعت وصل و سرفصل‌های دانشگاهی باید اصلاح شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مهارت، حلقه مفقوده اشتغال و آموزش در کشور ماست، گفت: اینکه میزان تعداد بیکاران در مقطع کارشناسی بالاست مقصر بازار کار نیست بلکه مقصر سیستم آموزشی است که با توجه به ضرورت ها و نیازهای واقعی، فارغ‌التحصیل در جامعه تولید نکرده است.

وی اظهارداشت: در حوزه‌های مهارتی همه مراکز آموزشی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه مهارت افزایی هستند.

فداکار بیان کرد: فارغ التحصیل خوب، ظرفیت توانمندسازی و نیاز در حوزه صنعت وجود دارد و این در حالیست که بسیاری از شرکت های صنعتی و معدنی از نبود نیروی با مهارت کافی می‌نالند.

پیگیری «طرح آباد» در استان کرمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این نشست افزود: کرمان نخستین استانی است که با جدیت طرح آباد (براساس «طرح آباد»، دانش آموختگان دانشگاه‌ها با گذراندن یک یا ۲ دوره کوتاه مدت مهارتی تخصصی در محیط کار واقعی، می‌توانند توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند) را پیگیری کرده است.

امیر حسن زاده اظهارداشت: شناخت طرح «آباد» برای همه دانشگاه ها واجب و ضروری است زیرا باید همگان کمک کنیم تا دانشجو در طول تحصیل به دنبال مهارت سوق داده شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما نسبت دانشگاه‌ها باید این باشد که دانشجو در طول تحصیل با مهارت فارغ‌التحصیل شود، اظهارداشت: باید استادان در تفکر دانشجو تاثیر بگذارند تا به مهارت اهتمام لازم داشته باشد.

بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی است

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان نیز در این نشست افزود: طبق آمار بیشترین نرخ بیکاری با ۲۰درصد مربوط به مقطع کارشناسی است.

مسعود ایرانمنش بیان کرد: طبق آمار سازمان برنامه در بین سه مقطع تحصیلی، اشتغالزایی در رشته های فنی و مهندسی بالاتر از بقیه رشته‌های تحصیلی بوده است.

وی بیان کرد: طبق آمار فارغ التحصیلان دانشگاه‌هایی که در مناطق صنعتی‌تر قرار گرفته اند درصد اشتغال بالاتری دارند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ تعهد اشتغال استان برای ۳۲ هزار و ۳۰۳ نفر است که از این میزان سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی باید ۹ هزار و ۱۴۵ مورد یعنی تقریبا حدود ۲۴ درصد باشد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

برگزیدگان کنکور به حل مسائل کشور کمک کنند

به گزارش ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدستارهاشمی روز پنج‌شنبه در دیدار با …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ