بیشترین آثار ارسالی به «جایزه ملی داستان حماسی» دینی و تاریخی است

جایزه ملی داستان حماسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین عباس‌زاده دبیر جشنواره چهارمین جایزه ملی داستان حماسی، در نشست خبری چهارمین جایزه ملی داستان حماسی که امروز 12 مهرماه، در محل حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی از سال ۱۴۰۲ شروع شده و اکنون اختتامیه این رویداد پس از ۳ ماه تعویق در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دو فراخوان این جشنواره در دو بخش آقایان و بانوان برای داستان کوتاه و رمان انتشار یافت که در مجموع، ۸۸۹ اثر از تعداد ۱۰۲۴ نویسنده به دبیرخانه جشنواره واصل شده است.

عباس زاده در تشریح جزئیات آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره افزود: در بخش داستان کوتاه، ۷۰۴ اثر و در بخش رمان ۱۸۵ اثر رسیده که نشان‌دهنده استقبال خوب نویسندگان از این جشنواره است. در این جشنواره به تفکیک ۱۲۱ نویسنده زن و ۲۴۵ نویسنده مرد شرکت داشتند. ضمن اینکه ۳۰ اثر از ۴ نویسنده غیرایرانی فارسی‌زبان به دبیرخانه رسیده است.

دبیر اجرایی جشنواره چهارمین جایزه ملی داستان حماسی تصریح کرد: از ۲۸ استان کشور آثار دریافتی داشتیم که در این خصوص خراسان رضوی با ۳۳ اثر، تهران با ۲۷ اثر و اصفهان با ۲۲ اثر در رتبه های اول تا سوم هستند. بیشترین آثار رسیده از نویسندگان ۳۵ تا ۴۵ ساله بوده که اکثر نویسندگان در این بخش، دارای مدرک کارشناسی هستند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد آثار ارسالی در بخش داستان کوتاه بوده که اکثر موضوعات مرتبط با حماسه‌های دینی و تاریخی است. از مجموع آثار رسیده تعداد ۵۰ اثر به مرحله دوم داوری راه یافته که از این تعداد ۱۰ اثر منتخب به مرحله نهایی راه خواهند یافت. در اختتامیه این رویداد هنری، سه نویسنده از بخش‌های داستان کوتاه و رمان و در مجموع ۶ نفر به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

منابع دینی و تاریخ انقلاب اسلامی ما با حماسه عجین شده است

در ادامه مجید عسکری، رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهار کرد: فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد و در واقع قالب داستان کوتاه و رمان که مورد استقبال نویسنده ها قرار گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی قرار بود اختتامیه جشنواره سوم خرداد ماه برگزار شود که به دلیل شهادت رئیس جمهور و بعد از آن انتخابات و ایام محرم و صفر همچنان به تعویق افتاد لذا در اواسط مهرماه برگزار می‌شود.

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی افزود: اگر کار فرهنگی بخواهد به یک رویداد هنری تاثیرگذار تبدیل شود حداقل باید یک دهه کار مستمر در کارنامه خود داشته باشد اما جشنواره جایزه ملی داستان حماسی علی رغم اینکه در دوره چهارم است و برای یک رویداد فرهنگ هنری یک دوره کم محسوب می‌شود از این جهت که پیشینه زیادی ندارد ولی به یک بلوغ و بالندگی نزدیک شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این بلوغ را در جایزه داستان حماسه شاهدیم و به یک تاثیر گذاری خوبی رسیده ایم اما دارای نقاط ضعفی بوده که در حال بررسی و آسیب شناسی هستیم اما باید گفت که نقاط قوتش و بالندگی آن بیشتر جلوه می کشند. اکنون در دوره ای زندگی می کنیم و فضای هنری کشور بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب هایی که داشته و دارد به نظر می رسد که نیازمند رویکردهای موضعی ، فرمی و محتوایی است تا به نوآوری هایی برسد.

وی بیان کرد: اولین و مهم ترین شاخصه داستان حماسی نوآوری بوده که رویکرد آن انتخاب یک موضوع نوآورانه بوده و خاصیت اصلی آن تبدیل جشنواره به یک جشنواره موضوعی همراه با تنوع است ضمن اینکه می تواند تنوع خود را در سراسر کشور حفظ کند. وقتی صحبت از داستان حماسی می شود و مسئله حماسه را مطرح می کنیم می توانیم درباره شورآفرینی و هویت بخشی نیز صحبت کنیم، ما در منابع کهن خود از شاهنامه فردوسی گرفته تا سایر منابع ایرانی دارای سابقه ادبیات حماسی هستیم.

وی بیان کرد: علاوه بر این نیز وقتی که در منابع دینی نگاه کنیم حماسه عاشورا را داریم از طرفی انقلاب اسلامی ما در دوره معاصر با حماسه عجین شده است و در واقع داستان حماسی توانسته یک فضای جدیدی را در بین هنرمندان و داستان نویسان فراهم کند. اولین و مهم ترین رویکرد داستان حماسی این بوده که توانسته طیف‌های متنوعی از نویسندگان کشور را با خود همراه کند که این برگرفته از تنوع اقلیمی، نگاه‌های مختلف و تنوع کمی است.

رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی افزود: اینکه داستان حماسی بعد از چهار دوره به رشد و بالندگی رسیده این است که تقریبا تمام نویسندگان حرفه ای و جوان توانستند با یک داستان ارتباط برقرار کرده و در این چهار دوره شرکت کنند. وی ادامه داد: این نشان می دهد که داستان حماسی فضای جدیدی را در فضای هنر و نویسندگی کشور ایجاد کرده که نیاز کشور ما در جامه کنونی به این چنین فضایی احساس می‌شود.

عسکری با اشاره به اتفاقات اخیر در خاورمیانه گفت: اساس اینکه هر کشوری بخواهد از یک مرحله که در حال طی کردن آن است به یک رشد و بالندگی برسد و از مرحله ایستایی به جهش دست یابد و حرکت بزرگی را آغاز کند نیازمند یک روحیه حماسی است. با توجه و بر اساس روحیه جمعی که در کشور وجود دارد نیاز است که از ابزار هنر برای انگیزش جوی استفاده شود از طرفی مخاطب از این رویکرد استقبال می کند.

وی افزود: در نشستی که با نویسندگان داشتم خیلی آنان اذعان داشتند که برگزاری این جشنواره انگیزه درونی را در آنان فعال و به اصطلاح خفتگی درون آنان را دوباره بیدار کرده است، در واقع امروز نویسندگان و هنرمندان به فطرت جریان فرهنگی و هنری ارتباط گرفته و تا حرف خود را در یک گونه جدیدی ارائه دهند.

عسکری افزود: اساسا اگر هنر نتواند با نیازهای جامعه از طریق آثار هنری ارتباط برقرار کند بعد از مدتی افول خواهد کرد بر این اساس بسیاری از آثار هنری و جشنواره ها و جایزه ها به دلیل عدم رشد رو به افول هستند چرا که نسبت دقیقی با فضای اجتماعی ندارند. وی تصریح کرد: دو نکته در جایزه داستان حماسی است که باعث شده در فضای هنری کشور جای خوبی باز کند یک مورد اینکه مشهد را در فضای ادبیات کشور دوباره به بالندگی و رشد جدیدی رسانده است و می‌تواند نشان ویژه برای مشهد و خراسان باشد.چرا که همواره مهد تولید ادبیات حماسی کشور خراسان بوده که از شاهنامه فردوسی آغاز شده است. حوزه هنری خراسان رضوی با ایجاد این جایزه و با ارائه این فراخوان توانسته دوباره این نشان و هویت را به خراسان برگرداند که البته تا نقطه مطلوب و تولید آثار ویژه فاصله زیادی داریم.

در ادامه ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان رضوی گفت: این رویداد از اهمیت حیاتی برخوردار است و به عنوان یک تلاش ارزشمند در کشور در حال برگزاری است. با توجه به اینکه در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته‌ام و متوجه چالش‌هایی در این زمینه شده‌ایم. اکنون نیز در همکاری با هنرمندان و مخاطبان عام، این مسائل را پیگیری می‌کنیم.

زره ساز افزود: در جامعه کنونی ایران، بازیابی هویت ملی، دینی و انقلابی ضروری است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی یکی از مسیرهای اصلی دست‌یابی به این هدف است. جشنواره‌های موضوعی می‌توانند به آشنایی نسل جدید با پیشینه تاریخی و فرهنگی کشور کمک کنند.

وی اظهار کرد: این جشنواره به معرفی آثار مکتوب حماسی می‌پردازد، از جمله شاهنامه فردوسی و قرآن کریم، و من معتقدم ادبیات پایه همه هنرهاست و می‌تواند زمینه‌ساز تقویت هنرهای دیگر شود. وی با اشاره به اهمیت اقتباس در سینما، که می‌تواند به هنرهای مختلف کمک کند، ابراز امیدواری کرد که این جشنواره، به خصوص با توجه به علاقه ناشران به آثار مکتوب تولید شده در آن، بتواند به ترویج و تقویت هویت فرهنگی جامعه یاری رساند.

زره ساز در خصوص برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: آیین اختتامیه جشنواره داستان حماسی روز یکشنبه، ۱۵ مهرماه، مصادف با شب ۷ اکتبر، ساعت ۱۸ در محل آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد .

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

رزمایش اهدای ۵۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان مازندرانی

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام(ره)، مهدی قربانی، قائم مقام …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ