استانداران مناطق مرزی ترکیه از خانه صنایع دستی ارومیه بازدید کردند

به گزارش ایرنا در حاشیه هفتمین همایش استانداران استان های مرزی ایران و ترکیه در ارومیه استانداران این کشور و هیات همراه با حضور در مدرسه تاریخی هدایت ضمن بازدید از این مکان با صنایع دستی استان و نحوه کار هنرمندان آشنا شدند.

در این بازدید یک ساعته که با همراهی استاندار آذربایجان غربی انجام شد مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اظهار کرد: این مکان نخستین خانه و موزه صنایع دستی این خطه است و فعالان این حوزه در ان مشغول به کار هستند.

استانداران مناطق مرزی ترکیه از خانه صنایع دستی ارومیه بازدید کردند

مرتضی صفری با اشاره به اینکه رونق گردشگری نیازمند صیانت و حفاظت از هویت تاریخی هنر هر خطه است اظهار کرد: صنایع چوب، صنایع شیشه، سفال، چرم، گلیم، منبت و معرق، نقاشی روی شیشه، سنگ تراشی و سنگهای نیمه قیمتی از بخشهای فعال این موزه هستند که در کنار فروش کار اموزش این صنایع دستی برای علاقمندان انجام می شود.

به گزارش ایرنا، استانداران استانهای مرزی ترکیه روز پنجشنبه برای شرکت در هفتمین همایش استانداران استانهای مرزی ایران و ترکیه وارد ارومیه مرکز آذربایجان غربی شدند.

این همایش به مدت ۲ روز در آذربایجان غربی با اهداف گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی برگزار می شود.

برگزاری کمیسیون‌های مشترک در حوزه های اقتصادی، تجارت و گردشگری و ورزش در هفتمین نشست همکاری های مشترک آذربایجان‌غربی و استان های هم مرز ترکیه نیز از برنامه هایی بود که عصر امروز با حضور مسوولان و تجار دو طرف در ارومیه برگزار شد.

استانداران مناطق مرزی ترکیه از خانه صنایع دستی ارومیه بازدید کردند

مدرسه‌ هدایت از مدارس قدیمی ارومیه به ‌شمار می‌رود و در دوران قاجار ساخته شده است. این مدرسه در خیابان امام، کوچه‌ امیرنظمی ارومیه قرار دارد.

ساختمان این مدرسه قبلا خانه‌ یکی از بزرگان ایل قاجار بود و در سال ۱۳۴۷ شمسی، توسط مالک جدید تغییر کاربری داده شد.

در طول زمان، کتیبه‌های مدرسه تخریب شده‌اند؛ به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت و اسم معمار آن مشخص نیست.

با حیاط‌های چهارگوش، ضلع جنوبی صحن ساختمان، مهم‌ترین و باارزش‌ترین بخش مدرسه است و دیوارکشی آجری و پایه‌های سنگی و آجری دارد. طاق‌نماهای این بنا را نیز با آجر لعاب‌دار فیروزه‌ای تزیین کرده‌اند.

مدرسه‌ هدایت در ۱۵ دی ماه ۱۳۷۵، با شماره‌ی ۱۸۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

استاندار آذربایجان غربی:گشایش بازارچه های مرزی چیلی و شیخ سلو در دستور کار است

به گزارش ایرنا ، محمد صادق معتمدیان روز پنجشنبه در نشست مشترک با استانداران ترکیه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ