نخستین رویداد اجلاسیه ملی آیت الله تهامی در خراسان جنوبی آغاز شد


به گزارش خبرنگار ایرنا علی فرخنده پنجشنبه شب در اولین رویداد اجلاسیه ملی حضرت آیت الله سید حسن تهامی افزود: اختتامیه این اجلاسیه خردادماه سال آتی همزمان با شصت‌امین سالگرد فوت این عالم بزرگوار و با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تقویت ارتباط بین دانشگاه و حوزه علمیه در خصوص این شخصیت فاخر استان اظهار کرد: طرح جامع مرمت مرقد مطهر آیت الله تهامی نیز توسط شورای شهر و شهرداری بیرجند انجام و در آیین اختتامیه افتتاح خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: آنچه باعث شد در این زمینه قدم برداریم سند مهندسی فرهنگی کشور بود که با ۱۰ اولویت مهم سال ۱۳۹۲ به عنوان یک سند بالادستی و حوزه راهبردی به همه دستگاه‌های فرهنگی ابلاغ شده و همه مکلف به پیگیری آن در حوزه اجرا هستند.

وی ادامه داد: این سند فرهنگی در برهه‌ای از زمان مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته بود اما در ۲ سال اخیر مورد توجه قرار گرفت و برش استانی این سند تدوین شد.

فرخنده نخستین اولویت سندمهندسی فرهنگی کشور را تقویت هویت اسلامی – ایرانی و انقلابی دانست و عنوان کرد: در عصر پسا مدرنیسم که رشد تکنولوژی و علوم و فناوری بیداد می‌کند و در بین جوانان اشباع اطلاعاتی حد و مرزی ندارد باید با معرفی مفاخر و بزرگان خود تلاش کنیم جوانان هویت خود را گم نکنند.

وی یادآور شد: چهارمین دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور سال گذشته به صورت رسمی در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد که ماموریت آن بزرگداشت مفاخر و مشاهیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در سیاست گذاری انجمن مذکور تصمیم بر این شد تا برای ۲ شخصیت ماندگار تاریخ استان شامل آیت الله سید حسن تهامی و ابن حسام خوسفی مراسم بزرگداشت برگزار شود.

وی افزود: اولین اجلاسیه ۲۹ آذرماه سال گذشته به نام کنگره ملی ابن حسام خوسفی حماسه سرای آیینی خراسان جنوبی رونمایی شد فردی که حدود ۲۳ هزار بیت در مدح امیرالمومنین و اهل بیت (ع) سراییده و در حالی از او به فردوسی ثانی یاد می‌کنند که غبار غفلت و غربت بر مزار وی نشسته است.

فرخنده عنوان کرد: کمیته‌هایی در استان شکل گرفت و اجلاسیه از ۲۹ آذر سال گذشته کار خود را آغاز کرد و بخش اعظمی از کار پیش رفته و ۲۸ آبان ماه امسال اختتامیه کنگره ملی ابن حسام با حضور مسئولان کشوری در استان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مقدمه این اجلاسیه اقداماتی از قبیل مرمت و بهسازی مرقد این شاعر، جشنواره ملی شعر آیینی به میزبانی شهرستان خوس،ف کارگاه‌های آموزشی خاوران نامه ابن حسام خوسفی انجام شده و تا قبل از اجلاسیه ۱۸۰ شاعر نوجوان و جوان آموزش‌ها را فرا می‌گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شخصیت آیت الله تهامی مورد تاکید مقام معظم رهبری و استاندار خراسان جنوبی است شهریورماه سال گذشته در دیدار مردمی مردم خراسان جنوبی با معظم‌له ایشان در خصوص جایگاه و شخصیت آیت الله تهامی برای چندین بار یاد کردند.

وی افزود: در قالب اجلاسیه آیت الله تهامی کمیته‌های متعددی از جمله علمی و پژوهشی شکل گرفته و مقالات در حد نشریات جهان اسلام به زودی در بین دانشگاه‌های سراسر کشور و حوزه‌های علمیه فراخوان می‌شود.

در پایان این مراسم با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پوستر اجلاسیه ملی حضرت آیت الله سید حسن تهامی رونمایی شد.

آیت الله سید حسن تهامی یکی از مراجع بزرگ عالم تشیع و از مفاخر برجسته حوزه علمیه نجف بود.

وی سال ۱۳۱۴ قمری برابر با سال ۱۲۷۶ شمسی در خانواده‌ای اهل تقوا و فضیلت در استان خراسان جنوبی متولد شد، وی به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از سه مُلای بزرگ اسلام در بیرجند است که اگر در نجف می‌ماند حتما مرجع تقلید می‌شد.

تأسیس مدرسه علمیه معصویه و کتابخانه‌ای با حدود ۷۰۰ جلد کتاب و وقف آن بر محصلین و پایه گذاری سه مسجد خیرآباد نو ، مسجد رضوی و مسجد خضر علی در بیرجند از جمله خدمات ارزشمند و ماندگار آیت الله سید حسن تهامی است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

جزئیات اجرای سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید جهانشاهی روز پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد هماهنگی سرشماری عمومی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ