چالش‌های سالمندی در ایران/ ۸۰ درصد سالمندان بیمار هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا نمازی متخصص سالمندی، تأثیر عمیق افزایش جمعیت سالمندی بر ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور بررسی کرد و گفت: سالمندی در ایران موضوع بسیار مهم و پیچیده‌ای است و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور به سن بالای ۶۰ سال برسند.

وی با تاکید بر نیاز مبرم آموزش تخصصی در حوزه طب سالمندی، افزود: با وجود اینکه آموزش طب سالمندی از سال ۱۳۸۸ در کشور اجرا می‌شود اما هنوز هم آموزش تخصصی گروه‌های مرتبط با سلامت سالمندی احساس می‌شود.

نمازی با تأکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای، در دسترسی سالمندان به خدمات بهداشتی و درمانی، گفت: پوشش بیمه‌های درمانی امکان دسترسی سالمندان را به خدمات بهداشتی و درمانی و توانبخشی افزایش می‌دهد.

وی، پاسخگویی به نیازهای گروه سنی سالمندان را مستلزم همکاری و هماهنگی سیاست‌گذاران، دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی دانست و افزود: با آموزش و افزایش آگاهی عمومی می‌توانیم به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کنیم.

ابتلای ۷۰ درصد سالمندان به فشارخون

باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت زندگی سالمندان تاکید و گفت: ایران در آینده با حدود ۳۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال، بیشترین جمعیت سالمندی را خواهد داشت و سیاستگذاران برای حفظ کرامت آنان لازم به ابعاد مختلف زندگی سالمندان توجه کنند.

وی در توضیح نتایج کوهورت سلامت سالمندان در بوشهر افزود: بر اساس این مطالعه، بسیاری از سالمندان کشور به بیماری‌های این گروه سنی مبتلا می‌شوند به طوری که ٧٠ درصد افراد بالای ۶۰ سال فشارخون، ۵٠ درصد دیابت و ۶٠ درصد کلسترول بالا دارند.

لاریجانی، شکستگی استخوان را یکی از آسیب‌های جدی دوره سالمندی دانست و ادامه داد: ۲۵ درصد افرادی که در اثر پوکی استخوان، دچار شکستگی لگن می‌شوند در ماه اول و ۵۰ درصد از آنان در سال اول شکستگی فوت می‌کنند و مابقی برای ادامه زندگی خود به اطرافیان وابسته می‌شوند.

وی با تشریح برنامه کشورهای توسعه یافته در حوزه سالمندی، گفت: برای مدیریت سالمندان می‌توانیم از الگوی این کشورها بهره ببریم.

تاکید بر لزوم اجرای برنامه مراقبت و پرستاری در منزل

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را متوقف کرد افزود: باید با مراقبت‌های صحیح و ساده، این روند را به سالمندی پویا تبدیل کرد.

وی، سالمندی را شامل سه فرایند سالمندی جسمانی، روانی و اجتماعی عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت مراقبت در منزل از سالمندان گفت: سالمندان پیش از نیاز به بستری شدن در بیمارستان، نیاز به مراقبت در منزل دارند و از این رو لازم است وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و بهزیستی برنامه مراقبت و پرستاری در منزل را در حوزه‌های درمان، بیمه و خدمات رفاهی اجرایی کنند.

ناصحی با اشاره به هزینه‌های سلامت سالمندی در سال ۱۴۰۲ گفت: ٣۵ درصد کل هزینه‌های حوزه بستری متعلق به سالمندان است و بر این اساس دهه‌های آینده حوزه بهداشت و درمان برای خانواده‌ها پر هزینه تر خواهد بود.

ابتلای ۹۴ درصد سالمندان تهرانی به یک بیماری مزمن

احمد دلبری رئیس انجمن علمی طب سالمندی با اشاره به تفاوت شیب جمعیت سالمندی در کشورهای مختلف گفت: برخی کشورها با شیب ملایم با پدیده سالمندی مواجه شدند درحالیکه این روند در جمعیت سالمندی ایران کمتر از ۲۰ سال طول می‌کشد؛ بنابراین باید با سرعت بیشتری زیرساخت‌ها و منابع مورد نیاز مواجهه با این فرایند نوپدید جمعیتی فراهم شود.

وی با بیان اینکه حدود ۹۴ درصد سالمندان تهرانی حداقل به یک بیماری و حدود ۸۰ درصد آنان با همزمانی دو یا چند بیماری مزمن مواجه هستند افزود: شایع‌ترین بیماری‌ها در بین سالمندان پرفشاری خون، بیماری‌های اسکلتی عضلانی، چربی خون و بیماری‌های قلبی و عروقی گزارش شده است.

دلبری، سالمندی جمعیت را نشان دهنده دستاوردها و موفقیت‌های بزرگ سیستم بهداشت و درمان و بیمه‌ای دانست و افزود: از آنجا که در دوره سالمندی هزینه‌های بهداشت و درمان افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، برنامه ریزی و سیاستگذاری مبتنی بر شواهد ضرورت بیشتری می‌یابد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هوای تهران قابل قبول است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ