مقاومت در باور نصرالله جهاد فکری و معنوی مبتنی بر قرآن بود

حزب الله یک حرکت فکری و اعتقادی است که قاعدتاً با شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل فقید این جنبش قطع نمی‌شود بلکه همچنان ادامه خواهد داشت، مسیر و طریق شهید سیدحسن نصرالله و مکتب او ادامه خواهد یافت و همه مستکبران و ظالمان عالم باید بدانند که این حرکت، اعتقادی است و ریشه در مبانی فکری اسلام ناب و آموزه‌های قرآنی دارد.

سمیر السعد، تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیر جنایت تروریستی صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن سید مقاومت بر جریان‌های سیاسی منطقه به‌ویژه آینده محور مقاومت و شخصیت قرآنی سیدحسن نصرالله سخن گفت. 

این تحلیلگر عراقی درباره مسیر مقاومت اسلامی پس از شهادت سیدحسن نصرالله گفت: شهادت نصرالله، رویدادی بزرگ و تأثیرگذار در صحنه سیاسی و مقاومت منطقه بود. اما مقاومت اسلامی، به‌ویژه در لبنان، بر پایه‌های محکمی بنا شده است که به یک شخص وابسته نیست، حتی اگر این شخص نماد برجسته‌ای همچون نصرالله باشد.

وی افزود: پس از شهادت وی، راه مقاومت با هماهنگی بین جناح‌های مختلف، چه در لبنان و چه در فلسطین ادامه خواهد یافت. مقاومت برخاسته از یک باور عمیق است و قائم به فرد نیست. از این رو وحدت جناح‌ها تقویت می‌شود و گفتمان مقاومت بیش از پیش معطوف به مقابله با دشمن صهیونیستی خواهد شد.

 این تحلیلگر عراقی افزود: مقاومت به حمایت از غزه و فلسطین به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از مأموریت خود ادامه خواهد داد و در عین حال همکاری با حماس، جهاد اسلامی و دیگر جناح‌ها را تقویت خواهد کرد. در لبنان نیز حزب الله فعالانه برای دفاع از خاک لبنان و حفاظت از حاکمیت ملی در برابر هرگونه تهدید اسرائیل حضور خواهد داشت.

 

لزوم تحقق آرزوی قرآنی سیدحسن نصرالله

السعد در مورد آرزوی سیدحسن نصرالله در برگزاری مسابقات قرآنی بین‌المللی کشورهای محور مقاومت گفت: یکی از آرزوهای شهید سید‌نصرالله برپایی مسابقات قرآنی بین‌المللی برای کشورهای محور مقاومت بود و وظیفه اصلی فعالان قرآنی تبدیل این آرزو به یک پروژه واقعی است.

 

وی افزود: فعالان قرآنی با هدف برگزاری این مسابقات در سطح بین‌المللی، ارتباط خود را با تشکل‌های مذهبی کشورهای محور مقاومت مانند ایران، عراق و سوریه آغاز کنند. مهم این است که این مسابقه شامل همه مذاهب اسلامی باشد که به اصول مقاومت و عدالت پایبند هستند.

 

 وی ادامه داد: همچنین برگزارکنندگان این مسابقات باید از حمایت مالی و رسانه‌ای لازم برای موفقیت این برنامه برخوردار شوند و یک کمیته عالی داوری متشکل از قرآنیان ممتاز کشورهای محور مقاومت تشکیل دهند تا این رقابت نشان‌دهنده وحدت بین ملت‌های اسلامی باشد و اهمیت قرآن را به عنوان شیوه زندگی و مقاومت بیش از پیش برجسته کند.

 

 استمداد سیدحسن نصرالله از معارف قرآنی برای مبارزه

وی درباره روحیه قرآنی سیدحسن نصرالله گفت: شهید بزرگوار، نصرالله نمونه زنده یک شخصیت سیاسی و مذهبی بود که مواضع خود را برپایه قرآن کریم استوار کرده بود. نصرالله قرآن را در همه شئون زندگی خود، چه در برخورد با دشمنان و چه در ارتباط با مردم، منبع الهام می‌دانست. از سخنان و بیانات او به‌خوبی مشهود است که شهید نصرالله به آیاتی از قرآن که از مقاومت در برابر ظلم و ستم سخن می‌گوید، بسیار استناد می‌کرد؛ مانند آیه 60 سوره انفال که خداوند متعال می‌فرماید: «أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ…» (و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهای آماده بسيج كنيد…). این آیات مبنای رویکرد نظامی و سیاسی وی در مقابله با اشغالگری صهیونیستی و استکبار جهانی بود.

 

وی افزود: نصرالله همیشه مقاومت مسلحانه را با مقاومت فکری پیوند می‌داد و از جوانان می‌خواست که از قرآن به عنوان چراغ حقیقت تمسک جویند و میهن خود را از استعمار آزاد کنند، او معتقد بود که قرآن فقط یک کتاب عبادی نیست، بلکه رویکردی جامع به زندگی سیاسی و اجتماعی دارد.

 

سمیر السعد در ادامه گفت: شهید سید حسن نصرالله به دینداری عمیق و ارتباط قوی با قرآن کریم معروف بود. تلاوت‌های نصرالله بیانگر درک عمیق قرآن و توانایی او در قرائت قرآن با احساسی قوی بود که نشان‌دهنده درک عمیق او از معانی قرآن است. عکس‌های او با فعالان قرآنی نشان از علاقه وافر او به تقویت رابطه مقاومت و ایمان قرآنی دارد. وی همواره تأکید می‌کرد که مقاومت نه تنها یک نیروی نظامی، بلکه یک جهاد فکری و معنوی بر اساس قرآن است.  انس نصرالله با قرآن به وضوح در مواضع سیاسی او که همیشه مبتنی بر مبانی دینی بود و تمایل او به این که قرآن راهنمای اساسی هر اقدامی باشد نمایان می‌شود. او قرآن را راهنمای همه کسانی می‌دانست که در برابر ظلم و تجاوز مقاومت می‌کنند.

انتظار مردم لبنان و فلسطین از کشورهای اسلامی

این تحلیلگر عراقی در ادامه گفت: مردم لبنان و فلسطین از کشورهای اسلامی توقع زیادی دارند. آنها خواستار حمایت آشکار سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک در مقابله با اشغالگران صهیونیستی هستند.

وی ادامه داد: اول اینکه دو ملت انتظار دارند کشورهای اسلامی با اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی از مجاری دیپلماتیک و حقوقی مواضع قاطع خود را در مجامع بین‌المللی نشان دهند.

 ثانیاً آنچه لازم است اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای حامی دشمن صهیونیستی به‌ویژه کشورهایی است که در تأمین مالی عملیات اشغالگران یا تهیه تسلیحات مشارکت دارند.

 سوم اینکه حمایت مالی از مقاومت، چه در لبنان و چه در فلسطین، یک ضرورت است. این دو ملت از کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای ثروتمند انتظار دارند که برای حمایت از مقاومت و تأمین مالی زیرساخت‌هایی که در اثر حملات اشغالگران ویران شده است، کمک مستقیم کنند.

 چهارم، نیاز فوری به بسیج امت اسلامی. بسیج افکار عمومی علیه اشغالگری و در صدر قرار دادن موضوع فلسطین از طریق تظاهرات، اعتراضات و حمایت از جنبش‌های طرفدار فلسطین مانند جنبش بایکوت رژیم صهیونیستی (BDS) باید انجام شود.

گفت‌وگو: اشرف بصیری 

ترجمه: محسن حدادی 

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فتح قریب به مدد الهی همین حوالی است

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، یادداشتی کوتاه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ