عکاس مازندرانی در نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری تجلیل شد


به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری شامگاه پنجشنبه -۱۲ مهر- با حضور تعدادی از هنرمندان، چهره‌های شاخص هنر عکاسی، فعالان اجتماعی و تعدادی از کنش‌گران حوزۀ نیکوکاری در تالار استاد جلیل شهناز واقع در خانۀ هنرمندان ایران برگزار شد و برگزیدگان این رویداد هنری-اجتماعی معرفی و تجلیل شدند.

در این مراسم، علاوه بر تجلیل برگزیدگان، از هنرمندان عکاس مهدی منعم، حبیب میری، مهدی حسینی و امیرعلی رزاقی که از عکاسی به عنوان وسیله‌ای برای تحقق خیر جمعی و کنش اجتماعی در مسیر بهبود وضعیت جامعه استفاده کرده‌اند، قدردانی شد.

امیرعلی رزاقی هنرمند عکاس اهل ساری است که طی سال‌های اخیر با ثبت و انتشار چندین مستند اجتماعی و برپایی نمایشگاه‌های عکس توانست گام‌های متعددی در زمینه محرومیت‌زدایی و کاهش مشکلات اقشار محروم جامعه بردارد از سوی هیئت داوران این جشنواره تقدیر شد.

گزارش تصویری از مدرسه تخریبی و فرسوده روستای دورافتاده اسبو از توابع بابل و برپایی نمایشگاه عکس «تخته سیاه» با هدف کمک به دانش‌آموزان این روستای محروم در سال ۱۳۹۴ یکی از اقدامات هنری-اجتماعی او است که منجر به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ساخت یک مدرسه جدید و تامین تجهیزات آموزشی دانش‌آموزان این روستا شد.

رزاقی علاوه بر این مستند اجتماعی چندین سوژه اجتماعی دیگر را نیز با ثبت و انتشار گزارش تصویری مورد توجه جامعه قرار داد که منجر به حل یا کاهش مشکلات مربوط به این سوژه‌ها شد.

او در عکاسی نگاهی کاملا اجتماعی و مردم‌گرا دارد. این عکاس مازندرانی بارها لنز دوربین خود را معبری برای باز کردن گره‌ای از مشکلات فرد یا افراد مشخصی از جامعه کرد.

گزارش‌های تصویری «۶۲ سال در انتظار دعوت شاه غریبان»، «سکانس آخر: خدا، مهربانی، شهربانو»، «من مسعود چهار سال دارم» و «علی‌اکبر کودک مبتلا به سرطان» تعدادی از آثار او هستند که منجر به کنش‌های اجتماعی اثرگذار شد.

نمایشگاه خیریه عکس نیز بارها توجه جامعه را به سوژه‌های عکاسی‌اش جلب کرد. نمایشگاه‌های «آرزوهای من»، «تخته سیاه»، «اُتیسم» و «فراموش شدگان» برخی از اقدامات کنش‌گرانه این عکاس مازندرانی هستند.

کسب رتبه دوم جشنواره عکس معلولان در سال ۱۳۹۳، کسب رتبه نخست جشنواره ملی «گُل و دِل» در سال ۱۳۹۸، کسب رتبه نخست چهاردهمین جشنواره عکس خبری دوربین‌نت، کسب رتبه سوم بخش مستند اجتماعی پانزدهمین جشنواره عکس خبری دوربین‌نت و چندین رتبه دیگر در جشنواره‌های استانی و ملی در کارنامه او ثبت شده است.

فعالیت‌های خیریه او در سال ۱۳۹۴ منجر به تشکیل انجمن مردم‌نهاد «همیاران زندگی» شد که علاوه بر ارائه خدمات حمایتی به ده‌ها خانواده محروم، در زمینه تامین تجهیزات آموزشی برای دانش‌آموزان مناطف کمتربرخوردار مازندران نیز فعال است.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با دبیری حسن غفاری در چهار بخش مستند، عکاسی هنری معاصر (کانسپچوال)، کودک و نوجوان و بخش ویژه دنیا از نگاه افراد دارای معلولیت به همت بنیاد خیریۀ راهبری آلا، مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار و خانه هنرمندان برگزار شده است. فراخوان این رویداد اردیبهشت امسال منتشر شده بود و عکاسان تا ۲۰ مرداد فرصت داشتند تا آثارشان را به دبیرخانه این رویداد بفرستند.

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، در مجموع ۳ هزار و ۸۶۴ اثر در بخش‌های مختلف شامل یک‌هزار و ۹۳۶ اثر برای بخش تک‌عکس مستند، ۱۴۶ مجموعه عکس برای بخش مستند و ۶۹ مجموعه عکس برای بخش هنری معاصر به دبیرخانه این جشنواره ملی ارسال شد.

پس از برگزاری جلسات داوری در بخش مستندِ تک‌عکس ۳۰ اثر به نمایشگاه راه یافت که از این میان ۳ اثر حائز رتبه‌های اول تا سوم و ۲ اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

در بین آثار راه‌یافته به بخش مستند تک‌عکس، یک اثر از مهدی محبی‌پور عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی در مازندران نیز دیده می‌شود.

همچنین در بخش مجموعه عکس نیز ۵ مجموعه به نمایشگاه راه یافت که از این میان یک مجموعه برگزیده و یک مجموعه نیز شایسته تقدیر شد.

در بخش هنری معاصر از میان آثار ارسالی ۶ مجموعه عکس به نمایشگاه راه یافت که از این میان یک مجموعه به عنوان مجموعه برگزیده معرفی شد.

نمایشگاه آثار نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری از ۶ مهر در سالن استاد «مرتضی ممیز» خانۀ هنرمندان ایران برپا شد و تا ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برقرار است.

داوری آثار در بخش هنری معاصر توسط مهدی مقیم‌نژاد، شادی قدیریان و مهدی وثوق‌نیا و در بخش مستند با نظر سیف‌الله صمدیان، سید عباس میرهاشمی و فاطمه بهبودی انجام شد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نشست‌های تخصصی «۴۱-۲۰» با تسهیلات ویژه برای دانشجویان برگزار می‌شود/ از نوشتن و خیال تا سا

به گزارش ایرنا به نقل از ستاد خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ عالیه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ