میانگین نیروی پرستاری در آذربایجان شرقی پائین تر از کشور است


به گزارش روز جمعه ایرنا، یوسف اشرفی در نشست روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری شمال غرب کشور با رئیس کل سازمان نظام پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز اظهار کرد: جامعه پرستاری مطالبات برحقی دارد و قرار است همه باهم در کنار یکدیگر در جهت احقاق این حقوق گام برداریم.

وی افزود: مطالبات پرستاری صحبت امروز و دیروز نیست و سالیان سال است که پرستاری با این معضل‌ها روبرو است و هر یک از مسئولان نیز کمکی کرده اما مطالبات پرستاران به طور کامل محقق نشده است.

اشرفی ادامه داد: جامعه پرستاری استان آذربایجان شرقی در ۴۳بیمارستان خصوصی، دولتی، نظامی و ۲۰۰ پرستار شاغل در بخش بهداشت، نزدیک به ۱۱هزار نفر عضو فعال دارد که هفت هزار نفر در بخش دولتی و بقیه در سایر بخش‌ها فعالیت دارند.

وی گفت: ۷۳ درصد از پرستاران تبریز خانم هستند و از این تعداد، ۷۵درصد در سنین باروری قرار دارند که اکنون با توجه به نیاز کشور به داشتن جامعه‌ای جوان و پویا، باید شرایط را برای فرزنددار شدن این پرستاران مهیا کنیم تا مشکلی در زمینه تربیت و فرزندداری نداشته باشند ضمن اینکه باید به فکر نیروی انسانی جایگزین در زمان‌هایی باشیم که این پرستاران به مرخصی زایمان می‌روند تا در روند خدمت‌رسانی به مشکل برنخوریم.

وی گفت: البته استاندارد وزارت بهداشت ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت است که این مسئله نشان‌دهنده فاصله زیاد بین نیاز به پرستاران و تعداد پرستاران موجود است، این کمبود پرستار باعث شده تا اضافه کاری های اجباری و فشار کاری بر پرستاران تحمیل شود.

اشرفی با اشاره به پایین بودن مبلغ اضافه کار پرستاران تصریح کرد: باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا گوشه ای از زحمات همکاران پاسخ داده شود.

وی با اشاره به استخدام ۳۶۰ نیروی جدید در استان، گفت: ۴۶۰نفر بازنشسته و افرادی را داشته‌ایم که از سیستم پرستاری خارج شده‌اند، ضمن اینکه توسعه تخت‌های بیمارستانی را داشته‌ایم که باعث شده ضریب پرستار به تخت به ۰.۸۳کاهش یابد بنابراین نیاز به مجوز استخدام پرستاران در استان آذربایجان شرقی داریم.

اشرفی با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سازمان نظام پرستاری برای استخدام نیروهای جدید ابراز امیدواری کرد که بخشی از کمبودها کاسته شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مهمترین مطالبات پرستاران را شامل استخدام نیرو، اصلاح بازپرداخت تعرفه های پرستاری، افزایش حق اضافه کاری، اعمال فوق العاده خاص در حکم کارگزینی، تصویب لایحه حمایت از پرستاران، ترمیم حقوق پرستاران متناسب با تورم، بازنشستگی پیش از موعد، معافیت مالیاتی، اعمال رفاهیات و افزایش حق مسکن را در نامه ای به وزیر بهداشت اعلام کردیم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

عملیات موشکی سپاه قلب همه مسلمانان را خوشحال کرد

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل در خطبه‌های نماز جمعه تبریز اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ