طرح قرق و مدیریت چرای دام در خراسان جنوبی اجرا شد


به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی روز شنبه در تشریح جزئیات این طرح گفت: اجرای طرح اقدامات پیشگیرانه و مقابله با بروز پدیده گرد و غبار در عرصه‌های غبارخیز تاثیرگذار بر مناطق تحت مدیریت استان در سطح هشت هزار هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی مناطق تحت مدیریت واقع در شهرستان‌های طبس، قاینات، فردوس، بشرویه و زیرکوه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده در سطح سازمانی، بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با پدیده گرد و غبار به این استان اختصاص یافت که با برنامه ریزی‌های انجام شده هفت میلیارد ریال از این اعتبار مربوط به اجرای طرح “قرق حفاظت و مدیریت چرا” است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طبق مطالعات انجام شده در سطح ملی و تقسیم بندی ناشی از وضعیت گرد و غبار استان‌ها، خراسان جنوبی در کنار استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبارخیزترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: تلاش داریم با شناسایی کانون‌های گرد و غبار در سطح استان، جذب اعتبارات ملی و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های اختصاصی در این حوزه، نسبت به مدیریت بحران گرد و غبار در استان گام‌هایی برداریم.

حاتمی گفت: یکی از این اقدامات اجرای طرح قرق حفاظت و مدیریت چرا در سطح مناطق تحت مدیریت شهرستان‌های مذکور با هدف مراقبت و پیشگیری از چرای غیرمجاز و تخریب عرصه‌های غبارخیز به صورت فیزیکی و میدانی است.

وی افزود: در این طرح با استفاده از ظرفیت بومیان مسلط به مناطق در قالب استفاده از نیروی قرق بان نسبت به قرق محدوده‌های حساس و آسیب پذیر، پیشگیری از حریق، حفاظت از پوشش گیاهی در مقابل هرگونه تخریب و همکاری با محیط بانان مستقر در پاسگاه‌های محیط بانی و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها اقدام می‌شود و حسب مورد اطلاع رسانی و هشدار به بهره برداران عرفی مناطق انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هدف از اجرای این طرح را مدیریت چرای دام دامداران دارای پروانه چرا به منظور توسعه و افزایش پوشش گیاهی و کاهش شدت وقوع گرد و غبار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح نقش مؤثری در افزایش مشارکت بهره برداران و ایجاد اشتغال مردم منطقه داشته است اظهار کرد: در این پروژه سعی شده است قرق بانان برای جلوگیری از هرگونه بهره برداری غیرمجاز از عرصه و اعیان مناطق حفاظتی با هماهنگی محیط زیست در راستای ممانعت از ادامه فعالیت‌های غیرمجاز همکاری کنند.

حاتمی گفت: همچنین باید گزارش هرگونه تخلفی که منجر به تخریب طبیعت، خاک و پوشش گیاهی شود از قبیل قطع اشجار، بوته کنی، خارزنی، زغالگیری، تجاوز و تخریب عرصه، ورود و تعلیف احشام بدون پروانه یا زاید بر پروانه و هرگونه بهره برداری غیرمجاز که منجر به افزایش یا توسعه کانون‌های غبارخیز می‌شود به مسئولان مناطق تحت مدیریتی که با آنان همکاری می‌کنند، ارائه شود.

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار قرق بان در این طرح گفت: قرق‌بان علاوه بر گشت و مراقبت، پیگیر گزارش تخلفات مردمی است و ضمن بررسی گزارش‌ها باید مراتب را در اسرع وقت به مسئول مناطق اعلام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: چنانچه حین انجام برنامه گشت و مراقبت مواردی از جمله آفات، بیماری‌های گیاهی و تخریب پوشش گیاهی توسط حیوانات موذی مشاهده شد، قرق بانان ملزم هستند گزارش آن را به موقع برای بررسی و اقدامات لازم به حفاظت محیط زیست ارائه کنند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فوت سه نفر از ۱۶ مصدوم حادثه معدن طبس

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز شنبه در گفت …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ