یک محقق کشاورزی: لایه‌های خاک قادر به فیلتر بار میکروبی پساب فاضلاب نیست


حمید ملاحسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی از عناصر شیمیایی پساب فاضلاب توسط خاک فیلتر می شود اما بار میکروبی آن با حرارت از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از این رو احتمال آلودگی آب‌ چاه‌هایی که در حریم رودخانه‌های خشک قرار دارند و از پساب فاضلاب تغذیه می‌شوند، وجود دارد.

ملاحسینی با اشاره به خشکی رودخانه زاینده‌رود در برخی از ماه‌های سال در مناطق شرق شهر اصفهان، گفت: آزمایشی روی چاه‌های حریمی این مناطق مانند «اشکاوند» تاکنون انجام نداده‌ایم و نمی‌توانیم در رابطه با آلودگی آن‌ها اظهارنظر قطعی کنیم.

وی اضافه کرد: پایش و ارزیابی این کار باید توسط گروه محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی استان اصفهان انجام شود.

رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با وجود جریان پساب فاضلاب در بستر زاینده‌رود در شرق اصفهان و احتمال آلودگی چاه‌های حریمی آن، باید این قبیل مناطق هدفگذاری و اعلام شود که آب این چاه‌ها برای کشت محصولات خام‌خوری مورد استفاده قرار نگیرد.

ملاحسینی با تاکید بر اینکه این موضوع باید به دقت بررسی و رصد شود، افزود: با توجه به اینکه تصفیه تکمیلی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور انجام نمی شود برای آنکه کیفیت پساب به گونه‌ای باشد که بتوان از آن برای محصولات خام‌خوری به‌ویژه صیفی‌جات استفاده کرد، باید درجه (گرید) «اِی» (A) داشته باشد.

وی اضافه کرد: درجه پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان «دی»(D) است و قابلیت استفاده برای آبیاری محصولات مثمر را ندارد.

ملاحسینی خاطرنشان کرد: این موضوع که پساب خروجی از تصفیه‌خانه‌ها قابلیت استفاده برای کشت محصولات مثمر به‌ویژه تولیدات خام‌خوری را ندارد به‌طور رسمی اعلام شده و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، کیفیت آب‌های نامتعارف یا پساب حاصل از تصفیه‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی انجام شده در تصفیه‌خانه‌ها بر اساس میزان استانداردِ شاخص‌هایی چون میزان اکسیژن محلول و میکروبی (کلیفرم‌های مدفوعی و غیرمدفوعی) تعیین و سطح‌بندی می‌شود؛ در این رتبه‌بندی کیفیت، درجه «دی»(D) بیانگر شاخص استاندارد برای رهاسازی پساب به آب‌های سطحی است و قابلیت استفاده برای آبیاری محصولات مثمر کشاورزی را ندارد و بالاترین درجه یعنی «اِی»(A) پسابی با درجه کیفیت بالاتر است که در تصفیه‌های تکمیلی حاصل می‌شود.

خشکی رودخانه زاینده‌رود و نبود منبع کافی برای تغذیه آب‌های زیرزمینی موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی و خشکی برخی چاه‌ها در اصفهان به‌ویژه در مناطق شرقی آن شده است و به گفته کارشناسان منابع آب زیرزمینی، جریان پساب در این رودخانه در مناطقی مانند اشکاوند در شرق اصفهان، موجب نفوذ آن به چاه‌ها می‌شود و استفاده از آب این چاه‌ها برای آبیاری صیفی‌جات می‌تواند تهدید علیه بهداشت عمومی باشد و باید توسط نهادهای مربوطه بررسی و نظارت شود.

بخشی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب اصفهان به بستر زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در شرق این کلانشهر سرریز می‌شود.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تنها نیمی از آب مورد نیاز فضای سبز اصفهان در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، روز شنبه به نقل از محمد …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ