موادی از طرح اصلاح قانون شوراها برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه روز چهارشنبه – ۱۸ مهرماه – صحن علنی مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دستور کار امروز نمایندگان قرار گرفت.

در بررسی ماده (۱۰) نمایندگان پیشنهادهای مختلفی مطرح کردند و موضوع برگزاری آزمون برای داوطلبان انتخابات شوراها و اصلاح جزء در این ماده مطرح شد.

در ادامه بررسی این ماده، سیدعلی ادیانی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با تبصره (۴) ماده (۱۰) گفت: دولت با برگزاری آزمون مخالف است و زمینه و تمهیدات برگزار آزمون از نظر وزارت کشور فراهم نیست. بر همین اساس بهتر است تبصره (۴) به کمیسیون ارجاع شود.

وی افزود: در مورد پیشنهاد اصلاح جزء در تبصره (۴) و طرح موضوع «معافیت» نیز این موضوع به نوعی تبعیض ناروا است. همچنین برگزاری آزمون قابلیت اجرایی ندارد و برای وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی و سازمان سنجش و دیگر ارگان‌های مرتبط اشکال ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ماده (۱۰) که برای اصلاح به کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ارجاع شد به این شرح است:

بر اساس ماده (۱۰)، ماده (۳۰) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- تبصره «۲» بند «ه» حذف و تبصره «۱» آن به عنوان تبصره اصلاح می‌شود.

ب- تبصره الحاقی به موجب قانون اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ به عنوان تبصره بند «ج» اضافه می شود و شماره تبصره های بعدی اصلاح می‌شود.‌

پ- چهار تبصره به عنوان تبصره های ۳ ،۴، ۵ و ۶ به این ماده به شرح زیر الحاق می‌شود:

تبصره ۳- نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر هنگام ثبت نام باید پرسشنامه الکترونیکی اعلام داوطلبی را که حاوی اطلاعات شخصی و خانوادگی، سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محکومیت موثر قضایی می‌باشد، تکمیل نمایند. مفاد پرسشنامه حداکثر یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، توسط وزارت کشور تهیه و پس از تایید هیات مرکزی نظارت، به فرمانداری ها و بخشداری‌ها ابلاغ می‌شود.

تبصره۴- به منظور احراز آگاهی نسبی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر نسبت به وظایف و اختیارات مربوط به شوراها و شهرداری‌ها، وزارت کشور موظف است با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و با هماهنگی و نظارت هیئت مرکزی نظارت حداقل ۶ ماه قبل از شروع ثبت نام انتخابات نسبت به برگزاری آزمون اقدام کند. هزینه‌های تمام شده شرکت در آزمون طی توافق وزارت کشور و سازمان سنجش آموزش کشور مشخص و از داوطلبان دریافت می‌شود. عناوین موضوع آزمون به پیشنهاد وزارت کشور با تایید هیئت مرکزی نظارت مشخص می شود. آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری آزمون حداکثر ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. افرادی که در یک دوره آزمون پذیرفته شده‌اند و همچنین کسانی که سابقه عضویت در شوراهای اسلامی کشور را دارند از حضور در آزمون معاف می‌باشند.

تبصره ۵- هریک از داوطلبان شوراهای اسلامی شخصاً یا از طریق نماینده تام الاختیار با احراز اصالت امضا و به‌صورت کتبی می‌توانند حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از شروع اخذ رای، انصراف خود از داوطلبی را به هیئت‌های اجرایی اعلام نمایند و مراتب انصراف توسط هیئت اجرایی فوراً به اطلاع هیئت‌ نظارت مربوط می‌رسد. بازگشت از انصراف پذیرفته نمی‌شود.

تبصره ۶- داوطلبانی که در یکی از حوزه های انتخابیه ثبت نام نموده اند و صلاحیت آنها تأیید شده است، فقط برای یک بار می‌توانند تا پانزده روز قبل از روز اخذ رأی، حوزه انتخابیه شهر و روستای خود را به حوزه انتخابیه شهر و روستایی دیگر در محدوده همان شهرستان و با احراز شرایط مندرج در ماده ۳۰ و ۳۲ و ۳۳ بصورت کتبی از طریق هیئت اجرایی تغییر دهند. این دسته از داوطلبان نیاز به ثبت نام مجدد نداشته و به جز در مواردی که مدارک جدیدی در حوزه انتخابیه جدید به دست آمده است نیاز به بررسی مجدد صلاحیت آنها نمی باشد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

قالیباف: با استفاده از هوش مصنوعی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، محمد باقر قالیباف روز دوشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ