به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب آتشروز روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت سی و سومین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی (۱۸ مهر) افزود: آمار بیکاری دانش آموختگان این مراکز نزدیک به صفر است و دانشجویان از ترم دوم مشغول به کار میشوند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی صنعتی نیست و کشاورزی هم با توجه به کمبود منابع آبی دچار چالش شده و آن را استانی خدماتی میشناسند برنامه ما توسعه آموزشهای مهارتی و آموزشی در جوار صنایع تعیین شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان جنوبی گفت: سالها پیش برای راهاندازی مرکز جوار صنعت در شهرستان طبس به دلیل وجود معادن زیاد پیشنهاد دادیم اما رغبتی نشان داده نشد.
وی افزود: در این دانشگاه ۲ مقطع کاردانی و کارشناسی با ۶۵ کد رشته فعال است و اکثر رشتهها به ویژه مراکز جوار صنعت براساس نیاز بازار کار استان ایجاد شده است.
آتشروز گفت: آموزش در این دانشگاه به ۲ صورت رسمی و غیررسمی ارائه میشود و اکنون بیش از هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۹ مرکز مشغول به تحصیل هستند که ۷۵ درصد دانشجویان را آقایان تشکیل میدهند.
وی با اشاره به فعالیت ۲ مرکز جوار صنعت در استان بیان کرد: این مراکز در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و شرکت تهیه و تولید مواد نسوز، کارخانه منیزیم سربیشه فعال هستند که اولین پذیرش مرکز سربیشه مهر امسال در چهار رشته انجام شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان جنوبی گفت: در این مراکز محل آموزش در دل صنعت است و آموزشهای مورد نیاز صنایع ارائه میشود لذا راه برون رفت از مشکلات امروز جامعه ایجاد مراکز جوار صنعت است.
وی تصریح کرد: آموزشهای مهارتی دانشگاه جامع علمی و کاربردی هیچ باری از بودجه عمومی دولت ندارد بلکه درآمد – هزینه است.
آتشروز با مقایسه این دانشگاه با سایر دانشگاههای کشور گفت: برنامههای درسی و عناوین رشتههای دانشگاه غالبا مهارتی بوده و محل آموزشها نیز بیشتر در حوزه صنعت است یعنی به موضوع ارتباط بین صنعت و دانشگاه جامعه عمل پوشیده است.
وی بیان کرد: رشته HSE به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنایع در استان در دانشگاه جامع علمی و کاربردی آموزش داده میشود و ایمنی در اولویت است؛ موضوعی که منجر به حادثه معدن معدنجو طبس شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان جنوبی گفت: از دیگر تفاوتهای دانشگاه جامع علمی و کاربردی با دیگر دانشگاهها مدرسان آن است که در مواردی نیاز به مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارند بلکه داشتن مهارت کفایت میکند و بدون شک هرچه مهارت بیشتر باشد انتقال آموزش و دادهها نیز آسانتر خواهد بود.
وی افزود: برخی دانشجویان از دانشگاههای دیگر مدرک دارند و تمایل ندارند رشتههای آموزشی را از صفر شروع کنند لذا از دورههای کوتاه مدت تحت عنوان تک پودمان استفاده میکنند و در این زمینه ۷۵۰ نفر در دورههای کوتاه مدت دانشگاه جامع علی و کاربردی آموزش دیدهاند.
آتشروز بیان کرد: امروز مهارت و مهارت آموزی و سرفصلهای مهارتی جای خود را بین اقشار مختلف جامعه باز کرده لذا در برخی مراکز که حتی رشتهها محدود شده، پذیرش دانشجویان افزایش یافته است.
وی گفت: اکثر رشتههای این دانشگاه تک پذیرش است به این معنا که براساس نیاز منطقه یا صنعت رشتههای خاص مانند جوشکاری و مکانیکی فعال شده و بعد از اتمام دوره و رفع نیاز صنعت مربوطه به پایان میرسد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان از سال ۱۳۸۵ افزود: این دانشگاه ۱۷ هزار نفر دانش آموخته داشته است.
وی به فعالیت ۴۲۰ نفر استاد و مدرس از جمله ۲۰ مدرس خبره اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و برنامههای دانشگاه کیفیت بخشی است که در این زمینه نظارت آنلاین یا هوشمند در استان کلید خورد و نیازی نیست برگه حضور و غیاب اساتید یا دانشجویان بررسی شود بلکه از مهر امسال نظارت هوشمند فعال است.
آتشروز از تعیین صلاحیت حرفهای و صدور گواهی توسط دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز خبر داد و افزود: این برنامه در بخش دولتی شروع شد و به زودی تمامی استخدامها، ارتقاها و تغییر وضعیتهای ادارات حرفهای از مسیر صلاحیت حرفهای عبور میکند در غیر این صورت رتبه کارکنان ارتقا نخواهد یافت.
وی بیان کرد: صلاحیت حرفهای با مجوز سازمان امور اداری و استخدامی کشور به این دانشگاه سپرده شد و تیم ارزیابی کننده این اقدام را انجام میدهد و نسبت به تعیین تکلیف کارکنان براساس شاخصهای تعریفی، مصاحبه و آزمونهای مربوطه اقدام خواهد شد.
منبع