به گزارش ایرنا، شاید هر روز خبر تصادفات در محورهای مواصلاتی و کشته و زخمی شدن شهروندان در مسیرهای مختلف جاده ای کشور به گوش مردم رسیده باشد که البته این امر به علت فراوانی زیاد برای خیلی ها عادی بوده و دیگر از دست دادن جان مردم در جاده ها، بسیاری را متعجب نمی کند.
مسیر کمربندی دارلک به ترشکان جزو مسیرهای فرعی و خطرناکی بوده که هم پرتردد قلمداد شده و هم از لحاظ ایمنی و کیفیت در رده های پایین حداقل های یک جاده دوطرفه قرار دارد.
خبرهای تصادف در این محور بسیار آزاردهنده و در برخی اوقات تعداد آن، زیاد است به طوری که در آخرین تصادف، جان ۶ نفر گرفته شده و این اتفاق صدای اهالی منطقه و اعتراض به وضعیت این مسیر را بلند کرده است.
یکی از اهالی روستای لج که در این مسیر قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفت: کمربندی دارلک به ترشکان به کانون تصادفات چند سال گذشته تبدیل شده به طوری که به طور میانگین هر روز شاهد یک تصادف جرحی، خساتی و یا فوتی هستیم.
سلیمان کریم نژاد بیان کرد: عرض این جاده بسیار باریک بوده و کوچکترین موارد ایمنی و هشداری در این مسیر جایگذاری نشده است.
وی با بیان اینکه تردد برای روستاییان حاشیه این مسیر نیز خطرناک است، افزود: علاوه به نقص های فنی جاده رانندگان عبوری نیز در این محور نسبت به رعایت نکات ایمنی در جاده های کم عرض و پرخطر بی توجه بوده و همین امر نیز بر افزایش آمار تصادفات افزوده است.
یکی دیگر از اهالی روستای حاشیه مسیر به خبرنگار ایرنا گفت: تردد کامیون و خودروهای سنگین باری در این مسیر زیاد بوده و به دلیل کم عرض بودن آن احتمال تصادف، واژگونی و تلفات جانی را افزایش داده است.
مصطفی پاکاری افزود: تاکنون از طرف دستگاه های اجرایی عملیات اجرایی پیوسته و جدی صورت نگرفته و ایمن سازی آن هرساله به تاخیر بوده و به آینده موکول می شود.
وی یادآور شد: تنها بخش جزیی در این مسیر ساماندهی و تعریض شده و سرعت اجرای آن به قدری کند بوده که سال ها برای ایمن سازی این مسیر کوتاه زمان نیاز است.
تعریض ۲۵ درصد کمربندی سه راهی دارلک و ترشکان تکمیل شده است
رییس اداره و شهرسازی مهاباد در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: کمربندی سه راهی دارلک به ترشکان، بخشی از محور ارومیه – مهاباد – میاندوآب بوده که در قطعه های مختلف جهت تعریض پیمان سپاری خواهد شد.
سوران کریمی افزود: از مجموع مسیر ۱۲.۵ کیلومتری این جاده تاکنون ۴.۵ کیلومتر در قالب قطعه ۲B پیمان سپاری شده و از این میزان نیز ۳.۶ کیلومتر (حدود ۲۵ درصد) آن تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه با وجود مطالبات پیمانکار پروژه فعال بوده و عملیات ساخت و احداث بزرگراه ادامه دارد، گفت: تلاش اداره کل راه و شهرسازی این است که با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در سال آینده این مسیر به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: با وجود کمبود اعتبارات، پروژه های راه و شهرسازی شهرستان فعال و ارتباط مهاباد به ارومیه به بزرگراه تبدیل و همچنین قسمت اعظم محور مهاباد به میاندوآب به بزرگراه تبدیل شده است.
رییس اداره و شهرسازی مهاباد اضافه کرد: همچنین طی هفته دولت امسال ۳.۵ کیلومتر از محور مهاباد به ارومیه افتتاح شد و زیر بار ترافیک رفت که این امر نیز در کاهش تصادفات در این جاده پرتردد بسیار موثر بود.
اقدامات ایمنی در کمربندی دارلک به ترشکان در دستور کار قرار دارد
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مهاباد نیز گفت: تاکنون تابلو گذاری و علایم هشداری در ۴.۵ کیلومتر از مسیر سه راهی دارلک به مهاباد انجام گرفته است.
رحمت نویدی نیا بیان کرد: علاوه بر آن نصب چراغ و احداث سرعت کاه در محدوده این مسیر در نقاط حادثه خیز نیز عملیاتی شده و در ادامه نیز این فرآیند ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: راهداری تنها در بخش نگهداری و ایمن سازی توانایی اجرا دارد و تعریض و توسعه راه های ارتباطی در حوزه وظایف کاری اداره راه و شهرسازی است.
افتتاح پلیس راه مهاباد در سه راهی دارلک
فرمانده انتظامی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افتتاح پلیس راه مهاباد در سه راهی دارلک خبرداد.
سرهنگ یوسف اشرفی بیان کرد: ساختمان پلیس راه مهاباد واقع در سه راهی دارلک آماده افتتاح بوده و طی یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: هم اکنون تمام تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی این پلیس راه که جزو نیازهای ضروری شهرستان مهاباد بود مهیا شده و طی چند روز آینده این مهم محقق خواهد شد.
وی با اذعان وضعیت نامطلوب کمربندی دارلک به ترشکان گفت: رعایت نکات ایمنی، حرکت با سرعت مطمئنه و توجه به علایم راهنمایی و رانندگی نیز می تواند بسیار از تصادفات و فوتب های ناشی از آن را کاهش دهد.
طبق آخرین گزارش های دریافتی از پلیس راهنمایی و رانندگی بیش از ۷۰ درصد موارد فوتی در محورهای مواصلاتی مهاباد مربوط به خطای انسانی بوده که نیاز به فرهنگ سازی و سخت گیری در رعایت نکات ایمنی است.
در کنار درصد بالای خطای انسانی در حوادث رانندگی اصلاح زیرساخت و ساماندهی محورهای مواصلاتی از جمله کمربندی سه راهی دارلک به ترشکان نقش تعیین کننده در کاهش حوادث رانندگی را دارد.
مهاباد دارای بیش از ۸۶۰ کیلومتر راه شامل ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۶۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و خاکی است.
منبع