برگزاری آیین ارج امیرفرهنگ در مراغه+فیلم

به گزارش ایرنا، «نادر ابراهیمی»، از مدیران اسبق سازمان محیط زیست سه‌شنبه شب در آیین ارج امیرفرهنگ در مراغه، این مرحوم را یکی از خادمان فرهنگی و زیست محیطی آذربایجان‌شرقی و کشور خواند و گفت: خلاقیت در برگزاری رویدادهای «ارج مراغی» و ادای احترام در این آیین‌ها به شخصیت‌های برجسته این کهن‌شهر، گامی در راستای الگوسازی برای جوانان محسوب می‌شود و بسیار مغتنم است.

وی اضافه کرد: اختصاص این دور از آیین «ارج مراغی» به مرحوم «محمدحسن امیرفرهنگی» نیز علاوه بر اینکه تکریم یک شخصیت فرهنگی و حافظ محیط زیست به شمار می‌رود، جنبه فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه برای پیوستن جوانان به فعالیت‌های زیست محیطی را داراست.

مدیرکل اسبق موزه و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با بیان اینکه مرحوم امیرفرهنگی جزو نفرات اصلی تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست آذربایجان‌شرقی بود، افزود: آن مرحوم بسیار مسئولیت‌پذیر بود و با عشق به محیط زیست در رویدادهای مختلف مشارکت داشت.

برگزاری آیین ارج امیرفرهنگ در مراغه+فیلم
مرحوم امیرفرهنگی در شبکه تشکل‌های زیست محیطی کشور عضویت داشت

به گفته «ابراهیمی» مرحوم امیرفرهنگی در شبکه تشکل‌های زیست محیطی کشور و هیات مدیره آذربایجان‌شرقی عضویت داشت و یکی از ویژگی‌های بارز وی حساسیت نسبت به حفاظت از طبیعت سهند بود.

وی با تاکید بر اینکه منطقه جنوب آذربایجان‌شرقی هرآنچه دارد مرهون وجود کوه سهند است، اضافه کرد: مرحوم امیرفرهنگی از تخریب سهند به شدت نگران بود زیرا نسبت به عواقب تخریب سهند و نقشی که در معیشت مردم منطقه دارد، واقف بود.

مرحوم امیرفرهنگ نسبت به عواقب تخریب سهند و نقشی که در معیشت مردم منطقه دارد، واقف بود

مدیرکل اسبق دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست از علاقه‌مندان به مرحوم امیرفرهنگی دعوت کرد که برای حفاظت از سهند وارد میدان شوند و ضمن فرهنگ‌سازی، به مسئولان اعلام کنند که توسعه پایدار مراغه به صیانت از محیط زیست و توسعه بخش گردشگری این شهر نیاز دارد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه توسعه مراغه به رونق بخش گرددشگری این شهرستان وابسته است، افزود: مسئولان ارشد مراغه در دولت چهاردهم باید در زمینه محیط زیست و گردشگری تجربه و سابقه فعالیت داشته باشند تا بتوانند روند توسعه این شهرستان را راهبری کنند.

وی با بیان اینکه مرحوم امیرفرهنگی در شکل‌گیری سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه میحط زیست همواره پیشگام بود، افزود: آن مرحوم نسبت به تخریب سهند بسیار حساس بود و موجودیت منطقه را در سایه حفاظت از سهند می‌دانست.

وی تداوم راه مرحوم امیرفرهنگی را نیز خواستار شد و افزود: حفاظت از محیط زیست و توسعه گردشگری باید از مسئولان مطالبه شود تا شاهد توسعه پایدار شهرستان باشیم.

معاون اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز خودش را حامل احترام جامعه محیط زیست استان نسبت به مرحوم امیرفرهنگی معرفی کرد و گفت: نقش تشکل‌های زیست محیطی در حفاظت از محیط زیست محوری و تاثیرگذار است و مرحوم امیرفرهنگی در این حوزه جزو شخصیت‌های نامدار و عملگرا بود.

داود قاسم نیز تداوم راه مرحوم امیرفرهنگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد در حدی است که رییس جدید سازمان محیط زیست نخستین جلسه خود را سمن‌ها برگزار کرد.

به گزارش ایرنا، مرحوم محمدحسن امیرفرهنگی از پیشگامان حفاظت از محیط زیست و بنیانگذاران تشکل زیست محیطی همای سبز بود و آیین «ارج امیرفرهنگ» با حضور میهمانانی از مناطق مختلف کشور به مناسبت چهلمین روز درگذشت وی برگزار شد.

این پیر حفاظت از محیط زیست مراغه به طبیعت‌گردی و ورزش هم علاقه داشت و باشگاه فرهنگی ورزشی همای این شهرستان را هم راه‌اندازی کرده بود.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و انجمن حمایت از حیوانات «رها» در مراغه نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی به یادگار مانده از مرحوم امیر فرهنگی است.

گفتنی است بعد از درگذشت استاد امیرفرهنگی، اعضای تشکل‌های زیست محیطی در مناطق مختلف کشور در ماتم فرو رفتند و «احد طاهری» یکی از همین افراد است که شب گذشته به احترام آن مرحوم و با پای پیاده از آذرشهر به سمت مراغه حرکت کرد و امروز خودش را به مزار ایشان رساند.

در آیین ارج امیرفرهنگ تشکل‌های زیست محیطی از شهرهای تبریز، اهر، بناب، ملکان، ارومیه، نقده، سقز و تهران برای پاسداشت خدمات زیست محیطی مرحوم استاد امیر فرهنگی حضور یافتند.

موسسه فرهنگی و هنری «ری‌را» نیز ویدیویی از تصاویر و مصاحبه مرحوم امیرفرهنگی با رادیوشهر مراغه و همچنین زندگینامه آن مرحوم را تولید کرد که مورد استقبال علاقه‌مندان به آن مرحوم قرار گرفت.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

استاندار: جایگاه آذربایجان شرقی در همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه منحصربه فرد است

به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز دوشنبه در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ