۲۵درصد مناطق حفاظت شده به سامانه‌های تصویری مجهز شدند

علیرضا نجیمی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ترتیب اهمیت با عنوان پارک های ملی، آثار طبیعی – ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده شامل ۳۲۴ منطقه است که ۱۹.۵ میلیون هکتار وسعت دارند و حدود ۱۲ درصد سطح کشور را پوشش می دهند که تمام آنها نیاز به حفاظت دارند.

وی اظهار داشت: این در حالیست که فقط سه هزار محیط بان حفاظت از این وسعت عرصه را بر عهده دارند یعنی هر ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار یک محیط بان، با این حساب یک چهارم محیط بان مورد نیاز را در اختیار داریم یعنی با توجه به این وسعت از مناطق حفاظت شده باید حداقل ۱۲ تا ۱۳ هزار محیط بان داشته باشیم، این خود نشان می دهد حفاظت فیزیکی ما کامل نیست.

نجیمی ادامه داد: البته با توجه به اینکه حفاظت نیازمند گشت زنی است، نمی توان آن‌را به طور کامل حذف کرد؛ بنابراین باید در کنار آن از فناوری های نوین تحت عنوان هوشمند سازی، سامانه های تصویری، سامانه های پهپادی و سیستم های ارتباطی استفاده کنیم تا امکان رصد و پایش مناطق از راه دور فراهم شود.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۲۵ درصد از مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست به سامانه های تصویری مجهز شدند، البته سامانه های تصویری باز هم نیازمند حضور فرد است چون باید شرایط را کنترل کنند اما در فاز بعدی دنبال این هستیم که این سیستم ها را از طریق هوش مصنوعی هوشمند کنیم، یعنی اگر متخلفی وارد منطقه شد یا اگر تردد مشکوکی اتفاق افتاد، از راه دور کنترل شود.

رئیس دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که حتی در سرشماری گونه های حیات وحش هم بتوانیم از این سیستم های جدید و هوش مصنوعی بدون حضور فرد استفاده کنیم، البته فعلا در حد همان سامانه های تصویری است اما در حال وارد شدن به فاز بعدی هستیم تا هوشمند سازی انجام شود.

نجیمی تاکید کرد: البته بخشی از سامانه های هشدار حریق مناطق هم به این سیستم متصل می شود، کارایی این سیستم ها اینطور است که وقتی دمایی در منطقه ای در حال بالا رفتن باشد می توانند هشدار دهند و مختصات آن نقطه را به افرادی که در مرکز کنترل حضور دارند، اعلام کنند تا سریعتر به محل اعزام شوند، چون آتش سوزی در ساعات اولیه بسیار مهم است و اگر مهار شود وسعت زیادی دچار آسیب نخواهد شد.

وی درباره نصب سنسورهای اطفا حریق در پارک ملی گلستان گفت: در پارک ملی گلستان پروژه ای در زمینه بحث اطفا حریق اجرا شد و سنسورهایی که نصب کرده بودند قابلیت و کارایی لازم را نداشت که در راستای هوشمند سازی حفاظت در صدد هستیم تا سیستم های آن‌را پیشرفته تر کنیم.

رئیس دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: اکنون یک سری پایگاه های اطفاء حریق در استان‌های تبریز ، بوشهر و مازندران وجود دارد که می‌توانند به عنوان مرکز کنترل هم در همان استان و هم استان های همجوار مورد استفاده قرار گیرند، البته تمام این پایگاه ها فیزیکی هستند اما به سمت هوشمند سازی پیش می رویم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

مهارت‌های ورزشی دانش‌آموزان در المپیادهای درون مدرسه‌ای کسب می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاظمی روز شنبه در آیین آغاز فعالیت‌های ورزشی درون مدرسه‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ