تاکنون درباره میزان واقعی بودن بسته‌های اینترنت تخلفی مشاهده نشده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پیشتر «سید ستار هاشمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود: گلایه برخی از کاربران درباره واقعی بودن حجم بسته‌های اینترنت و تمام شدن آنها بیش از موعد، در دست بررسی کارگروهی در سازمان تنظیم مقررات است و نتیجه آن به مردم اعلام می‌شود.

گلایه از این مساله البته به امروز برنمی‌گردد و از زمانی که استفاده از فیلترشکن‌ها به زیست در فضای مجازی باز شد و حجم استفاده از اینترنت را چند برابر کرد، این گلایه مطرح است. در کنار این مساله به‌روز رسانی اپلیکیشن‌های متعدد در تلفن همراه نیز می‌تواند منجر به استفاده بیشتر حجم اینترنت باشد که گلایه و سوال کاربران را به دنبال دارد.

در همین زمینه، «سید محمد امامی» سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: مطابق دستور وزیر ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، یک تیم فنی را در ستاد و مناطق خود سازماندهی کرده تا با همراهی افراد فنی در حوزه نظارت با تمرکز بر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، این مورد را مجدد بررسی کنند.

وی افزود: طبق رویه‌های سابق در بخش نظارت، این موضوعات رصد و پیگیری می‌شد و هر شکایتی در این حوزه باشد را پاسخ خواهیم داد؛ اما با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و مواردی که به وی منتقل شده بود، مساله میزان مصرف اینترنت کاربران با اولویت بیشتر در دستور کار قرار گرفته است تا نتیجه بگیریم که این مصرف واقعی است یا خیر؟

سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات تصریح‌کرد: این بررسی در حوزه اینترنت ثابت و سیار در حال انجام است و نتایج بررسی تا کنون حاکی از این نبوده که اپراتورها در این مساله تخلفی را انجام داده‌اند. اگر در هر مرحله از بررسی به این نتیجه برسیم که تخلفی انجام شده است، حتما برخورد خواهیم کرد و مطابق مواردی که در پروانه‌های فعالیت اپراتورها وجود دارد، اخطار و جریمه را در نظر می‌گیریم.

امامی درباره اینکه چرا تجربه کاربران در برخی موارد حاکی از این است که اینترنت آنان زودتر تمام می‌شود، گفت: ممکن است در گوشی تلفن همراه نرم‌افزاری در حال به‌روزرسانی دستی یا خودکار باشد که کاربر از آن اطلاعی ندارد، یا شرایطی باشد که کاربر نرم‌افزار پرمصرفی را روشن کند؛ همه این موارد حتی با خاموش بودن صفحه تلفن همراه منجر به افزایش مصرف اینترنت می‌شود.

وی ادامه‌داد: تعرفه ترافیک داخلی و بین‌المللی با یکدیگر متفاوت است. در زمان استفاده از اپلیکیشن‌های بومی این تفاوت به یک سوم و یک دوم می‌رسد و اگر کسی به هر دلیلی از ابزارهای دیگر که تعرفه اینترنت آن‌ها بالاتر است استفاده کند همه حجم او بین‌الملل حساب می‌شود. عوامل مختلفی می‌تواند بر تجربه کاربری تاثیرگذار باشد. حساسیتی که وزیر ارتباطات بر این موضوع دارد بررسی واقعی بودن میزان مصرف اینترنت است.

این مسئول خاطرنشان‌کرد: در گذشته به اپراتورها اعلام کرده‌ایم که در بخش فنی خود شاخص‌هایی برای ارزیابی میزان مصرف کاربران توسعه دهند. بررسی وضعیت میزان مصرف اینترنت در بستر هر کدام از اپراتورها به وسیله اپلیکیشن‌ و سایتی که دارند، قابل رصد است و کاربران می‌توانند با مراجعه به آن اپلیکیشن‌ها میزان مصرف خود را مدیریت کرده و ببینند میزان حجمی که خریداری کرده‌اند به چه شکلی استفاده شده است. تجهیزاتی که در داخل شبکه اپراتورها وجود دارد حجم بسته‌ها را از نظر فنی و با یک استاندارد مشخص محاسبه می‌کنند.

سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات تاکید کرد: شمارنده‌هایی که حجم بسته‌ها را در اپراتورها محاسبه می‌کند، استاندارد مورد تایید وندورهای معروف دنیا (تامین کننده) را دارد و چیزی نیست که قابل دستکاری باشد. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اصرار دارد که کاربران هر بسته‌ای که خریداری کرده‌اند را دریافت کنند و میزان مصرف‌شان واقعی باشد.

وی در پایان گفت: کاربران هر شکایتی که در حوزه ارتباطات دارند را ابتدا از خود اپراتور و در مرحله بعد از طریق سامانه ۱۹۵ مطرح و پیگیری کنند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کشاورزان فارس با احداث نیروگاه خورشیدی از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا کریمی فرد شنبه در این باره افزود: کشاورزان می‌توانند بخشی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ